Πετρέλαιο: Πώς διασώθηκε ενεργειακά η Βρετανία στον Β΄ Π.Π.

Η κρίσιμη συμβολή των ΗΠΑ στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέσω της πετρελαϊκής τροφοδοσίας και του προγράμματος Δανεισμού-Μισθώσεων που στήριξε καθοριστικά τη Βρετανία
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Παραφράζοντας την προσφιλή ρήση του Φραγκλίνου Ντελάνο Ρούζβελτ ότι η Αμερική θα καθίστατο το «οπλοστάσιο της Δημοκρατίας» κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα λέγαμε ότι οι ΗΠΑ έπαιζαν και το ρόλο του «πετρελαιαγωγού των δημοκρατιών».

Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι μια από τις πρώτες ενέργειες της αμερικανικής κυβέρνησης προς την κατεύθυνση εμπλοκής της στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο πριν από την ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ σχετιζόταν άμεσα με την εξασφάλιση της πετρελαϊκής τροφοδοσίας της Βρετανίας μέσα από την έγκριση του προγράμματος Δανεισμού-Μισθώσεων (Lend-Lease Program).

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι από την ενεργοποίηση του προγράμματος τον Μάρτιο του 1941 έως και τη λήξη του πολέμου, περίπου το 50% της βοήθειας που εστάλη προς τα μέλη της αντι-ναζιστικής συμμαχίας αποτελούνταν από πετρέλαιο και από πετρελαιοειδή, ενώ κατά την περίοδο της πλήρους κινητοποίησής τους οι ΗΠΑ παρήγαγαν μέσα σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια περισσότερο από το 1/4 του συνολικού όγκου πετρέλαιου που είχε παραχθεί σε όλη την ιστορία της αμερικανικής πετρελαϊκής βιομηχανίας (από την ανακάλυψη του πετρελαίου στο Τίτουσβιλ της Πενσυλβάνια το 1859 έως και τον Δεκέμβριο του 1941).

Τέτοιου είδους παραγωγική κινητοποίηση είναι μοναδική στην παγκόσμια Ιστορία και αποτέλεσε έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους για την επικράτηση των Συμμάχων στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στην παρούσα ανάλυση θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε τη βαρύτητα της συγκεκριμένης παραμέτρου μέσα από τη μελέτη του ευρύτερου ναυτικού πολέμου στον Ατλαντικό από την άνοιξη του 1941 έως και την ήττα του γερμανικού υποβρυχιακού στόλου. Πετρέλαιο: Πώς διασώθηκε ενεργειακά η Βρετανία στον Β΄ Π.Π.

Το Πρόγραμμα Δανεισμού και Μισθώσεων: Η απόφαση του προέδρου Ρούζβελτ να υπενοικιάσει στα πλαίσια του νόμου Δανεισμού και Μισθώσεων τα πενήντα αμερικανικά δεξαμενόπλοια στους Βρετανούς ήταν καθοριστικής σημασίας από την άποψη ότι προανήγγειλε την εμπλοκή των ΗΠΑ στην παγκόσμια διαμάχη.

Αυτά τα πενήντα δεξαμενόπλοια διασφάλισαν την ικανότητα τροφοδοσίας του βρετανικού αεροναυτικού στόλου κατά την ουσιαστικά μοναχική αντίσταση της Βρετανίας έναντι των δυνάμεων του Άξονα έως και την είσοδο των ΗΠΑ στον ευρωπαϊκό πόλεμο την 11η Δεκεμβρίου του ιδίου έτους. Ήδη από τις αρχές του 1941 η εξάντληση των βρετανικών αποθεμάτων λόγω των αυξημένων αναγκών της «Μάχης της Αγγλίας» είχε αρχίσει να προκαλεί μεγάλη ανησυχία στο Λονδίνο.

Συγκεκριμένα, μέχρι τον Ιούλιο του 1941 τα αποθέματα κίνησης του Βρετανικού Ναυτικού είχαν μειωθεί στους δύο μήνες, ενώ τα απαιτούμενα αποθέματα ασφαλείας προέβλεπαν τουλάχιστον επτά μήνες τροφοδοσίας. Αντίστοιχα, κατά την ίδια περίοδο, τα αποθέματα πετρελαίου κίνησης δεν ξεπερνούσαν τους πέντε μήνες για το σύνολο των μηχανοκίνητων μονάδων του Βρετανικού Στρατού (2).

Παρά το γεγονός ότι η αμερικανική πετρελαϊκή τροφοδοσία άρχισε να αποβαίνει καταλυτική –από άποψη μεγεθών– μετά το Νοέμβριο του 1941, η απόφαση του Ρούζβελτ αποδείχτηκε ότι είχε κεφαλαιώδη σημασία από πολιτικής άποψης, δεδομένου ότι αποδυνάμωσε τους υπέρμαχους του απομονωτισμού στο Κογκρέσο και κατέστησε σαφές στις δυνάμεις του Άξονα ότι οι ΗΠΑ δεν θα άφηναν τη Βρετανία αβοήθητη (3).

Κατά το κρίσιμο εξάμηνο από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 1941, τα αμερικανικά δεξαμενόπλοια μετέφεραν περίπου το 1/3 των εισαγωγικών αναγκών της Βρετανίας σε πετρέλαιο, αλλά η μεγαλύτερη συνεισφορά τους δεν εντοπίζεται στην ποσότητα που μετέφεραν, αλλά στο γεγονός ότι αφενός ενίσχυαν –μέσω της διάθεσης δεξαμενόπλοιων– τη δυνατότητα του Λονδίνου να εισάγει τα υπόλοιπα 2/3 των πετρελαϊκών αναγκών που χρειαζόταν στην εν λόγω συγκυρία και αφετέρου δέσμευαν την Ουάσιγκτον αναφορικά με τη συνέχιση της πολεμικής βοήθειας για το μέλλον.

Το πόσο καταλυτική σημασία είχε η αμερικανική συνεισφορά καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι τον μήνα ενεργοποίησης του προγράμματος Δανεισμού και Μισθώσεων (Μάρτιος 1941), τα γερμανικά υποβρύχια μπόρεσαν να καταστρέψουν όσα δεξαμενόπλοια δεν είχαν καταφέρει να καταστρέψουν από την αρχή του πολέμου. Πετρέλαιο: Πώς διασώθηκε ενεργειακά η Βρετανία στον Β΄ Π.Π.

