Το άρθρο αναφέρεται σε ένα περιστατικό στο Σαν Μπρούνο, όπου ένα αυτόνομο ταξί της Waymo παραβίασε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για τις παραβάσεις τέτοιων οχημάτων.
Παρά το γεγονός ότι τα αυτόνομα ταξί σταματούν αυτόματα όταν εντοπίζουν αστυνομικές σειρήνες, η έλλειψη οδηγού καθιστά αδύνατη την επιβολή προστίμου.
Το περιστατικό υπογραμμίζει την ανάγκη για ένα σαφές νομικό πλαίσιο, το οποίο στην Καλιφόρνια αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 2026.
Η Waymo δεσμεύτηκε να διορθώσει το λογισμικό της για να αποφεύγονται τέτοιες παραβάσεις στο μέλλον, ενώ οι νομοθέτες προσπαθούν να αναπτύξουν κανόνες για τις παραβάσεις των αυτόνομων οχημάτων.
Πιο αναλυτικά
Ένα περιστατικό, αυτές τις μέρες, με αυτόνομο ταξί ήρθε να τονίσει το ομιχλώδες του νέου παζλ. Αλλά και μία εναλλακτική λύση σε φαινόμενα «Μπισμπίκη»

Η στιγμή που ο αστυνομικός πλησιάζει το αυτόνομο Jaguar της Waymo για έλεγχο
Το περασμένο σαββατοκύριακο, στο Σαν Μπρούνο, ένα προάστιο του Σαν Φρανσίσκο, η Τροχαία έκανε έλεγχο για μεθυσμένους οδηγούς. Nα, όπως βλέπετε συχνά πλέον και σε κάποια σημεία της πόλης αργά τη νύχτα. Τότε είναι, λοιπόν, που εντόπισε ένα αυτοκίνητο να κάνει επί τόπου σε σημείο που απαγορευόταν και να φεύγει
Το περιπολικό το ακολούθησε, άναψαν οι σειρήνες και το αυτοκίνητο μπροστά τους σταμάτησε στα δεξιά του δρόμου.
Ωστόσο όταν κατέβηκε ο εκπρόσωπος του Νόμου και πήγε από την αριστερή πλευρά του αυτοκινήτου, επιβεβαίωσε πως ήταν ένα αυτόνομο ταξί της Waymo χωρίς κάποιον στη θέση του οδηγού.
Εννοείται, αυτά τα αυτόνομα ταξί είναι προγραμματισμένα να σταματούν όταν οι κάμερές τους εντοπίζουν σειρήνες και «φάρους» αστυνομίας. Όμως, καθώς δεν υπήρχε οδηγός, δεν μπορούσε να κοπεί το «τικέτο»
Για την ιστορία, υπάρχει εγκατεστημένο, μέσα στο αυτόνομο ταξί της Waymo, ένα μπουτόν που όταν το πατάς έρχεσαι σε επικοινωνία με εκπρόσωπο της εταιρείας και μιλάς μαζί του.
Αυτό έκαναν και οι δύο «τροχαίοι» που το σταμάτησαν. Στη συνέχεια, άφησαν το αυτόνομο ταξί πίσω του. Μαζί και τους δύο επιβάτες που πλέον δεν ενδιέφερε αν είχαν πιει ή όχι. Μια χαρά φάση αν έχεις κατεβάσει το μισό μπαρ

Τα αυτόνομα ταξί εντοπίζουν τις σειρήνες και τα προειδοποιητικά φώτα της τροχαίας και σταματούν αυτόματα για έλεγχο
Όπως είπε ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας στην περιοχή, με τη δήλωσή του να έχει αναρτηθεί και στα κοινωνικά δίκτυα μαζί με τη φωτογραφία του συγκεκριμένου εκπροσώπου του Νόμου την τώρα που πηγαίνει από την πλευρά του οδηγού του ταξί της Waymo, το συγκεκριμένο περιστατικό είναι άλλο ένα που έρχεται να ενισχύσει την ανάγκη για πρόσθετο νομικό πλαίσιο σε τέτοιες περιπτώσεις.
Περιπτώσεις, δηλαδή, όπου μία αντίστοιχη παράβαση θα προκαλούσε την κλήση, το πρόστιμο ή ό,τι συνεπάγεται η παράβαση του αντίστοιχου ΚΟΚ, αν υπήρχε κάποιος άνθρωπος στη θέση του οδηγού.
Το νομικό πλαίσιο
Στην Καλιφόρνια, βέβαια, υπάρχει ήδη ένας σχετικός νόμος που, ωστόσο, δεν θα έχει ισχύ μέχρι την 1η Ιουλίου του 2026.
Μέχρι τότε δεν υπάρχουν σαφείς κανόνες στη συγκεκριμένη πολιτεία ως προς το πώς να γίνεται η διαχείριση παραβάσεων από αυτόνομα οχήματα.
Από την πλευρά της, η εταιρεία των ταξί είπε ότι τα αυτοκίνητά της είναι σχεδιασμένα για να σέβονται τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αφού έλεγξαν τη συγκεκριμένη περίπτωση, στο Σαν Μπρούνο, είπε ότι θα αναλάβει άμεσα βήματα ή να το διορθώσει.
Κοινώς, να επαναπρογραμματίσει το λογισμικό των αυτόνομων ταξί της για το συγκεκριμένο σημείο όπου φαίνεται δεν διαβάστηκε σωστά από το όχημα η σχετική ένδειξη.
Με αφορμή και άλλα περιστατικά, όταν το θέμα τέθηκε σε δικαστικό επίπεδο, κρίθηκε ότι οι νόμοι περί οδικής κυκλοφορίας έχουν τεθεί για να ισχύουν σε ανθρώπους-οδηγούς και όχι σε εταιρείες με τεράστιους στόλους οχημάτων χωρίς οδηγό. Έτσι, ο Φιλ Τινγκ, ένας Δημοκρατικός που αρχικά υποστήριξε το νομοσχέδιο, αφαίρεσε αυτήν τη διάταξη

Ένα αυτόνομo ταξί της Waymo. Δείτε το βίντεο από την επίσημη ιστοσελίδα της Waymo (εδώ)
H κατάσταση είναι περίπλοκη
Όπως δήλωσε σε μία συνέντευξη ο παραπάνω Δημοκρατικός, «σε αντίθεση με τους οδηγούς όπως εσείς και εγώ, είναι πολύ δύσκολο να εντάξουμε τα αυτόνομα οχήματα σε αυτό το σύστημα. Καμία από τις συνέπειες εναντίον ενός ανθρώπινου οδηγού δεν λειτουργεί πραγματικά εις βάρος μιας εταιρείας αυτόνομων οχημάτων».
Ο συγκεκριμένος βουλευτής αναδιατύπωσε την πρόταση νόμου έτσι ώστε να ζητά από το Τμήμα Μηχανοκίνητων Οχημάτων της Καλιφόρνια να αναπτύξει κανόνες για τις παραβάσεις ενός αυτόνομου οχήματος καθώς και τις κυρώσεις που σχετίζονται.
Μέχρι τη στιγμή που πληκτρολογούνται αυτές οι γραμμές, το παραπάνω τμήμα δεν έχει απαντήσει σε αίτημα για σχολιασμό.
Photo: San Bruno Police Department