Το ναυάγιο του ατμόπλοιου «Χειμάρρα» στις 19 Ιανουαρίου 1947 στον Νότιο Ευβοϊκό αποτελεί το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στην Ελλάδα, γνωστό ως «Ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας».
Το πλοίο, που είχε δοθεί στη χώρα ως πολεμική επανόρθωση, απέπλευσε από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό τον Πειραιά, μεταφέροντας 544 επιβάτες και 86 μέλη πληρώματος.
Λόγω πυκνής ομίχλης, προσέκρουσε στις βραχονησίδες «Βερδούγια», προκαλώντας εισροή υδάτων και ακυβερνησία. Η ανεξέλεγκτη εγκατάλειψη του πλοίου, το ψύχος και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα οδήγησαν στον θάνατο τουλάχιστον 383 ανθρώπων.
Στη δίκη που ακολούθησε, οι υπεύθυνοι καταδικάστηκαν σε φυλάκιση, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο αποζημιώθηκε με 70.000 λίρες Αγγλίας. Χρόνια αργότερα, έρευνες ανέσυραν πολύτιμα αντικείμενα από το ναυάγιο.
Πιο αναλυτικά
Η βύθιση του ατμόπλοιου «Χειμάρρα» στις 19 Ιανουαρίου 1947 στον Νότιο Ευβοϊκό είναι το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στη χώρα μας.
Έμεινε στην ιστορία ως «Ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας».
Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρρα», που ανήκε προηγουμένως στη Γερμανία με την ονομασία «Χέρτα», δόθηκε στη χώρα μας ως πολεμική επανόρθωση και το εκμεταλλευόταν το Δημόσιο.
Απέπλευσε στις 8:30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947, από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άνδρες πλήρωμα.
Βρισκόμαστε στο μέσον του Εμφυλίου Πολέμου και το οδικό δίκτυο της χώρας ήταν σε κακή κατάσταση, αν όχι ανύπαρκτο. Έτσι, μια εναλλακτική διαδρομή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα ήταν μέσω θαλάσσης.
Στις 4:10 τα ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου το «Χειμάρρα» ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό προσέκρουσε λόγω της πυκνής ομίχλης στις βραχονησίδες «Βερδούγια», μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας.
Είναι η επικρατέστερη εκδοχή του ναυαγίου, γιατί υποστηρίζονται και άλλες απόψεις, όπως ότι προσέκρουσε σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη ή ότι έγινε σαμποτάζ.
Η σφοδρή πρόσκρουση προκάλεσε εισροή υδάτων και σοβαρό πρόβλημα στο πηδάλιο του πλοίου, με αποτέλεσμα να παραμείνει ακυβέρνητο. Το πλήρωμα του «Χειμάρρα» δεν φρόντισε να διατηρήσει την τάξη κατά την εγκατάλειψη του σκάφους, που έγινε τελείως ανεξέλεγκτα.
Αν και το επιβατηγό βυθίστηκε μιάμιση ώρα αργότερα και σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα, ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψη του πλοίου, το φοβερό ψύχος και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα της περιοχής, είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 383 άνθρωποι. Ανάμεσά τους πολλά γυναικόπαιδα, πολιτικοί κρατούμενοι και χωροφύλακες συνοδοί.
Στη δίκη που ακολούθησε, ο δεύτερος πλοίαρχος Μπέρτολς, που ήταν βάρδια την ώρα του ναυαγίου, καταδικάστηκε σε φυλάκιση 20 μηνών και ο πλοίαρχος Μπελέσης σε φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή. Για την απώλεια του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70.000 λίρες Αγγλίας.
Χρόνια αργότερα, ο δύτης Κώστας Θωκταρίδης και η ομάδα του πραγματοποίησαν έρευνες στο σημείο του ναυαγίου και ανέσυραν πολύτιμα αντικείμενα. Εκτέθηκαν μαζί με κειμήλια από το ναυάγιο του Τιτανικού στις αρχές του 2006 στο Ζάππειο.
[Πηγή sansimera.gr]
Συνοπτικά
- Το ατμόπλοιο «Χειμάρρα» βυθίστηκε στις 19 Ιανουαρίου 1947 στον Νότιο Ευβοϊκό, αποτελώντας το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στην Ελλάδα.
- Η πυκνή ομίχλη προκάλεσε πρόσκρουση στις βραχονησίδες «Βερδούγια», οδηγώντας σε εισροή υδάτων και ακυβερνησία του πλοίου.
- Η εγκατάλειψη του πλοίου ήταν χαοτική, με το ψύχος και τα ισχυρά ρεύματα να συμβάλλουν στον θάνατο τουλάχιστον 383 ανθρώπων.
- Μετά το ναυάγιο, υπεύθυνοι καταδικάστηκαν και το Ελληνικό Δημόσιο αποζημιώθηκε, ενώ αργότερα ανασύρθηκαν πολύτιμα αντικείμενα από το ναυάγιο.