Σε κάθε περίπτωση, οι αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου προς τα βρετανικά νησιά κάλυψαν το 54,5% του συνόλου των βρετανικών εισαγωγών κατά την κρίσιμη συγκυρία Ιουνίου-Νοεμβρίου 1941 και θωράκισαν τη Βρετανία εν όψει του επερχόμενου πολέμου στον Ατλαντικό.

Όπως υπογραμμίζει και ο επίσημος Βρετανός ιστορικός επί του θέματος Πέιτον-Σμιθ, «η αμερικανική βοήθεια σε δεξαμενόπλοια διαδραμάτισε μόνο δευτερεύοντα ρόλο προς το τέλος του θέρους και το φθινόπωρο του 1941. Η σημασία της –κατ’ αναλογία με αυτή του αμερικανικού προγράμματος Δανεισμού και Μισθώσεων κατά την ίδια περίοδο– έγκειτο λιγότερο σε αυτό που έδινε και περισσότερο σε αυτό που υποσχόταν» (5).

Σημειωτέον ότι η συμφωνία για τα δεξαμενόπλοια είχε ακολουθήσει την απόφαση Ρούζβελτ για την πώληση στη Βρετανία πενήντα αντιτορπιλικών από τα απαρχαιωμένα «αποθέματα» του Α΄́ Παγκοσμίου που διατηρούσε το Αμερικανικό Ναυτικό με αντάλλαγμα την παραχώρηση των βρετανικών βάσεων στον βορειοδυτικό Ατλαντικό για 99 χρόνια.

Αν και τα συγκεκριμένα πλοία ήταν από επιχειρησιακή άποψη σε μέτρια κατάσταση, ωστόσο γρήγορα εξοπλίστηκαν με συσκευές τύπου σόναρ –Asdic– και εντάχθηκαν στις περιπολίες των νηοπομπών του Βορείου Ατλαντικού βοηθώντας στην αρχική απόκρουση των Γερμανών κατά τη διάρκεια της Μάχης της Αγγλίας.

(ΙΙ) Η Μάχη του Ατλαντικού: Πέρα από αυτά τα πενήντα δεξαμενόπλοια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το 50%-55% του συνολικού πολεμικού υλικού που μεταφέρθηκε από τις ΗΠΑ στη Βρετανία κατά τη διάρκεια του πολέμου ήταν αργό και πετρελαιοειδή. Από την άποψη αυτή, δεν θα ήταν υπερβολή να σημειώσουμε ότι η «μάχη του Ατλαντικού» αποτελούσε, τουλάχιστον κατά το ήμισυ, μια μάχη «ζωής ή θανάτου» για την πετρελαϊκή τροφοδοσία της Βρετανίας – και μετά το 1942 και της Σοβιετικής Ένωσης.

Από την ανακοίνωση του προγράμματος Lend-Lease και κατά απόλυτη προτεραιότητα μετά την αμερικανική είσοδο στον πόλεμο τον Δεκέμβριο του 1941, ο γερμανικός στόλος υποβρυχίων υπό τον ναύαρχο Καρλ Νταίνιτς θα κάνει το παν για να κόψει αυτόν τον «ομφάλιο λώρο».

Η πρώτη φάση επιχειρήσεων των γερμανικών υποβρυχιακών «αγελών» επικεντρώθηκε στην προσπάθεια να διακοπεί η μεταφορά του αμερικανικού πετρελαίου από τον Κόλπο του Μεξικού στα μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής ακτής απ’ όπου θα μεταφερόταν στην Ευρώπη.

Αποτελούσε δηλαδή αποστολή αντίστοιχη με αυτή που ανέλαβε ο αμερικανικός υποβρυχιακός στόλος κατά τη μάχη του Marus στην Νότια Σινική Θάλασσα. Ως εκ τούτου, η «μάχη του Ατλαντικού» αποτέλεσε κατά βάση μια αποστολή άμεσα συνδεόμενη με τη διασφάλιση διακίνησης (transit security) του αμερικανικού πετρελαίου στην Ευρώπη.

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 1942 οι γερμανικές επιθέσεις κατά μήκος των νότιων και ανατολικών αμερικανικών ακτών είχαν σχεδόν απελπιστικά (7) αποτελέσματα για τους συμμάχους, δεδομένου ότι βύθισαν τέσσερις φορές περισσότερα δεξαμενόπλοια από όσα μπόρεσαν να αναπληρώσουν οι Αμερικανοί.

Εξαιρετικά ενδεικτικό της ζημίας είναι ότι, ενώ για το 1941 το 92,5% του πετρελαίου του Κόλπου (του Μεξικού) που μεταφέρθηκε στις ανατολικές ακτές, μεταφέρθηκε μέσω δεξαμενοπλοίων, το 1942, το αντίστοιχο ποσοστό θαλάσσιας μεταφοράς είχε μειωθεί μόλις στο 32% του συνόλου. Πετρέλαιο: Πώς διασώθηκε ενεργειακά η Βρετανία στον Β΄ Π.Π.

Η δημιουργία συνοδευτικών νηοπομπών από τις αρχές του 1942 μείωσαν μόνο εν μέρει τον κίνδυνο για τα αμερικανικά δεξαμενόπλοια, αλλά η κατάσταση δεν βελτιώθηκε ουσιαστικά, λόγω της σχετικής αμερικανικής απειρίας στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Έως τον Μάιο του 1942 οι Γερμανοί είχαν βυθίσει περί τα 55 δεξαμενόπλοια μειώνοντας την διά θαλάσσης τροφοδοσία της ανατολικής ακτής μόλις στα 173.000 βαρέλια/ημέρα, δηλαδή σε λιγότερο από το 1/5 του αντίστοιχου μεταφερόμενου όγκου για το 1941.

