Αν και τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία με την βοήθεια της τεχνολογίας δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που έχουν να διηγηθούν μια ιστορία όπου η γραφειοκρατία βάζει εμπόδια στην ίδρυση, στην ανάπτυξη ή στην λειτουργία των επιχειρήσεων. Η γραφειοκρατία συνεχίζει να αποτελεί εμπόδιο για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, όπως αναφέρει πάνω από το 50% των εταιρειών στην ετήσια Έκθεση Ανταγωνιστικότητας ΠΥΞΙΔΑ 2024 του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας.
Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας
Μαζί με την αργή απονομή της δικαιοσύνης είναι δύο από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά. Εξάλλου και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει πως για κάθε νέο νόμο που θα αφορά τις επιχειρήσεις θα διαγράφονται δύο παλιοί.
Η μείωση του γραφειοκρατικού κόστους στις επιχειρήσεις αποτελεί βασική προτεραιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης. Στόχος είναι η προσέλκυση νέων επενδύσεων αλλά και η καλύτερη διαχείριση του λειτουργικού κόστους και από τις υφιστάμενες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά. Αν και τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετά βήματα στη μείωση του διοικητικού κόστους που έχουν οι επιχειρήσεις, μένουν ακόμη πολλά να γίνουν προκειμένου οι επιχειρήσεις να λειτουργούν μέσα σε ένα πλήρως ψηφιοποιημένο περιβάλλον.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν ολοκληρωθεί αρκετές ψηφιακές υπηρεσίες οι οποίες θα συμβάλουν στην περαιτέρω απλοποίηση της διαδικασίας ίδρυσης και λειτουργίας μιας επιχείρησης αλλά και στις συναλλαγές που έχει με το Δημόσιο. Ο μεγάλος σύμμαχος για τη μείωση της γραφειοκρατίας στις επιχειρήσεις θα είναι η τεχνητή νοημοσύνη. Οι επιχειρήσεις μέσα από τεχνολογικά εξελιγμένες εφαρμογές θα μπορούν να παίρνουν τις απαντήσεις που θέλουν όταν πρόκειται για παράδειγμα να κάνουν μια νέα επένδυση. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα χρειάζεται να σπαταλούν πολλές ώρες και πολλά χρήματα για να καλύψουν το γραφειοκρατικό κόστος μιας επένδυσης. Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έχει επισημάνει ότι στόχος είναι να υπάρξει περαιτέρω μείωση της γραφειοκρατίας και απλοποίηση των διαδικασιών κατά τουλάχιστον 25%, ώστε να διευκολυνθούν οι δραστηριότητες των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα να υπάρχουν ενιαίες διαδικτυακές πύλες για όλους τους νόμους και τα προγράμματα χρηματοδότησης. Επιπλέον, συζητείται να απλοποιηθούν οι ρυθμίσεις σχετικά με την ίδρυση ορισμένων επιχειρήσεων.
Ψηφιακές υπηρεσίες
Προς αυτή την κατεύθυνση ήδη προσφέρονται μια σειρά από υπηρεσίες τόσο από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), όσο και από τον e-ΕΦΚΑ αλλά και από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με πληροφορίες στην πλατφόρμα Openbusiness έχουν οριστικοποιηθεί από 4 Φεβρουαρίου 2025 μέχρι σήμερα που ξεκίνησε η λειτουργία της 43.754 ενέργειες. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των ενεργειών αφορά αδειοδοτικες ενέργειες από τις επιχειρήσεις. Υπενθυμίζεται ότι στόχος του Openbusiness είναι η απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των επιχειρήσεων, η μείωση της γραφειοκρατίας και η ενίσχυση της διαφάνειας, διευκολύνοντας την έναρξη και τη λειτουργία οικονομικών δραστηριοτήτων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
Επίσης, στις αρχές Απριλίου τέθηκε σε εφαρμογή το νέο ψηφιακό εργαλείο Εργάνη ΙΙ για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους ώστε να διευκολύνεται η λειτουργία των λογιστηρίων των εταιριών. Πρόκειται για επέκταση και αναβάθμιση του Εργάνη Ι και τέθηκε σε δοκιμαστική εφαρμογή σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η γραφειοκρατία, που ταλανίζει τις επιχειρήσεις, τόσο στο πεδίο των προσλήψεων, όσο και σε εκείνο των απολύσεων. Ουσιαστικά, το Εργάνη ΙΙ στοχεύει στον περιορισμό του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων, που ταλαιπωρούν αισθητά περισσότερο τις μικρομεσαίες
Ένα ακόμη σημαντικό βήμα, που έγινε πριν από λίγες ημέρες, για τη μείωση της γραφειοκρατίας, αφορά τις μεταβολές των στοιχείων των Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) και των Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών (ΙΚΕ), οι οποίες θα ενημερώνονται αυτόματα στο Φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ.