Το άρθρο αναφέρεται στο Mazda AZ-Offroad, ένα σπάνιο μοντέλο που βασίζεται στο Suzuki Jimny τρίτης γενιάς, αλλά φέρει τα σήματα της Mazda. Το AZ-Offroad κατασκευάστηκε για την ιαπωνική αγορά ως ένα kei car, διαθέτοντας έναν 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 660 cc, σε αντίθεση με το Jimny που γνωρίζουμε στην Ευρώπη.
Με την επέτειο των 55 ετών του Jimny, το AZ-Offroad αναδεικνύει τη συνεργασία και την ιστορία μεταξύ των δύο εταιρειών. Παρά την ενδιαφέρουσα κληρονομιά του, είναι σπάνιο και διατίθεται κυρίως σε αγορές όπως η Ρωσία, ενώ οι λάτρεις του αυτοκινήτου θα πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές, όπως το Suzuki Jimny.
Πιο αναλυτικά
Αν βλέπεις στο δρόμο το Mazda 2 και ξενίζεσαι που είναι ένα Toyota Yaris με άλλα σήματα, να σου θυμίσουμε ότι τα «ομοζυγωτικά» μοντέλα δεν είναι σημερινή υπόθεση. Μια σχετικά άγνωστη περίπτωση είναι και το AZ-Offroad, ένα Suzuki Jimny με τα σήματα της Mazda.
Το θρυλικό off-roader αποτέλεσε πρωτοφανή παγκόσμια επιτυχία και μάλιστα κάποτε η Toyota προσπάθησε να το λανσάρει ως δικό της μοντέλο. Αν και τελικά απέτυχε. Να ξεκαθαρίσουμε ότι οι Ιάπωνες θεωρούν ως πρώτο Suzuki Jimny το LJ10 του 1970.
Μάλιστα, με τη συμπλήρωση 55 ετών γεμάτων με κατσάβραχα και κακουχίες, τίμησαν την επέτειο με τη συλλεκτική έκδοση 55th Anniversary. Η οποία κυκλοφόρησε αποκλειστικά στη γαλλική αγορά.
Αν ορέγεσαι το πιο σπάνιο Jimny του πλανήτη, αυτό θα πρέπει να φορά σήματα της Mazda
Το Mazda AZ-Offroad βασίστηκε στο Jimny 3ης γενιάς που έκανε το ντεμπούτο του το 1998. Συγκεκριμένα στην έκδοση που κατασκευάστηκε για να πληροί τους κανόνες των kei cars.
Σε σύγκριση με το Suzuki Jimny που απολαύσαμε στην πατρίδα μας και το οποίο φορούσε 4κύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,3 lt, το AZ-Offroad διέθετε 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 660 cc. Απέδιδε τη μέγιστη ισχύ των 64 ίππων που επιτρεπόταν βάσει των κανονισμών. Και ήταν διαθέσιμο με επιλογή μεταξύ χειροκίνητου και αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων.
Οι προδιαγραφές των kei cars είχαν ως αποτέλεσμα να απωλέσει τα φουσκωμένα φτερά, ενώ φόρεσε και κοντύτερους προφυλακτήρες. Μόνο η μάσκα, οι προφυλακτήρες και οι ζάντες το διαχώριζαν από το -επίσης kei car- Suzuki Jimny της ιαπωνικής αγοράς.
Δεν ήταν το πρώτο 4×4 της Suzuki που «καπηλεύτηκε» η Mazda. Υπήρχε και το Proceed Levante, που δεν ήταν τίποτα άλλο από ένα… Vitara!
Το μνημονικό σου όμως δεν λαθεύει, κάπου έχεις ξαναδιαβάσει για Mazda με τον λογότυπο AZ. Πράγματι, αποτελεί συντομογραφία της Autozam, μιας υπό-μπράντας της Mazda που δημιουργήθηκε το 1989 για την ιαπωνική αγορά και επικεντρώθηκε σε μικροσκοπικά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν με την τεχνογνωσία kei της Suzuki.
Το πιο διάσημο από αυτά στη Δύση είναι το AZ-1, ένα σούπερκαρ τσέπης εξοπλισμένο με πόρτες που άνοιγαν προς τα πάνω. Μάλιστα, ίσως θυμάσαι και το bodykit που ετοίμασε για χάρη του ο ιαπωνικός βελτιωτικός οίκος Liberty Walk. Και που το μετέτρεπε σε μίνι Ferrari F40.
Μέχρι το 1998, η Mazda έκλεισε την Autozam, μαζί με την Eunos και την ɛ̃fini. Μία μπράντα πολυτελών μοντέλων που απευθυνόταν αποκλειστικά στην ιαπωνική αγορά και τα μοντέλα της ήταν διαθέσιμα μεταξύ του 1991 και του 1997.
Πολλοί από τους αντιπροσώπους της Autozam καταργήθηκαν σταδιακά και η Mazda σταμάτησε να χρησιμοποιεί το εμπορικό σήμα AZ σε καινούργια αυτοκίνητα. Το τελευταίο Offroad κατασκευάστηκε το 2014, έχοντας υποστεί facelift έξι χρόνια νωρίτερα.
Αν και δεν είναι τόσο συναρπαστικό στην οδήγηση ή συλλεκτικό όσο ένα AZ-1, το AZ-Offroad αποτελεί ένα ενδιαφέρον κομμάτι της κοινής ιστορίας των Mazda/Suzuki.
Αν σου άνοιξε η όρεξη και έχεις σκοπό να σαρώσεις τις αγγελίες, θα σε στενοχωρήσουμε. Καταρχάς, έχε κατά νου ότι είναι αυστηρά δεξιοτίμονο. Οπότε σου κάνει μόνο αν μας διαβάζεις από την Κύπρο, την Αγγλία ή την Ωκεανία.
Αφετέρου, τα μοναδικά μοντέλα που βρήκαμε προς πώληση βρίσκονται στη Ρωσία. Μήπως να αγοράσεις ένα «ελληνικό» Suzuki Jimny και να του αλλάξεις απλώς τα σήματα; Πιο φθηνά θα σου έρθει.