Το μέγεθος της αμερικανικής απειρίας καταδεικνύεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι, λόγω των αποστάσεων αλλά και των αυξανόμενων περιπολιών στο βορειοανατολικό Ατλαντικό, μόνο μια μικρή μερίδα γερμανικών υποβρυχίων μπορούσε να διατηρηθεί σε επιχειρησιακή ετοιμότητα στις αρχές του 1942.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βρετανός ιστορικός Λίντελ Χαρτ, «μόνο ένας μικρός αριθμός υποβρυχίων μπορούσε να αποσταλεί σε ενεργό υπηρεσία έξω από τις αμερικανικές ακτές, αλλά αυτά τα υποβρύχια προκάλεσαν δυσανάλογα μα τον αριθμό τους καταστρεπτικά αποτελέσματα, διότι οι Αμερικανοί ναύαρχοι ήταν αργοί και διστακτικοί να αρχίσουν ένα πρόγραμμα νηοπομπών – όπως ακριβώς ήταν και οι Βρετανοί ναύαρχοι κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι Αμερικανοί καθυστέρησαν να πάρουν και άλλες προφυλάξεις…

Οι φωτισμένες σημαδούρες εισόδου των καναλιών και η ανεμπόδιστη ραδιοφωνική επικοινωνία μεταξύ των πλοίων έδωσαν στα υποβρύχια όλη τη βοήθεια που τους χρειαζόταν. Οι παράκτιες πόλεις όπως το Miami συνέχιζαν να φωταγωγούν τις παραλιακές τους περιοχές κατά τη διάρκεια της νύχτας με χιλιόμετρα καλωδίων από νέον, το οποίο διέγραφε με σαφήνεια τις σιλουέτες των πλοίων. Τα υποβρύχια παρέμεναν καλυμμένα μέσα στο νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας και επιτίθεντο με όπλα και τορπίλες από την επιφάνεια, κατά τη διάρκεια της νύχτας. Αν και δεν υπήρχαν ποτέ περισσότερα από δώδεκα υποβρύχια εν ενεργεία εκτός των αμερικανικών ακτών, βύθισαν περίπου μισό εκατομμύριο τόνους πλοίων έως την αρχή του Απριλίου 1942 [από την αρχή του χρόνου], εκ των οποίων το 57% ήταν δεξαμενόπλοια» (10).

Η επίλυση του συγκεκριμένου ενδοαμερικανικού προβλήματος προέκυψε λιγότερο ως απόρροια της σταδιακής βελτίωσης των αμερικανικών ανθυποβρυχιακών ικανοτήτων και της υπονόμευσης των κωδικών επικοινωνίας των γερμανικών υποβρυχίων, και περισσότερο ως αποτέλεσμα ενός πρωτοφανούς και έως σήμερα ανεπανάληπτου κατασκευαστικού προγράμματος πετρελαιαγωγών.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο γερμανικός κίνδυνος, το Petroleum Administration for War, είχε προτείνει ήδη από τον Φεβρουάριο του 1942 την κατασκευή συνολικά 36 αγωγών πετρελαίου και πετρελαιοειδών μεγάλου διαμετρήματος (24 ιντσών) που θα συνέδεαν διά ξηράς τις πετρελαιοπαραγωγικές επαρχίες του Κόλπου του Μεξικού (Οκλαχόμα, Τέξας, Λουϊζιάνα) με τα μεγάλα κέντρα ζήτησης και διαμετακόμισης της ανατολικής ακτής (Βοστόνη, Πίτσμπουργκ, Nέα Υόρκη, Bαλτιμόρη, Σάρλοτσβιλ, Aτλάντα, Mαϊάμι).

Αν και η πρόταση αυτή απορρίφθηκε δύο φορές (Φεβρουάριος και Μάιος 1942), τον Ιούνιο του 1942 η έως τότε επιτυχία του γερμανικού υποβρυχιακού πολέμου δεν άφηνε καμία άλλη επιλογή (11). Την άνοιξη του 1942 η φονικότητα των γερμανικών επιχειρήσεων αυξήθηκε δραματικά χάρη στην υπονόμευση των αγγλο-αμερικανικών κωδικών επικοινωνίας, την κατασκευή νέων, μακρύτερων και αποτελεσματικότερων υποβρυχίων, και την αύξηση της επιχειρησιακής τους ακτίνας δράσης (έως 30.000 μίλια) μέσω της υποθαλάσσιας ανατροφοδοσίας τους με diesel και τρόφιμα.

Ως αποτέλεσμα, μέσα στο 1942 οι ΗΠΑ απώλεσαν περίπου το 1/4 του εμπορικού τους στόλου (12) κάτι που είχε άμεσο αντίκτυπο στην επιχειρησιακή ικανότητα των βρετανικών ενόπλων δυνάμεων. Ο χειμώνας του 1942 αποδείχθηκε μια μάχη «επιβίωσης» για τη βρετανική πολεμική βιομηχανία, καθώς στα τέλη Νοεμβρίου του 1942 τα βρετανικά αποθέματα καυσίμων βρίσκονταν στο 1,2 εκατομμύριο τόνους (1,640 εκατομμύρια βαρέλια) κάτω από το επιδιωκόμενο όριο ασφαλείας.

Βάσει αυτής της κλιμακούμενης έλλειψης καυσίμων, ο στρατηγός Alan Brooke, επικεφαλής του αυτοκρατορικού γενικού επιτελείου, απέκλεισε κατά την αμερικανόβρετανική σύνοδο κορυφής στην Καζαμπλάνκα (Ιανουάριος 1943) κάθε συζήτηση αναφορικά με το άνοιγμα ενός δεύτερου μετώπου στην Ευρώπη, κάτι που ζητούσαν πιεστικά οι Σοβιετικοί, εκτιμώντας ότι: «Η έλλειψη [δεξαμενο]πλοίων αποτελούσε λαβή στραγγαλισμού σε όλες τις επιθετικές [μας] επιχειρήσεις.

Εάν δεν μπορέσουμε να καταπολεμήσουμε αποτελεσματικά την υποβρυχιακή απειλή, ενδέχεται να μην μπορέσουμε να κερδίσουμε τον πόλεμο» (14). Ο ίδιος ο Τσόρτσιλ σε τηλεγράφημά του στις 18 Δεκεμβρίου 1942 προς τον Αμερικανό πρόεδρο προειδοποιούσε ότι «εάν η παρούσα κατάσταση συνεχιστεί, τα αποθέματά μας θα μειωθούν τους επόμενους μήνες σε τέτοιο βαθμό έτσι ώστε να καταστεί απαραίτητος ο περιορισμός της [δράσης] των πολεμικών μας και των πετρελαιοκίνητων εμπορικών μας πλοίων, γεγονός που θα επηρεάσει τις νηοπομπές [προς υποστήριξη] της επιχείρησης Δαυλός και του Βόρειου Ρωσικού [ανεφοδιασμού]».

