Η Suzuki Motor ανακοίνωσε την προσωρινή αναστολή παραγωγής του δημοφιλούς μοντέλου Swift στο εργοστάσιο Sagara της Ιαπωνίας, εξαιτίας των περιορισμών εξαγωγής σπάνιων γαιών που επιβλήθηκαν από την Κίνα. Αυτή είναι η πρώτη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που πλήττεται άμεσα από αυτές τις αποφάσεις, οι οποίες προκαλούν αναστάτωση στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Αν και η παραγωγή αναμένεται να επανέλθει εν μέρει στις 13 Ιουνίου, οι περιορισμοί αυτοί αναδεικνύουν την εξάρτηση της βιομηχανίας από κινεζικές πρώτες ύλες και την ανάγκη για εναλλακτικές πηγές προμήθειας. Αναλυτές προειδοποιούν ότι οι συνέπειες αυτής της κατάστασης μπορεί να επηρεάσουν και άλλους κατασκευαστές, ιδιαίτερα στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Πιο αναλυτικά
Η Suzuki Motor αναγκάστηκε να διακόψει προσωρινά την παραγωγή του δημοφιλούς Swift στο εργοστάσιο Sagara της Ιαπωνίας, εξαιτίας των περιορισμών εξαγωγής σπάνιων γαιών που έχει επιβάλει η Κίνα, σύμφωνα με πηγές του πρακτορείου Reuters.
Πρόκειται για την πρώτη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που επηρεάζεται άμεσα από τα συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία έχουν ήδη αρχίσει να προκαλούν παγκόσμια αναστάτωση στις εφοδιαστικές αλυσίδες της αυτοκινητοβιομηχανίας, της αεροδιαστημικής, της μικροηλεκτρονικής και της άμυνας.
Η εταιρεία είχε ήδη ανακοινώσει επίσημα την αναστολή της παραγωγής του Swift, εξαιρουμένου του Swift Sport, για το διάστημα από 26 Μαΐου έως 6 Ιουνίου, επικαλούμενη έλλειψη εξαρτημάτων. Δεν διευκρίνισε περαιτέρω την αιτία, ενώ εκπρόσωπός της αρνήθηκε να σχολιάσει δημοσίως τους λόγους της απόφασης.
Ωστόσο, την Πέμπτη (5/6) η Suzuki ανακοίνωσε πως προβλέπεται μερική επανέναρξη της παραγωγής Swift στις 13 Ιουνίου, με την πλήρη επαναφορά να αναμένεται μετά τις 16 Ιουνίου, καθώς «η προοπτική προμήθειας των απαραίτητων εξαρτημάτων είναι πλέον πιο ξεκάθαρη», σύμφωνα με επίσημη δήλωση της εταιρείας.
Η κινεζική απόφαση του Απριλίου να περιορίσει τις εξαγωγές σπάνιων γαιών και συναφών μαγνητών έχει σοβαρές συνέπειες για την παγκόσμια βιομηχανία, δεδομένου ότι αυτά τα υλικά είναι κρίσιμα για την κατασκευή ηλεκτροκινητήρων, προηγμένων αισθητήρων, μονάδων μετάδοσης και άλλων βασικών υποσυστημάτων στα σύγχρονα αυτοκίνητα, ειδικά στα ηλεκτρικά.
Ήδη έχουν καταγραφεί περιπτώσεις αναστολής παραγωγής σε ευρωπαϊκά εργοστάσια εξαρτημάτων, ενώ η Mercedes-Benz φέρεται να εξετάζει στρατηγικές μείωσης της εξάρτησης από κινεζικά σπάνια μέταλλα, σε μια προσπάθεια θωράκισης απέναντι σε μελλοντικές διαταραχές.
Αν και δεν έχει γίνει γνωστό ποια ακριβώς εξαρτήματα οδήγησαν στην αναστολή της παραγωγής του Swift, η συγκυρία συνδέεται άμεσα με την αναδιάταξη των εμπορικών σχέσεων μεταξύ Δύσης και Κίνας, καθώς το Πεκίνο χρησιμοποιεί πλέον τους κρίσιμους ορυκτούς πόρους του ως στρατηγικό «όπλο» στην τεχνολογική και οικονομική αντιπαράθεση.
Η παύση στην παραγωγή του Swift, ενός από τα πιο σημαντικά μοντέλα στην παγκόσμια αγορά για τη Suzuki, φέρνει στο προσκήνιο την εύθραυστη εξάρτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας από τις κινεζικές πρώτες ύλες. Αναλυτές προειδοποιούν ότι, εφόσον οι περιορισμοί συνεχιστούν ή κλιμακωθούν, δεν αποκλείεται να επηρεαστούν και άλλοι κατασκευαστές σε παγκόσμιο επίπεδο. Ειδικά όσοι δραστηριοποιούνται στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπου η ανάγκη για σπάνιες γαίες είναι αυξημένη.
Το Swift παραμένει ένα από τα βασικά μοντέλα της Suzuki στις αγορές παγκοσμίως και η προσωρινή παύση στην παραγωγή του υπογραμμίζει τον άμεσο κίνδυνο που συνεπάγεται η μονομερής εξάρτηση από ένα προμηθευτικό κανάλι, όπως αυτό της Κίνας στις σπάνιες γαίες. Μέσα από την κρίση αυτή, εντείνεται και η ανάγκη για ανάπτυξη εναλλακτικών πηγών εξόρυξης και επεξεργασίας σπάνιων μετάλλων εκτός κινεζικού εδάφους, κάτι που προωθούν ήδη ΗΠΑ, Καναδάς και Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το επόμενο διάστημα θα δείξει αν η περίπτωση της Suzuki αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό ή προάγγελο μιας νέας περιόδου γεωοικονομικής αστάθειας για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Πηγή: Reuters