Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025

Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση: Πλεονεκτήματα, προκλήσεις και πρακτική εφαρμογή

Η Τεχνητή Νοημοσύνη μεταμορφώνει την εκπαίδευση, προσφέροντας εξατομικευμένη μάθηση και άμεση ανατροφοδότηση, αλλά και προκαλώντας ανησυχίες για μεροληψία και δεδομένα.
  • Η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει πλεονεκτήματα στην εκπαίδευση, όπως η εξατομικευμένη μάθηση και η άμεση ανατροφοδότηση, βοηθώντας τους μαθητές να προσαρμόσουν την εκπαιδευτική τους εμπειρία σύμφωνα με τις ανάγκες τους.
  • Υπάρχουν προκλήσεις που συνδέονται με την εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, όπως ο κορεσμός πληροφοριών, η επεξεργασία μεγάλων όγκων δεδομένων και οι κίνδυνοι μεροληψίας και παραβίασης απορρήτου.
  • Στην Ελλάδα, το πρόγραμμα Ai4edu εισάγει διαλογικούς βοηθούς στις σχολικές αίθουσες, υποστηρίζοντας μαθητές και εκπαιδευτικούς, με στόχο να καταδείξει την αξία της Τεχνητής Νοημοσύνης ως συνεργάτη στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Έχουν περάσει δύο χρόνια από το λανσάρισμα του ChatGPT, τον Νοέμβριο του 2022, κάτι που αποτέλεσε καθοριστικό ορόσημο για την εξοικείωση ολοένα και μεγαλύτερου πλήθους ανθρώπων ανά τον πλανήτη με την καθημερινή χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ήδη, κατά τη διάρκεια των δύο αυτών χρόνων, οι όροι «Τεχνητή Νοημοσύνη» και η «μηχανική μάθηση» δεν αποτελούν μόνο οικείες έννοιες, αλλά έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινότητα των περισσότερων ανά τον κόσμο. Η θεωρητική συζήτηση για το ποιους κλάδους θα επηρεάσει και πώς έχει περάσει στο πεδίο της εφαρμογής και η εκπαίδευση δεν αποτελεί εξαίρεση.

Όπως κάθε τι καινούριο, η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στον χώρο της Εκπαίδευσης είναι μία πρόκληση που έχει οφέλη, αλλά δημιουργεί και ανησυχίες. Σύμφωνα με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, καθηγητή Κοινωνιολογίας του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ένα από τα κύρια οφέλη της χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση είναι η δυνατότητα εξατομικευμένης μάθησης. «Χάρη στα εργαλεία της που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για αυτόν τον σκοπό, κάθε μαθητής μπορεί να επωφεληθεί από μια εξατομικευμένη εκπαιδευτική εμπειρία, προσαρμοσμένη στον ρυθμό και στο βιοτικό του ύφος του», σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παναγιωτόπουλος.

‘Αλλο ένα πλεονέκτημα της χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης στο εκπαιδευτικό περιβάλλον είναι η άμεση ανατροφοδότηση. «Τα εργαλεία της με δυνατότητες μηχανικής μάθησης μπορούν να αξιολογήσουν γρήγορα την εργασία των μαθητών και να παρέχουν άμεσα εποικοδομητική ανατροφοδότηση. Γεγονός που όχι μόνο εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο τόσο στους δασκάλους όσο και στους μαθητές», εξήγησε.

Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση: Πλεονεκτήματα, προκλήσεις και πρακτική εφαρμογή

Ωστόσο, υπάρχουν «αξιοσημείωτες ανησυχίες» που μπορούν να προκύψουν από τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι ο κορεσμός περιεχομένου. «Με τόσες πολλές διαθέσιμες πληροφορίες στα χέρια μας χάρη στις μηχανές αναζήτησης που τροφοδοτούνται από αλγόριθμους μηχανικής εκμάθησης, είναι εύκολο να κατακλυστούμε από τις πληροφορίες», εξήγησε.