Η ταχύτητα και αποτελεσματικότητα της αμερικανικής απάντησης είναι απολύτως επιβεβαιωτική της ασυναγώνιστης βιομηχανικής ρώμης της χώρας τη συγκεκριμένη περίοδο. Από τον Ιούνιο του 1942, όταν άρχισε η κατασκευή του βασικού διαμετακομιστικού αγωγού αργού Bing Inch έως και το τέλος του Πολέμου είχαν κατασκευαστεί 13.600 μίλια (21.760 χιλιόμετρα) νέων αγωγών.

Από αυτούς τους αγωγούς, τα 9.850 μίλια (15.760 χιλιόμετρα) είχαν μάλιστα κατασκευαστεί από τις ιδιωτικές πετρελαϊκές εταιρείες. Η καίρια ωστόσο συμβολή έγινε από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, η οποία και χρηματοδότησε το μεγαλύτερο μέρος αυτού του κατασκευαστικού προγράμματος αγωγών.

Το βασικότερο τμήμα αυτής της συμβολής αφορούσε την ολοκλήρωση δύο αγωγών, ενός για τη μεταφορά αργού (Big Inch, χωρητικότητας 300.000 βαρελιών/ημέρα) και ενός για τη μεταφορά προϊόντων (Little Big Inch, χωρητικότητας 235.000 βαρελιών/ημέρα), που συνέδεσαν το Τέξας με το Νιου Τζέρσεϊ. Αμφότεροι οι αγωγοί, συνολικού μήκους 5.104 χιλιομέτρων, κατασκευάστηκαν μέσα σε λιγότερο από εννέα μήνες και τέθηκαν σε πλήρη λειτουργία μέσα στο 1943, συμβάλλοντας αποφασιστικά στον περιορισμό στο ελάχιστο της θαλάσσιας μεταφοράς πετρελαίου από τον Κόλπο του Μεξικού. Το 1943 μόλις το 11,4% της παραγωγής του Κόλπου μεταφέρθηκε στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ μέσω δεξαμενόπλοιων.

Τα γερμανικά υποβρύχια που εξακολουθούσαν έως και τον Μάιο του 1943 να παραμονεύουν έξω από τις αμερικανικές ακτές ουσιαστικά έμειναν χωρίς στόχους. Η συμβολή των εν λόγω πετρελαιαγωγών (Big Inch & Little Big Inch) υπήρξε ζωτικής σημασίας για την κινητοποίηση του αμερικανικού πετρελαϊκού δυναμικού. Μέσα στη διετία 1943-1945, οι δύο αγωγοί μετέφεραν περί τα 380 εκατομμύρια βαρέλια αργού και προϊόντων διασώζοντας, όπως σημειώνει ο Gerald Nash, «την ανατολική ακτή από έναν πετρελαϊκό λιμό».

Πέραν αυτού, όπως αναφέρει η μεταπολεμική αξιολόγηση της εσωτερικής υπηρεσίας ελέγχου του Petroleum Administration for War, «αυτές οι δύο γραμμές υπήρξαν σωτήριες. Εάν δεν ήταν διαθέσιμες, δεν θα μπορούσαμε να ικανοποιήσουμε πλήρως τις πετρελαϊκές απαιτήσεις των μαχόμενων συμμαχικών δυνάμεων στα μέτωπα της Ευρώπης και της Μεσογείου, καλύπτοντας ταυτόχρονα όλες τις απαραίτητες βιομηχανικές και πολιτικές ανάγκες στο εσωτερικό».

Το γεγονός ότι τα γερμανικά υποβρύχια δεν έβρισκαν πλέον στόχους κατά μήκος των νότιων και ανατολικών ακτών των ΗΠΑ δεν συνεπαγόταν ότι η μάχη του Ατλαντικού είχε κριθεί, καθ’ όσο χρόνο τα αμερικανικά δεξαμενόπλοια δεν μπορούσαν να φτάσουν στα λιμάνια της Βρετανίας και της Βορείου Αφρικής μετά την αμερικανική απόβαση στο Μαρόκο και την Αλγερία το Νοέμβριο του 1942 (επιχείρηση Δαυλός).

Παρά την ακατάπαυστη «αιμορραγία» των Συμμάχων και τη συστηματικοποίηση των νηοπομπών το πρώτο τρίμηνο του 1943 και ειδικότερα τον Φεβρουάριο και το πρώτο εικοσαήμερο του Μαρτίου, οι γερμανικές επιθέσεις απέβησαν ιδιαίτερα καταστρεπτικές δεδομένου ότι μόνο στην ανωτέρω αναφερόμενη περίοδο του Μαρτίου οι σύμμαχοι έχασαν 627.000 τόνους μεταγωγικών πλοίων, εκ των οποίων τα μισά ήταν δεξαμενόπλοια.

Μεγαλύτερες απώλειες είχαν σημειωθεί μόνο τον Ιούνιο και τον Νοέμβριο του 1942, αν και, σύμφωνα με το βρετανικό ναυαρχείο, «οι Γερμανοί ουδέποτε έφτασαν πιο κοντά στο να διακόψουν την επικοινωνία του Νέου Κόσμου με τον Παλαιό, όσο τις πρώτες είκοσι ημέρες του Μαρτίου 1943».

Η διεύρυνση του συστήματος των νηοπομπών με πλοία ειδικού ανθυποβρυχιακού πολέμου, η οριστική υπονόμευση των γερμανικών ναυτικών κωδικών επικοινωνίας και η εντατικοποίηση της χρησιμοποίησης βομβαρδιστικών μεγάλου βεληνεκούς –με κυρίαρχα τα αμερικανικά Liberators– πέτυχαν την καταλυτική αντιστροφή του υποβρυχιακού πολέμου μέσα σε διάστημα κυριολεκτικά ολίγων εβδομάδων, γεγονός στο οποίο συνέβαλε η ενοποίηση της συμμαχικής διοίκησης ύστερα από την απόφαση του Ρούζβελτ να εντάξει τον πρώτο αμερικανικό στόλο υπό βρετανική διοίκηση μετά την 1η Απριλίου 1943.

