Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που στοχεύει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσω αυστηρότερων ποινών για επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές. Ο νέος ΚΟΚ εστιάζει σε έξι βασικές παραβάσεις, όπως η χρήση κινητού τηλεφώνου, η μη χρήση κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, με ποινές που περιλαμβάνουν πρόστιμα και αφαίρεση άδειας οδήγησης.
Σημαντική είναι η φιλοσοφία του που προτάσσει την πρόληψη και την εκπαιδευτική προσέγγιση, ενισχύοντας την ιδέα ότι η επικίνδυνη οδήγηση αποτελεί δημόσιο κίνδυνο. Οι αλλαγές αυτές φιλοδοξούν να μειώσουν τον αριθμό των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα.
Πιο αναλυτικά
Με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, η Ολομέλεια της Βουλής υπερψήφισε τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος φέρνει σημαντικές αλλαγές τόσο σε επίπεδο ποινών όσο και νομοθετικής φιλοσοφίας.
Ο νέος ΚΟΚ κινείται προς ένα περισσότερο προληπτικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο, διατηρώντας όμως αυστηρές συνέπειες για κατ’ εξακολούθηση παραβάτες.
Όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν στοχεύει στην τιμωρία, αλλά στην πρόληψη», υπογραμμίζοντας πως τα μέτρα είναι απάντηση «σε σκληρά δεδομένα που μεταφράζονται σε ζωές που χάνονται».
Νέες ποινές και σημαντικές αλλαγές
Ο νέος ΚΟΚ επικεντρώνεται σε έξι βασικές παραβάσεις που συνδέονται άμεσα με τη βαριά ανθρώπινη και κοινωνική συνέπεια της επικίνδυνης οδήγησης. Οι κυριότερες αλλαγές έχουν ως εξής:
Χρήση κινητού τηλεφώνου
Χωρίς πρόκληση συμβάντος:
Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες (αντί 60 ημερών προηγουμένως).
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες.
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ και αφαίρεση για 1 έτος.
Με πρόκληση συμβάντος:
Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
1η υποτροπή: 2.000 ευρώ – αφαίρεση για 4 έτη.
2η υποτροπή: 4.000 ευρώ – αφαίρεση για 8 έτη.
Σημαντικό: Ενεργοποιείται το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα περί επικίνδυνης οδήγησης, με δυνατότητα κάθειρξης. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα άρσης απορρήτου σε εξαιρετικές περιπτώσεις για έλεγχο των επικοινωνιών και δεδομένων θέσης.
Μη χρήση κράνους
Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
Ανάλογο πρόστιμο επιβάλλεται στον συνεπιβάτη χωρίς κράνος, αλλά και στον οδηγό, ακόμη και αν φορά.
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ – 180 ημέρες.
2η: 2.000 ευρώ – έως 1 έτος.
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες για τον οδηγό.
Ο συνεπιβάτης τιμωρείται με 150 ευρώ, μαζί με πρόστιμο και για τον οδηγό, ακόμη και αν εκείνος φορά ζώνη.
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ – 180 ημέρες.
2η: 2.000 ευρώ – έως 1 έτος.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
Για ποσοστά 0,50 – 0,80 g/l:
Πρόστιμο 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
Για 0,80 – 1,10 g/l:
Πρόστιμο 700 ευρώ, αφαίρεση για 90 ημέρες.
Υποτροπές:
1η: 1.000 ευρώ – 180 ημέρες.
2η: 2.000 ευρώ – 1 έτος.
Εφαρμόζονται επίσης σύγχρονες μέθοδοι ελέγχου, που εντοπίζουν και άλλες ουσίες. Το όχημα ακινητοποιείται και φυλάσσεται υποχρεωτικά.
Για πάνω από 1,10 g/l
Πρόστιμο 1.200 ευρώ και αφαίρεση άδειας και πινακίδων για 180 ημέρες.
Ποινή φυλάκισης 2 μηνών έως 5 ετών, ενώ η Δικαιοσύνη μπορεί να αφαιρέσει τα στοιχεία κυκλοφορίας για 10 ημέρες έως 6 μήνες.
1η υποτροπή: 2.000 ευρώ – 7 έτη αφαίρεση.
2η: 4.000 ευρώ – 10 έτη αφαίρεση.
Υπέρβαση ταχύτητας άνω των 50 km/h
Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες.
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ – έως 180 ημέρες.
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ – 1 έτος.
Για περιπτώσεις υπέρβασης άνω των 200 km/h ή συμμετοχής σε «κόντρες», προβλέπονται ιδιαίτερα αυστηρές ποινές, που περιλαμβάνουν ποινικές κυρώσεις, δήμευση οχήματος και φυλάκιση.
Η φιλοσοφία πίσω από τις αλλαγές
Με σαφή πρόθεση να αποτρέψει και όχι απλώς να τιμωρήσει, το νέο νομοθετικό πλαίσιο επιδιώκει να διαμορφώσει μια πιο ώριμη οδηγική κουλτούρα. Οι αυξημένες ποινές για υποτροπές λειτουργούν αποτρεπτικά, ενώ η συμμετοχή του Ποινικού Κώδικα σε περιπτώσεις επικίνδυνης οδήγησης μετατρέπει τη συζήτηση από «παραβατικότητα» σε «δημόσιο κίνδυνο».
Ο νέος ΚΟΚ θέτει σαφείς κόκκινες γραμμές, ενισχύοντας παράλληλα τον σεβασμό προς τη ζωή, τον δρόμο και τους συμπολίτες μας. Το αν θα καταφέρει να μειώσει τους 2.500 ετήσιους σοβαρούς τραυματισμούς και τους 600 θανάτους στους ελληνικούς δρόμους, θα φανεί στην πράξη.