Επιπλέον, συνέχισε ο κ. Παναγιωτόπουλος, οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης παράγουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων από τις παιδαγωγικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ μαθητών και δασκάλων. «Η επεξεργασία αυτού του συντριπτικού όγκου θέτει μια σημαντική πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς καθώς μπορεί να μην διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία να ερμηνεύσουν και να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά αυτά τα δεδομένα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε και τον κίνδυνο της μεροληψίας. Εφόσον οι αλγόριθμοι μαθαίνουν από υπάρχοντα σύνολα δεδομένων που αποτελούν συχνά αυθαίρετες κοινωνικές κατασκευές, συνειδητά ή όχι, υπάρχει κίνδυνος αυτές οι κατασκευές διαιωνιστούν ή ακόμη και να ενισχυθούν από εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούνται στις τάξεις. Και φυσικά, με την αναδυόμενη τάση χρήσης στην εκπαιδευτική τεχνολογία του chatbots όπως το GPT-4 δημιουργείται μεγάλη ανησυχία σχετικά με το απόρρητο των δεδομένων, καθώς οι ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες σχετικά με τους μαθητές θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν καταχρηστικά από τρίτους, εάν δεν προστατεύονται επαρκώς», ανέφερε.

Αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα γίνονται ήδη τα πρώτα βήματα εισαγωγής της Τεχνητής Νοημοσύνης στις σχολικές αίθουσες, μέσω του Αi4edu, ενός προγράμματος, συγχρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που φέρνει δύο διαλογικούς βοηθούς, έναν για τους μαθητές, τον Study Buddy και έναν για τους εκπαιδευτικούς, τον Teacher Mate.

Tο μεν Study Buddy έχει τη δυνατότητα να επικοινωνεί με τους μαθητές σε φυσική γλώσσα (κείμενο και φωνή), παίρνοντας τον ρόλο μέντορα, δασκάλου, αλλά και δημιουργού ασκήσεων (τεστ). Μπορεί, δηλαδή, να βοηθά, μεταξύ άλλων, στην εξήγηση όρων, τη διαδραστική μάθηση, τη δημιουργία περιλήψεων, την επιμέλεια γραπτών εργασιών, τη δημιουργία κουίζ και τη βαθμολόγηση απαντήσεων. Στο Study Buddy έχουν ενσωματωθεί τα σχολικά βιβλία και έτσι, μπορεί να παρέχει κατάλληλη υποστήριξη.

Το δε Teacher Mate επικοινωνεί με τους εκπαιδευτικούς επίσης σε φυσική γλώσσα. Διαθέτει έναν πίνακα ελέγχου, από όπου οι εκπαιδευτικοί ελέγχουν την πρόοδο των μαθητών, δημιουργούν τσετ αυτόματα, στέλνοντας σχετικά σχόλια στους μαθητές. Επίσης, διαθέτει μία σουίτα εργαλείων, η οποία βοηθά, μεταξύ άλλων, στην επεξήγηση όρων και τη σχεδίαση μαθημάτων. Στο Teacher Mate είναι επίσης ενσωματωμένο το υλικό των σχολικών βιβλίων, αλλά και επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό προς χρήση.

Τα παραπάνω είναι αποτέλεσμα συνεργασίας ενός consortium στο οποίο συμμετέχουν έξι οργανισμοί, από τέσσερα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Το Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας «Αθηνά» (Ελλάδα), το Lulea Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο (Σουηδία), το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου (Κύπρος), το Drumcondra Education Center (Ιρλανδία) και η Ελληνογερμανική Αγωγή (Ελλάδα).

«Πριν από το ChatGPT είχαμε σκεφτεί να κάνουμε ένα σύστημα ερωταποκρίσεων για μαθητές και εκπαιδευτικούς», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Βασίλης Κατσούρος, Διευθυντής στο Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (ΙΕΛ) του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά». «Στο μεταξύ, ήρθε το ChatGPT και αλλάξαμε την τεχνολογία της ιδέας αυτής, ώστε να δημιουργήσουμε έναν ψηφιακό βοηθό», πρόσθεσε, σχετικά με το πώς προέκυψε το Αi4edu.