Τόσο τον Απρίλιο όσο και τον Μάιο του 1943 τα γερμανικά υποβρύχια υπέστησαν μια σειρά αιφνιδιαστικών επιθέσεων, ενώ δεν μπορούσαν πλέον να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τα συνοδευτικά πλοία ανθυποβρυχιακού πολέμου των συμμάχων αλλά και την ζωτικής σημασίας αεροπορική προστασία των Liberators και των βρετανικών αεροσκαφών παράκτιας άμυνας τύπου Sunderlands.

Η χρήση βομβαρδιστικών μεγάλης επιχειρησιακής ακτίνας δράσης όπως τα δύο προαναφερθέντα μοντέλα αποτέλεσε το κλειδί για τη συντριβή των γερμανικών υποβρυχίων, δεδομένου ότι «η πρωτογενής αιτία που η Βρετανία κινδύνευσε [να χάσει τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο] ήταν η έλλειψη αεροσκαφών μεγάλης ακτίνας δράσης για την προστασία των νηοπομπών.

Από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο [του 1943] μόνο δύο πλοία βυθίστηκαν σε όλο το Ατλαντικό, ενώ υπήρχε αεροπορική προστατευτική συνοδεία. Μόλις η επαρκής αεροπορική προστασία αυτού του είδους έγινε διαθέσιμη στις νηοπομπές, ειδικότερα μέσω των Liberators, κατέστη ολοένα και δυσκολότερο για τα υποβρύχια να ενεργούν σε ‘αγέλες λύκων’».

Μέσα στον Μάιο οι Γερμανοί έχασαν το 1/3 του συνολικού τους στόλου, εξαναγκάζοντας τον ναύαρχο Νταίνιτς να αποσύρει ουσιαστικά τις δυνάμεις του αποδεχόμενος την ήττα στο μέτωπο του Ατλαντικού. Στα μέσα Μαΐου ο επικεφαλής του Γερμανικού Ναυτικού γνωστοποιούσε στον Χίτλερ ότι τα νέα συστήματα σόναρ των συμμάχων καθιστούσαν τη συνέχιση της μάχης του Ατλαντικού πρακτικά αδύνατη: «Αντιμετωπίζουμε τη μεγαλύτερη κρίση του υποβρυχιακού πολέμου, καθώς ο εχθρός, μέσω της χρήσης νέων μηχανών εντοπισμού καθιστούν τη συνέχιση του πολέμου αδύνατη προκαλώντας μας μεγάλες απώλειες».

Ο δρόμος για το άνοιγμα ενός δεύτερου ευρωπαϊκού μετώπου είχε πλέον ολοκληρωθεί. Από την άποψη αυτή η «μάχη του Ατλαντικού» κατέληξε σύμφωνα με τον Λίντελ Χαρτ, «να καταστεί εξίσου αποφασιστική με τη μάχη της Βρετανίας το 1940».

Διαβάστε επίσης:

Σαν σήμερα το 1999 η τραγωδία με το πρωθυπουργικό Φάλκον: Ο Γ.Κρανιδιώτης αντικατέστησε εκτάκτως τον Γ.Παπανδρέου

Στις 14 Σεπτεμβρίου 1999, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος τύπου Φάλκον,...

Κατάσκοποι στην αρχαιότητα: Από τον Φαραώ και τον Οδυσσέα μέχρι τον Ιούλιο Καίσαρα

Το άρθρο εξετάζει την ιστορία της κατασκοπείας από την...

Σύλληψη «Φάντασμα» οδηγού αγωνιστικού αυτοκινήτου μετά από 6 χρόνια! vid

Μετά από έξι χρόνια αναζητήσεων, η τσεχική αστυνομία συνέλαβε...
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

VIDEO πριν 7 δευτερόλεπτα

Δελτίο καιρού 14/09/2025

Άστατες καιρικές συνθήκες αναμένονται στην Ελλάδα, με βροχές και καταιγίδες να πλήττουν αρκετές περιοχές. Οι θερμοκρασίες θα κυμανθούν σε μέτρια…

ΕΛΛΑΔΑ πριν 3 λεπτά

Γαύδος: Πάνω από 275 πρόσφυγες σώθηκαν σε λίγες ώρες κοντά στο νησί

Την Κυριακή, ανοιχτά της Γαύδου, το Λιμενικό Σώμα και η Frontex πραγματοποίησαν πολλαπλές επιχειρήσεις διάσωσης, σώζοντας πάνω από 275 πρόσφυγες…

VIDEO πριν 3 λεπτά

Ν. Ανδρουλάκης: Το σχέδιο για την προσέγγιση νέων αγροτών

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ παρουσίασε το σχέδιο του κόμματος για την προσέγγιση νέων αγροτών κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου…

ΠΟΛΙΤΙΚΗ πριν 5 λεπτά

Νίκος Ανδρουλάκης: «Δεν είμαι Νοστράδαμος» – Πώς σχολίασε τις πιθανές μετεκλογικές συνεργασίες

Ο Νίκος Ανδρουλάκης, πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, στη συνέντευξή του στη ΔΕΘ, τόνισε ότι η νίκη του ΠΑΣΟΚ στις…

VIDEO πριν 5 λεπτά

Π. Φιλιππάκος: «Με τον φίλο μου Κ. Αντετοκούνμπο γίναμε και συγγενείς»

Ο Παναγιώτης Φιλιππάκος, γνωστός μπασκετμπολίστας και στενός φίλος του Γιάννη Αντετοκούνμπο, μοιράστηκε τις εμπειρίες του από τη φιλία τους σε…

VIDEO πριν 6 λεπτά

Ν. Ανδρουλάκης: Οι δύο λόγοι που το ΠΑΣΟΚ καταψηφίζει το τεκμαρτό

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, σε συνέντευξη τύπου από τη ΔΕΘ, ανέφερε τους δύο κύριους λόγους για τους οποίους…

VIDEO πριν 10 λεπτά

Ν. Ανδρουλάκης: «Με το ποσοστό που έχει το κράτος μπορεί να παρέμβει δυναμικά στις προτεραιότητες της ΔΕΗ και αυτό θα κάνουμε»

Ο Νίκος Ανδρουλάκης, Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε στις δυνατότητες παρέμβασης του κράτους στις στρατηγικές προτεραιότητες της ΔΕΗ, επισημαίνοντας τη σημασία…

