Η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος πλησιάζει στο τέλος της, με τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων να παρουσιάζουν σημαντική μείωση, φτάνοντας έως και 20% σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας. Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ οι καταναλωτές προτίμησαν να δαπανήσουν το διαθέσιμο εισόδημά τους σε διακοπές αντί για καταναλωτικά προϊόντα. Παράλληλα, οι έλεγχοι για πλασματικές εκπτώσεις συνεχίζονται με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, καθώς οι ελεγκτές προσπαθούν να εντοπίσουν παραβάσεις όπου οι τιμές αυξήθηκαν πριν τις εκπτώσεις και επανήλθαν κατά τη διάρκειά τους.
Πιο αναλυτικά
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για να πέσει η αυλαία της φετινής θερινής εκπτωτικής περιόδου. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις εκπροσώπων του εμπορικού κόσμου οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων καταγράφονται μειωμένες που σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας φτάνουν ακόμη και το 20%.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, σύμφωνα με τον οποίο «Η επιδείνωση του φετινού τζίρου εκτιμάται σε πρώτη εκτίμηση των τοπικών εμπορικών συλλόγων χαμηλότερα έως και 20%, ενώ οι προσδοκίες της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καταγράφουν τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων εννέα μηνών».
Επίσης, σύμφωνα με τον Β. Κορκίδη οι εκπτώσεις βαίνουν τυπικά προς το τέλος τους και τα ταμεία των εμπόρων δείχνουν να είναι φτωχότερα φέτος από το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι. Η εικόνα των θερινών εκπτώσεων είναι αρνητική, και δεν μπορεί να αναστραφεί με σχεδόν μία εβδομάδα να υπολείπεται μέχρι το τέλος Αυγούστου.
Οι φετινές εκπτώσεις, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ ανέδειξαν το έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα, τη μειωμένη αγοραστική δύναμη, τις λιγότερες αυθόρμητες αγορές και τη πτώση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης, που άλλωστε υπολείπεται κατά -19% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επίσης φέτος παρατηρήθηκε εντονότερα η μετατόπιση και ανακατανομή της τρίμηνης θερινής κατανάλωσης των περίπου 7 δισ. ευρώ από το εμπόριο στις υπηρεσίες σε ποσοστό ανάλογο με τη μείωση που κατέγραψε η λιανική στην ένδυση-υπόδηση, τα είδη σπιτιού, τις ηλεκτρικές συσκευές, τα έπιπλα, και άλλα διαρκή αγαθά. Οι Έλληνες καταναλωτές επέλεξαν φέτος στις καλοκαιρινές εκπτώσεις, αντί για καταναλωτικά προϊόντα, να «αγοράσουν διακοπές».
Προηγήθηκαν οι λογαριασμοί, τα μπάνια και ακολούθησαν οι αγορές. Στον ιδιωτικό τομέα το επίδομα αδείας ύψους 1,6 δις ευρώ στη πλειονότητα του πήγε σε εισιτήρια και διαμονή σε τουριστικούς προορισμούς.
Έλεγχοι για πλασματικές εκπτώσεις
Την ίδια στιγμή με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι έλεγχοι για να διαπιστωθεί εάν έχουν υπάρξει πλασματικές εκπτώσεις. Δηλαδή εάν κάποιοι έμποροι αύξησαν τις τιμές των προϊόντων τους πριν από τις εκπτώσεις και τις επανάφεραν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Οι ελεγκτές με τη βοήθεια ψηφιακών εργαλείων όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη «σαρώνουν» τις τιμές σε χιλιάδες προϊόντα και σε καθημερινή βάση και εστιάζουν σε εκείνα όπου υπάρχουν ισχυρές υποψίες ότι πιθανόν να υπάρχουν παραβάσεις πλασματικών εκπτώσεων.
Συνοπτικά
- Οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων μειώθηκαν έως και 20% σε κάποιες περιοχές κατά τη θερινή εκπτωτική περίοδο.
- Η καταναλωτική εμπιστοσύνη βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, με τους καταναλωτές να προτιμούν να ξοδεύουν σε διακοπές.
- Οι έλεγχοι για πλασματικές εκπτώσεις συνεχίζονται με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και τεχνητής νοημοσύνης.
- Η πτώση της κατανάλωσης επηρεάζει αρνητικά τον τζίρο των εμπόρων, ενώ η κατανάλωση μετατοπίστηκε από το εμπόριο στις υπηρεσίες.