«Στο πλαίσιο του έργου έχουμε δει περισσότερους από 4.000 εκπαιδευτικούς στις συμμετέχουσες χώρες που χρησιμοποιούν το εργαλείο που έχουμε αναπτύξει. Είναι, όμως, ανοικτό και για όποιον εκπαιδευτικό ενδιαφέρεται, στο apps.ilsp.gr/ai4edu, με τη δημιουργία ενός λογαριασμού», ανέφερε από την πλευρά της η Πέπυ Σταμούλη, μέλος του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού του ΙΕΛ με εξειδίκευση στη Γλωσσική Τεχνολογία.

Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση: Πλεονεκτήματα, προκλήσεις και πρακτική εφαρμογή

Όσο για την πρακτική εφαρμογή, η τρέχουσα χρονιά είναι η δεύτερη κατά την οποία υλοποιείται το έργο στα σχολεία των εμπλεκόμενων φορέων οι δύο διαλογικοί βοηθοί.

«Πέρυσι ήταν ο πρώτος χρόνος, κατά τον οποίο αναπτύχθηκε το πρόγραμμα και πιλοτικά δοκιμάστηκε σε τάξεις και ομάδες καθηγητών, περίπου 200-300 για κάθε φορέα. Φέτος αναπτύσσεται η δεύτερη εκδοχή του ai4edu, η οποία θα είναι έτοιμη τα Χριστούγεννα, προκειμένου από τον Ιανουάριο να δοκιμαστεί στις τάξεις έως τον Ιούνιο, για να δούμε πώς δουλεύει», εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γρηγόρης Μηλόπουλος, ερευνητής Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής.

«Στόχος μας είναι να δείξουμε μέσα από αυτήν την ερευνητική προσπάθεια ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι πρώτα από όλα ένας αξιόπιστος συνεργάτης του εκπαιδευτικού, που είναι εκεί ανά πάσα στιγμή όταν τον χρειαστεί, να ελευθερώσει το κατάλληλο περιεχόμενο στον μαθητή που το χρειάζεται», εξήγησε από την πλευρά του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σοφοκλής Σωτηρίου, Υπεύθυνος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής. «Τότε, θα έχουμε μία πολύ καλή εφαρμογή και θα μπορέσουμε να πείσουμε τους εκπαιδευτικούς πρώτα από όλα και στη συνέχεια την Εθνική Αρχή, ότι είναι πραγματικά ώρα να κάνουμε τέτοιες παρεμβάσεις στα αναλυτικά εκπαιδευτικά προγράμματα», κατέληξε.

Πάντως, όπως επεσήμανε ο κ. Παναγιωτόπουλος, «η υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης ως ισχυρού εργαλείου δίπλα σε ειδικευμένους εκπαιδευτικούς μπορεί να ανοίξει το δρόμο για ένα μέλλον όπου η εκπαίδευση θα γίνεται πιο προσιτή, πιο ελκυστική και δημοκρατική».

«Το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να προσπαθήσει να επιτύχει μια ισορροπία μεταξύ της αξιοποίησης της δύναμης της Τεχνητής Νοημοσύνης και της διατήρησης των ανθρώπινων στοιχείων, που είναι απαραίτητα για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη δεξιοτήτων. Εκτιμώ πως αξιοποιώντας τη δύναμη της εξατομίκευσης, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών, κλείνοντας τα εκπαιδευτικά κενά, ενθαρρύνοντας την κριτική σκέψη και αντιμετωπίζοντας ζητήματα ηθικής και ασφάλειας δεδομένων, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα νέο εκπαιδευτικό τοπίο το οποίο θα μπορεί να είναι προς όφελος κάθε μαθητή», κατέληξε.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Εμφανίστηκε στον Ελληνικό Στρατό ο Γουόκαπ

Ο Τόμας Γουόκαπ παρουσιάστηκε στο ΚΕΤΘ Αυλώνα, μόλις 1.5...

Συνάντηση του ΥΠΕΞ των ΗΠΑ με τους συναδέλφους του της Ιαπωνίας, της Ινδίας και της Αυστραλίας

Ο νέος υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο, συναντήθηκε...

Εκπαίδευση στις φυλακές: Επιστημονική εκδήλωση σήμερα Τετάρτη 22 Ιανουαρίου στην ΕΣΗΕΑ

Μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση διοργανώνει το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα...