VIDEO πριν 13 λεπτά

Ν. Ανδρουλάκης: «Τα δυτικά βαλκάνια είναι το γεωπολιτικό βάθος της χώρας – Ένταξη στην Ε.Ε. σημαίνει συνθήκες καλής γειτονίας»

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στη ΔΕΘ, αναφέρθηκε στη σημασία των Δυτικών Βαλκανίων…

VIDEO πριν 16 λεπτά

Ν. Ανδρουλάκης: «Υπάρχουν οι δυνατότητες για να πετύχουμε για τη Θεσσαλονίκη καλύτερους δείκτες ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια»

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου από τη ΔΕΘ, εξέφρασε τη πεποίθηση ότι η…

VIDEO πριν 23 λεπτά

Αιγάλεω: Φωτιά ξέσπασε σε διαμέρισμα – Φοιτητής πήδηξε από το παράθυρο για να γλιτώσει

Φωτιά ξέσπασε σε διαμέρισμα στο Αιγάλεω κατά τη διάρκεια της νύχτας, με αποτέλεσμα το σπίτι να καταστραφεί ολοσχερώς. Οι συνθήκες…

VIDEO πριν 26 λεπτά

Συνελήφθη γιος διάσημου ερμηνευτή – Χτύπησε αστυνομικό

Ο γιος γνωστού ερμηνευτή συνελήφθη χθες το βράδυ στην πλατεία Μοναστηρακίου μετά από διαπληκτισμό με έναν οδηγό ταξί. Κατά τη…

VIDEO πριν 30 λεπτά

ΔΕΘ: Ο Ν. Ανδρουλάκης μίλησε για την ακρίβεια, το στεγαστικό και το ζήτημα του δημογραφικού

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, αναφέρθηκε στα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία, όπως η ακρίβεια και το…

VIDEO πριν 35 λεπτά

H Ελληνική απάντηση στον ΟΗΕ: «Το απορρίπτουμε εξ αρχής»

Η ελληνική κυβέρνηση απέστειλε επίσημη απάντηση στον ΟΗΕ, απορρίπτοντας τις διεκδικήσεις που περιλαμβάνονται στην επιστολή της Λιβύης, η οποία αναφέρεται…

VIDEO πριν 38 λεπτά

Ν. Ανδρουλάκης: «Τα μέτρα που προτείναμε είναι πολύ χαμηλότερου κόστους από αυτά που έχουν συνηθίσει οι Έλληνες να ανακοινώνουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης στη ΔΕΘ»

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, παρουσίασε τις προτάσεις του κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στη ΔΕΘ, τονίζοντας ότι…

LIFE πριν 38 λεπτά

Γιώργος Λιάγκας – Μαρία Αντωνά: Η παρουσία τους στη συναυλία της Άννας Βίσση (Βίντεο)

Το βράδυ του Σαββάτου, πολλοί γνωστοί Έλληνες, όπως ο Γιώργος Λιάγκας και η Μαρία Αντωνά, παρευρέθηκαν στη μεγάλη συναυλία της…

0:00 / 0:00

Σαν σήμερα το 1999 η τραγωδία με το πρωθυπουργικό Φάλκον: Ο Γ.Κρανιδιώτης αντικατέστησε...

Στις 14 Σεπτεμβρίου 1999, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος τύπου Φάλκον, που μετέφερε τον αναπληρωτή ΥΠΕΞ Γιάννο Κρανιδιώτη και άλλους 12 επιβάτες στη Ρουμανία, υπέστη σοβαρό...

Κατάσκοποι στην αρχαιότητα: Από τον Φαραώ και τον Οδυσσέα μέχρι τον Ιούλιο Καίσαρα

Το άρθρο εξετάζει την ιστορία της κατασκοπείας από την αρχαιότητα, αναδεικνύοντας πως οι μυστικές υπηρεσίες και οι κατάσκοποι υπήρχαν πολύ πριν από τον 20ό...

Επιστήμονες αποκάλυψαν μετά από έναν αιώνα την αυθεντική «ταυτότητα» κρανίου 350 ετών στη Βολιβία

Ένα κρανίο 350 ετών από τη Βολιβία, που εκτίθετο σε ελβετικό μουσείο με λανθασμένη ταυτότητα ως ανήκον σε άνδρα των Ίνκας, αποκαλύφθηκε ότι ανήκει...

Σύλληψη «Φάντασμα» οδηγού αγωνιστικού αυτοκινήτου μετά από 6 χρόνια! vid

Μετά από έξι χρόνια αναζητήσεων, η τσεχική αστυνομία συνέλαβε τον μυστηριώδη οδηγό ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου Formula 2, που θύμιζε Ferrari, ο οποίος είχε προκαλέσει...

Το νησί σε σχήμα καρδιάς στην Κροατία προσελκύει παγκόσμια προσοχή! vid

Το νησί Γκαλέσνιακ στην Κροατία, γνωστό για το μοναδικό του σχήμα καρδιάς, έχει προσελκύσει παγκόσμια προσοχή, ιδιαίτερα από ερωτευμένους. Αν και ακατοίκητο και χωρίς ιδιαίτερα...

Ισπανός κατέρριψε το ρεκόρ για τα γρηγορότερα 100 μέτρα ανάποδα με…τακούνια, vid

Ο Ισπανός Christian Roberto López Rodríguez κατέρριψε το δικό του Παγκόσμιο Ρεκόρ Γκίνες τρέχοντας 100 μέτρα προς τα πίσω σε 16,55 δευτερόλεπτα, φορώντας ψηλοτάκουνα...

Αινιγματική “Ιπτάμενη μάγισσα”: Μυστηριώδες αντικείμενο αιωρείται στη Γαλλία πίσω από πολυκατοικία, vid

Ένα μυστηριώδες αντικείμενο που μοιάζει με «ιπτάμενη μάγισσα» καταγράφηκε να αιωρείται στον ουρανό στη Γαλλία, προκαλώντας έντονη συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το βίντεο,...

Εξερευνητές αποκαλύπτουν τεράστια “πύλη” κρυμμένη στα βουνά – ΒΙΝΤΕΟ

Στα βουνά Dzungarian Alatau στο Καζακστάν, κοντά στα σύνορα με την Κίνα, εξερευνητές ανακάλυψαν μια τεράστια "πύλη", προκαλώντας εντυπώσεις με πλάνα που θυμίζουν σκηνή...

