Θεωρούνται από τους αρχαιολόγους ως μία από τις πρώτες πολύπλοκες κοινωνίες στην περιοχή και πρόδρομος της Αυτοκρατορίας των Ίνκας , αλλά η ξαφνική κατάρρευσή της γύρω στο έτος 1000 μ.Χ. άφησε περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις.
Τώρα, μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο Penn State και τη Βολιβία ανακάλυψε έναν προηγουμένως άγνωστο ναό που θα μπορούσε να προσφέρει νέες γνώσεις σχετικά με τη μεγαλοπρέπεια και την επιρροή του στα υψίπεδα των Άνδεων.
Το εύρημα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Antiquity , επιβεβαιώνει την εδαφική επέκταση του Tiwanaku και αποκαλύπτει πώς αυτός ο πολιτισμός ανέπτυξε οικονομικά και θρησκευτικά δίκτυα σε μια περιοχή που χαρακτηρίζεται από οικολογική ποικιλομορφία.
Ναός Τιαουανάκου ή Τιχουανάκο της Βολιβίας
Ο ναός, που ονομάστηκε Palaspata από την τοπική ονομασία της περιοχής, βρίσκεται περίπου 130 χιλιόμετρα νότια του κύριου αρχαιολογικού χώρου Tiwanaku, σε έναν λόφο που πέρασε απαρατήρητος από τους ερευνητές για αιώνες – αν και όχι από τους ιθαγενείς αγρότες της περιοχής.
Σύμφωνα με τον José Capriles, αναπληρωτή καθηγητή ανθρωπολογίας στο Penn State και κύριο συγγραφέα της μελέτης, η τοποθεσία του ναού δεν είναι τυχαία. Από την υπερυψωμένη του θέση, η τοποθεσία συνέδεε τρεις βασικούς εμπορικούς δρόμους : τα υψίπεδα της λίμνης Τιτικάκα -ένα πολιτικό και γεωργικό κέντρο- στα βόρεια, το άνυδρο Αλτιπλάνο -ιδανικό για την εκτροφή λάμα- στα δυτικά, και τις εύφορες ανατολικές κοιλάδες της Κοτσαμπάμπα στα ανατολικά. Ήταν ένα σημείο σύγκλισης μεταξύ ξεχωριστών οικοσυστημάτων, γεγονός που υποδηλώνει ότι χρησίμευε ως κόμβος ανταλλαγής και συνεργασίας μεταξύ διαφορετικών ομάδων , εξήγησε ο Capriles.
Η ομάδα χρησιμοποίησε δορυφορικές εικόνες σε συνδυασμό με αεροφωτογραφίες που τραβήχτηκαν από drones για να ανακατασκευάσει τη δομή σε 3D, αποκαλύπτοντας ένα τελετουργικό συγκρότημα διαστάσεων περίπου 125 επί 145 μέτρα, που αποτελείται από 15 τετράγωνους περιβόλους διατεταγμένους γύρω από μια κεντρική αυλή . Η ευθυγράμμισή της αντιστοιχεί στην ηλιακή ισημερία, ενισχύοντας τον τελετουργικό σκοπό της.
Ίχνη Γιορτών και Θεϊκών Συνδέσεων
Θραύσματα από kerus , τελετουργικά σκεύη που χρησιμοποιούνταν για να πιουν chicha , μια μπύρα από καλαμπόκι που καταναλώνονταν κατά τη διάρκεια γεωργικών γιορτών , βρέθηκαν στο χώρο. Αυτή η λεπτομέρεια είναι σημαντική επειδή το καλαμπόκι δεν καλλιεργούνταν στο υψόμετρο του ναού, αλλά μάλλον στις κοιλάδες της Cochabamba. Η παρουσία αυτών των αντικειμένων ενισχύει την ιδέα ότι η Palaspata ήταν κέντρο αναδιανομής αγαθών και, ταυτόχρονα, ένας χώρος όπου η θρησκεία νομιμοποιούσε τις οικονομικές συναλλαγές , δήλωσε ο Capriles.
Ο ερευνητής τονίζει ότι σε κοινωνίες όπως οι Τιχουανάκο, η θρησκεία λειτουργούσε ως «κοινή γλώσσα» που διευκόλυνε τη συνεργασία μεταξύ των διασκορπισμένων κοινοτήτων. Ο πολιτικός και οικονομικός έλεγχος ασκούνταν μέσω του θείου , πρόσθεσε.
Για τον Justo Ventura Guarayo, δήμαρχο του δήμου Caracollo —όπου βρίσκεται ο χώρος— η ανακάλυψη ήταν μια αποκάλυψη. Αυτή η κληρονομιά είχε ξεχαστεί εντελώς, ακόμη και από εμάς , παραδέχτηκε. Οι τοπικές αρχές συνεργάζονται ήδη με την κυβέρνηση της Βολιβίας και ειδικούς όπως ο Capriles για την προστασία του χώρου και τελικά την προώθησή του ως τουριστικού προορισμού.
Αν και ο ναός της Παλασπάτα απαντά σε ορισμένα ερωτήματα, εγείρει και νέα. Πόσο μακριά εκτεινόταν πραγματικά ο έλεγχος του πολιτισμού Τιχουανάκο; Πώς ήταν οργανωμένα τα δίκτυα ανταλλαγών του; Ο Καπρίλες είναι επιφυλακτικός: Υπάρχουν ακόμα πολλά να ανακαλύψουν οι αρχαιολόγοι.
Δείτε ΦΩΤΟ ΕΔΩ