Το άρθρο αναδεικνύει το σοβαρό πρόβλημα της παραποίησης του αριθμού πλαισίου (VIN) και των χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, με έμφαση στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το 16,25% των ελέγχων αποκάλυψε τέτοιες απάτες.
Η κατάσταση αυτή αφήνει τους αγοραστές ευάλωτους σε υπερτιμημένες αγορές ή άγνωστα μηχανικά προβλήματα. Παρόμοια φαινόμενα παρατηρούνται και στην Ελλάδα, όπου εισάγονται αυτοκίνητα από το εξωτερικό με παραποιημένα στοιχεία.
Οι αγοραστές καλούνται να είναι προσεκτικοί και να πραγματοποιούν εκτεταμένους ελέγχους πριν από την αγορά.
Πιο αναλυτικά
Οι κάθε λογής απατεώνες στο «χώρο» του αυτοκινήτου οργιάζουν. «Γυρισμένα» κοντέρ, παραποιήσεις του VIN number και πάει λέγοντας

Ο αριθμός πλαισίου συχνά παραποιείται. Χρειάζεται προσοχή με συνδυαστικό έλεγχο τόσο σε σύγχρονες ψηφιακές πλατφόρμες όσο και από έμπειρα χέρια
Στο «Νησί», εκεί όπου εδώ και χρόνια το αντίστοιχο δικό μας ΚΤΕΟ, το ΜΟΤ, είναι καλά οργανωμένο και πιο αυστηρό στους ελέγχους του, περιασότερα του 15% των οχημάτων προκύπτουν είτε με «γυρισμένα» χιλιόμετρα (το λεγόμενο “clocking”) στον οδομετρητή τους είτε με αλλοιωμένα στοιχεία στον αριθμό πλαισίου (VIN / Vehicle Identification Number).
Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα της πλατφόρμας διαγνωστικών της Carly που δημοσιεύτηκε αυτές τις μέρες.
Η ανάλυση της εταιρείας, βασισμένη σε περισσότερους από 2.500.000 διαγνωστικούς ελέγχους στο Ηνωμένο Βασίλειο, από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2025, διαπίστωσε ότι το 16,25% των αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν εμφάνισαν ενδείξεις απάτης στα χιλιόμετρα ή αποκλίσεις στον αριθμό VIN – ξέρετε, αυτό που υπάρχει σε διάφορα αυτοκίνητα, αριστερά του παρμπρίζ (βλ. κεντρική φωτό).
Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν 1 στα 7 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στους εκεί δρόμους ενδέχεται να κρύβει σοβαρά προβλήματα, αφήνοντας τους αγοραστές ευάλωτους σε δυσανάλογες τιμές κτήσης ή σε άγνωστα μηχανικά προβλήματα λόγω περισσότερων χιλιομέτρων απ´ ό,τι εμφανίζουν, κυρίως, σε μάντρες μεταχειρισμένων
Σύνδεση με Ελλάδα
Γενικά, τα δεδομένα αποκαλύπτουν ότι η παραβίαση του χιλιομετρητή παραμένει σοβαρό πρόβλημα. Και, εννοείται, θέμα επίκαιρο και σε Ελλάδα.
Συχνά αποτελούν αγορές από Ιταλία, Βαλκάνια, νοικιάρικα αυτοκίνητα, πολλά από εταιρείες leasing, με άγνωστο αριθμό χιλιομέτρων και με τιμές χαμηλές, για να αγοράσει ο «έμπορας» ολόκληρους στόλους


Κι αν θέλει και μερικά μαζέματα το αυτοκίνητο, αυτό γίνεται στην όμορη βαλκανική χώρα όπου είναι πιο φθηνά τα μεροκάματα της μαστοράτζας. Ε, μετά έρχεται σινιαρισμένο και έτοιμο για τον «γαμπρό»
Αντιστρόφως, αν κάποιο έχει λίγα σχετικά χιλιόμετρα (σ. σ. συνήθως σε ακριβά αυτοκίνητα), πριν περάσει σύνορα, φροντίζουν να τα ανεβάσουν στον χιλιομετρητή ώστε να μειωθεί το ποσόν που πρέπει να πληρωθεί στο τελωνείο.
Όμως, η πλειοψηφία αφορά μικρά αυτοκίνητα πόλης ή μικρομεσαία που αγοράζονται σε μαζικά χαμηλές τιμές.
Και μη νομίζεις ότι προδίδονται και τόσο εύκολα εμφανισιακά. Κάποια +200.000 χιλιόμετρα μπορεί να τρομάζουν στο άκουσμά τους. Όμως σε χώρες όπου τα περισσότερα χιλιόμετρα γίνονται σε autostrade ή autobahnen, σε μεγάλες ευθείες χωρίς να καταπονείται ιδιαίτερα το αυτοκίνητο, σε συνδυασμό με το ότι ο ήλιος (ο μεγαλύτερος φυσικός εχθρός του χρώματος του αμαξώματος) δεν είναι έντονος, τα σημάδια χρήσης δεν αποτυπώνονται στο όχημα όπως θα φανταζόμασταν. Ναι, μπορεί να δεις ένα τέτοιο με κάποιες διακόσιες χιλιόμετρα και να σου δείχνει για ογδόντα. Εύκολα.

Όλο αυτό είναι βούτυρο στο ψωμί για τον απατεώνα έμπορα που θα κατεβάσει για πλάκα 50-80.000 χιλιόμετρα στο οδόμετρο και θα πουληθεί εδώ ως φρέσκο πράμα
Τι διάολο σύμπτωση είναι αυτή που ορισμένες μάντρες που έχουμε εντοπίσει στην πόλη, έχουν μονίμως, σταθερά χρονικά και σχεδόν συνωμοτικά, όλα τους τα προς πώληση αυτοκίνητα ανάμεσα στα 60 και τα 80.000 χλμ.;
Ο ερασιτένης «έμπορος»
Παράλληλα, όμως, με τον επαγγελματία λαμόγιο ανθεί εδώ και χρόνια και ο ερασιτέχνης «πειρατής».
Κανονικά βάσει νόμου, ως ιδιώτης μπορείς να έχεις περιορισμένο αριθμό μεταβιβάσεων στο όνομά σου ετησίως. Ή, για να το πούμε αλλιώς, κανείς δεν σε εμποδίζει να αγοράζεις και να πουλάς το προσωπικό σου αυτοκίνητο κάθε μήνα. Αλλά από κάποιο σημείο και πέρα, τυγχάνει να τίθεται ένα θέμα ελέγχου στο κατά πόσον επιδίδεσαι στο «σπορ» ως κρυπτόμενο επάγγελμα

Διότι με αυτόν τον τρόπο δεν πληρώνεις ασφάλεια στο ταλαίπωρο Τ.Ε.Β.Ε. (όπως το μάθαμε οι παλαιότεροι), δεν έχεις Φ.Π.Α., δεν έχεις μαγαζί, λογιστή και όλα τα συμπαρομαρτούντα. Το μεροκάματο να βγαίνει, αδερφέ
Τέλος, καθώς η οικονομική αβεβαιότητα και οι υψηλές τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων συνεχίζουν να οδηγούν μεγάλο μέρος του κοινού σε μεταχειρισμένα οχήματα, καλό είναι οι αγοραστές να πραγματοποιούν εκτεταμένους ελέγχους, τόσο ψηφιακούς όσο και σε έμπειρους μηχανικούς και φανοποιούς, πριν δεσμευτούν για οποιαδήποτε αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Photo: carly.com / 4Drivers