Αθλήτρια στον πάγο κατέρριψε το παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες με άλματα σχοινάκι! vid

Η Ουγγαρέζα πρωταθλήτρια πατινάζ, Έστερ Σομπαθέλι, κατέρριψε το παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες πραγματοποιώντας 136 άλματα με σχοινάκι σε ένα λεπτό, ενώ φορούσε πατίνια στον πάγο....

Φουτουριστικό αεροσκάφος χρησιμοποιεί AI για τεράστιους αερόσακους!

Το άρθρο παρουσιάζει το Project Rebirth, μια καινοτόμο ιδέα που αναπτύχθηκε από μηχανικούς μετά από μια καταστροφική αεροπορική συντριβή. Το σύστημα αυτό ενσωματώνει τεράστιους...

Καλαμάτα, 13 Σεπτεμβρίου 1986: Όταν ο σεισμός των 6 Ρίχτερ «χτύπησε» τη μεσσηνιακή...

Στις 13 Σεπτεμβρίου 1986, ένας ισχυρός σεισμός 6 Ρίχτερ έπληξε την Καλαμάτα, προκαλώντας εκτεταμένες καταστροφές και αφήνοντας πίσω του 20 νεκρούς και πάνω από...

Εντυπωσιακή ανακάλυψη στα ΗΑΕ: Ανακαλύφθηκε σπάνιος σταυρός συνδεδεμένος με χριστιανικό μοναστήρι (βίντεο)

Αρχαιολόγοι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανακάλυψαν έναν σπάνιο σταυρό στο νησί Σερ Μπάνι Γιας, συνδεδεμένο με χριστιανικό μοναστήρι του 7ου-8ου αιώνα. Η ανακάλυψη, που ανακοινώθηκε...

Η ιστορία του Πάνα και η προέλευση της λέξης «πανικός»

Ο Πάνας, θεός της άγριας φύσης στην ελληνική μυθολογία, ήταν γνωστός για την ιδιαίτερη εμφάνισή του και τη λάγνα φύση του. Γεννημένος στην Αρκαδία...

Ιορδανία: Όταν οι Έλληνες λάξευαν τα όρη

Το άρθρο εξετάζει την επίδραση του ελληνικού πολιτισμού στην Ιορδανία και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολής, από την αρχαιότητα μέχρι την Ελληνιστική περίοδο. Οι Έλληνες,...

Αντρέι Τσικατίλο: «Ο Σφαγέας του Ροστόφ» που αφαίρεσε τη ζωή 53 ανθρώπων – Τους αφαιρούσε τα μάτια

Ο Αντρέι Τσικατίλο, γνωστός ως «ο Χασάπης του Ροστόφ», ήταν ένας από τους πιο διαβόητους κατά συρροή δολοφόνους, αφαιρώντας τη ζωή 53 ανθρώπων, κυρίως...

Φρανκ Ταβάρες: Πέρασε 22 χρόνια ως μοναχή με το όνομα αδελφή Μαργαρίτα ενώ ήταν… άνδρας (βίντεο)

Ο Φρανκ Ταβάρες, γεννημένος άνδρας στη Δομινικανή Δημοκρατία, έζησε για 22 χρόνια ως μοναχή με το όνομα αδελφή Μαργαρίτα, λόγω μιας σπάνιας σωματικής ιδιαιτερότητας...

Οι αιωνόβιοι καταρρίπτουν ρεκόρ στην Ιαπωνία – Αγγίζουν τους 100.000, ενώ ο πληθυσμός συρρικνώνεται

Η Ιαπωνία καταγράφει ρεκόρ με σχεδόν 100.000 αιωνόβιους, κυρίως γυναίκες, επιβεβαιώνοντας τη γήρανση του πληθυσμού της, ενώ ο συνολικός αριθμός των κατοίκων της χώρας...

10 ελληνικές λέξεις που διαπρέπουν στο εξωτερικό: Από το Yes στο Pause και το Kiss

Το άρθρο παρουσιάζει δέκα λέξεις με ελληνική ρίζα που έχουν ενσωματωθεί σε άλλες γλώσσες και κάνουν "καριέρα" στο εξωτερικό. Παραδείγματα περιλαμβάνουν το "turbo" από την...
spot_img
spot_img
spot_img

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η Μπέσυ Λαιμού μιλά για τον απρόσμενο θάνατο της κόρης της: «Επέζησε από καρκίνο, αλλά πέθανε από...

Η Μπέσυ Λαιμού, μητέρα της Μαρίσσας Λαιμού, αποκαλύπτει τον...

Η κόρη του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα παντρεύτηκε – Δείτε την πρώτη φωτογραφία

Η Μαρία Κλαρά Μαχαιρίτσα παντρεύτηκε σε ένα γραφικό χωριό...

Δράμα: Οδηγός ΚΤΕΛ υποχρέωσε ανήλικους μαθητές να κατέβουν σε αγρούς – «Μαμά, βρίσκομαι στο πουθενά»

Στη Δράμα, ένας οδηγός ΚΤΕΛ ανάγκασε τρεις ανήλικους μαθητές...
spot_img

// ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Δελτίο καιρού 14/09/2025

Άστατες καιρικές συνθήκες αναμένονται στην Ελλάδα, με βροχές και...

Γαύδος: Πάνω από 275 πρόσφυγες σώθηκαν σε λίγες ώρες κοντά στο νησί

Την Κυριακή, ανοιχτά της Γαύδου, το Λιμενικό Σώμα και...

Ν. Ανδρουλάκης: Το σχέδιο για την προσέγγιση νέων αγροτών

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ παρουσίασε το σχέδιο του κόμματος...

Νίκος Ανδρουλάκης: «Δεν είμαι Νοστράδαμος» – Πώς σχολίασε τις πιθανές μετεκλογικές συνεργασίες

Ο Νίκος Ανδρουλάκης, πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, στη...

Π. Φιλιππάκος: «Με τον φίλο μου Κ. Αντετοκούνμπο γίναμε και συγγενείς»

Ο Παναγιώτης Φιλιππάκος, γνωστός μπασκετμπολίστας και στενός φίλος του...

Ν. Ανδρουλάκης: Οι δύο λόγοι που το ΠΑΣΟΚ καταψηφίζει το τεκμαρτό

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, σε συνέντευξη τύπου...