Renault: Με 20% αύξηση σε πωλήσεις ηλεκτρικών το 2024

Η ανοδική πορεία της Renault συνεχίζεται, με το πλάνο...

Σήμερα η εκλογή νέου προεδρεύοντος της Βουλής

Σήμερα, Τετάρτη, θα διεξαχθεί η εκλογή νέου προέδρου της...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

UEFI Secure Boot: Μήπως τελικά δεν είναι και τόσο προστατευτικό;

Ερευνητές της ESET αποκάλυψαν ευπάθεια σε εφαρμογή UEFI που επιτρέπει την παράκαμψη της Ασφαλούς εκκίνησης, δυνατόν να εγκαταστήσει κακόβουλα bootkits όπως το Bootkitty και...

Μελέτη σε 68 χώρες αποκαλύπτει την εμπιστοσύνη του κόσμου στην επιστήμη

Μελέτη σε 68 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, αποκαλύπτει ότι το κοινό δείχνει υψηλή εμπιστοσύνη στους επιστήμονες, με μέσο επίπεδο εμπιστοσύνης 3,62 σε κλίμακα 1-5.Οι...

Μελέτη σε 68 έθνη αποκαλύπτει την εμπιστοσύνη των πολιτών στην επιστήμη

Μελέτη σε 68 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, δείχνει ότι το κοινό έχει υψηλή εμπιστοσύνη στους επιστήμονες, με μέσο όρο εμπιστοσύνης 3,62 σε κλίμακα 1-5.Η...

Μελέτη σε 68 χώρες αποκαλύπτει την εμπιστοσύνη του κοινού στην επιστήμη

Μελέτη σε 68 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, δείχνει υψηλή εμπιστοσύνη του κοινού στους επιστήμονες, με μέσο επίπεδο εμπιστοσύνης 3,62.Η Ελλάδα κατατάσσεται 56η στη λίστα...

Ένθετο Υγεία: Η ευεργετική επίδραση της αγκαλιάς στην ψυχική και σωματική υγεία μας

Η 21η Ιανουαρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Αγκαλιάς, που αναγνωρίζει τα επιστημονικά οφέλη των αγκαλιών στην ψυχική και σωματική υγεία.Οι αγκαλιές συμβάλλουν στη μείωση...

Ένθετο Υγεία: Η ευεργετική επίδραση της αγκαλιάς στην ψυχική και σωματική μας υγεία

Η 21η Ιανουαρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Αγκαλιάς, αναγνωρίζοντας τα επιστημονικά αποδεδειγμένα οφέλη της αγκαλιάς για την ψυχική και σωματική υγεία.Μετά την πανδημία,...

Θέματα στο νέο σύστημα συνταγογράφησης – Τι λέει η ΗΔΙΚΑ

Το νέο σύστημα συνταγογράφησης αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, προκαλώντας ανησυχία στους γιατρούς, όπως αναφέρει ο Ιατρικός Σύλλογος Αθήνας (ΙΣΑ).Η ΗΔΙΚΑ παρέχει οδηγίες στους γιατρούς...

Δυσκολίες στο νέο σύστημα συνταγογράφησης – Τι λέει η ΗΔΙΚΑ

Οι γιατροί αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με τη λειτουργία του νέου συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, με τον Ιατρικό Σύλλογο Αθήνας να αναφέρει ότι το σύστημα δεν...

Ποιες είναι οι συνέπειες για τους Έλληνες δημιουργούς μετά την απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ

Η απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ αναμένεται να έχει θετικές συνέπειες για τους Έλληνες δημιουργούς περιεχομένου, όπως αυξημένη προβολή των ελληνικών βίντεο στην τοπική...

TikTok: Ποιες είναι οι συνέπειες για τους Έλληνες χρήστες μετά την απαγόρευσή του στις ΗΠΑ

Η απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ επηρεάζει τους Έλληνες χρήστες, καθώς μειώνεται η πρόσβαση σε περιεχόμενο από τις ΗΠΑ, ενώ τα ελληνικά βίντεο πιθανόν...