Ν. Ανδρουλάκης: «Με το ποσοστό που έχει το κράτος μπορεί να παρέμβει δυναμικά στις προτεραιότητες της ΔΕΗ...

Ο Νίκος Ανδρουλάκης, Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε στις δυνατότητες...

Ν. Ανδρουλάκης: «Τα δυτικά βαλκάνια είναι το γεωπολιτικό βάθος της χώρας – Ένταξη στην Ε.Ε. σημαίνει συνθήκες...

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, κατά τη διάρκεια...

Αιγάλεω: Φωτιά ξέσπασε σε διαμέρισμα – Φοιτητής πήδηξε από το παράθυρο για να γλιτώσει

Φωτιά ξέσπασε σε διαμέρισμα στο Αιγάλεω κατά τη διάρκεια...

Συνελήφθη γιος διάσημου ερμηνευτή – Χτύπησε αστυνομικό

Ο γιος γνωστού ερμηνευτή συνελήφθη χθες το βράδυ στην...

ΔΕΘ: Ο Ν. Ανδρουλάκης μίλησε για την ακρίβεια, το στεγαστικό και το ζήτημα του δημογραφικού

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, αναφέρθηκε στα κρίσιμα...

H Ελληνική απάντηση στον ΟΗΕ: «Το απορρίπτουμε εξ αρχής»

Η ελληνική κυβέρνηση απέστειλε επίσημη απάντηση στον ΟΗΕ, απορρίπτοντας...

Ν. Ανδρουλάκης: «Τα μέτρα που προτείναμε είναι πολύ χαμηλότερου κόστους από αυτά που έχουν συνηθίσει οι Έλληνες...

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, παρουσίασε τις προτάσεις...

Γιώργος Λιάγκας – Μαρία Αντωνά: Η παρουσία τους στη συναυλία της Άννας Βίσση (Βίντεο)

Το βράδυ του Σαββάτου, πολλοί γνωστοί Έλληνες, όπως ο...

Ν. Ανδρουλάκης: «Πετάμε πολύτιμη φθηνή ενέργεια γιατί η κυβέρνηση δεν επένδυσε στην αποθήκευση»

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, αναφέρθηκε στην ανάγκη...

Νίκος Ανδρουλάκης:« Η πολιτική αλλαγή μπορεί να γίνει πράξη μόνο με εκλογές»

Ο Νίκος Ανδρουλάκης, κατά την ομιλία του στη Διεθνή...

Πτώση της θερμοκρασίας – Βροχές και καταιγίδες τη Δευτέρα

Η πτώση της θερμοκρασίας θα συνοδευτεί από βροχές και...

Η απάντηση του Νίκου Ανδρουλάκη στο OPEN

Ο Νίκος Ανδρουλάκης επεσήμανε τη σημασία της αυτοδύναμης πορείας...

Ρωσία: Δύο τρένα εκτροχιάστηκαν σε ξεχωριστά δυστυχήματα – Θάνατος μηχανοδηγού – Δείτε το βίντεο

Δύο τρένα εκτροχιάστηκαν σε διαφορετικές περιοχές της περιφέρειας Λένινγκραντ...

Γιος διάσημου έντεχνου τραγουδιστή συνελήφθη στο Μοναστηράκι – Επιτέθηκε φραστικά και χτύπησε αστυνομικό

Ο γιος ενός διάσημου έντεχνου τραγουδιστή συνελήφθη στο Μοναστηράκι...

Ν. Ανδρουλάκης: «Είναι σκάνδαλο αυτό που έχει συμβεί εις βάρος των παραγωγών στο νομό Βοιωτίας – Μα...

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, εξέφρασε τη βαθιά...

Η Συνέντευξη τύπου του Νίκου Ανδρουλάκη στη ΔΕΘ

Ο Νίκος Ανδρουλάκης προχώρησε σε σφοδρή κριτική κατά της...

Αποκάλυψη πως ο δολοφόνος του Κερκ συγκατοικούσε με τρανς – Μεγάλες διαδηλώσεις στο Λονδίνο

Σοκ έχει προκαλέσει η αποκάλυψη ότι ο δολοφόνος του...

Δημοσιεύθηκε στον ΟΗΕ η επιστολή – «απάντηση» της Ελλάδας για τις διεκδικήσεις της Λιβύης

Η Ελλάδα απάντησε στις διεκδικήσεις της Λιβύης μέσω επίσημης...

Αλεξάνδρα Νίκα: Μαγειρεύει με τον γιο της – Η συγκινητική ανάρτηση

Η Αλεξάνδρα Νίκα, σύζυγος του Κωνσταντίνου Αργυρού, ζει πλέον...

Εκτεταμένη επιχείρηση σε Ζεφύρι και Άνω Λιόσια: Ανακαλύφθηκαν καραμπίνες, ματσέτα και κάμερες ασφαλείας – 8 συλλήψεις

Σε εκτεταμένη αστυνομική επιχείρηση που πραγματοποιήθηκε το πρωί της...

Ν. Ανδρουλάκης: «Να κάνουμε τον αγρότη και επιχειρηματία και επιστήμονα για να αντέξει»

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε στη σημασία της ανάπτυξης...

Ν. Ανδρουλάκης: «Εμείς θέλουμε να σταματήσει να είναι ξέφραγο αμπέλι η αγορά δανείων»

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, κατά τη διάρκεια...

Δελτίο καιρού στις 13:45 – 14-09-2025

Η πρόγνωση του καιρού για σήμερα περιλαμβάνει μεταβολές στις...

Μεγαλειώδης συναυλία πραγματοποιήθηκε στο Βατικανό

Μια ιστορική συναυλία πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Βατικανό, προσελκύοντας περισσότερους...

Δημοσιεύθηκε στον ΟΗΕ η απάντηση της Ελλάδας στη δεύτερη ρηματική διακοίνωση της Λιβύης

Η Ελλάδα δημοσιοποίησε την επίσημη απάντησή της στον ΟΗΕ...

Οι Αθηναίοι κατέκλυσαν τις παραλίες: Πτώση θερμοκρασίας την Τρίτη και επιστροφή στο καλοκαίρι

Με καλοκαιρινές θερμοκρασίες που θυμίζουν Αύγουστο, οι Αθηναίοι κατέκλυσαν...