Στο άρθρο ανακοινώνεται η πρόοδος στο σχέδιο ναυπήγησης του «Εθνικού Πλοίου» στην Ελλάδα, με στόχο την κατασκευή φρεγατών, κορβετών και άλλων πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό και το Λιμενικό Σώμα. Μετά από σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, οι υπουργοί Ανάπτυξης και Ναυτιλίας τονίζουν τη σημασία της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, επισημαίνοντας την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ ναυπηγείων και αμυντικών εταιρειών.
Η εκδήλωση στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που γιορτάζει την ολοκλήρωση του 700ού πλοίου, επιβεβαιώνει την αναγέννηση του κλάδου, ενώ οι υπουργοί προγραμματίζουν την ταχύτερη υλοποίηση των διαγωνισμών για την κατασκευή πλοίων στην Ελλάδα. Η ανάπτυξη αυτή εκτιμάται ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στην οικονομία, την απασχόληση και την εξωτερική πολιτική της χώρας.
Πιο αναλυτικά
Ο χρόνος φαίνεται πως ωριμάζει για το σχέδιο ναυπήγησης Εθνικού Πλοίου στην Ελλάδα και πλέον μετά την σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη για συστράτευση των ναυπηγείων με τις εταιρείες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, οι υπουργοί Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, παρουσία του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ, έδωσαν το πρόσταγμα για το «made in Greece» πλοίο για το Πολεμικό Ναυτικό και το Λιμενικό Σώμα.
Του Χρήστου Μαζανίτη
«Να μετατρέψουμε το “Made in Greece” στη ναυπηγική βιομηχανία και τη ναυπηγοεπισκευή σε ένα απόλυτο success story» τόνισε από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, δίνοντας το έναυσμα για την ναυπήγηση στην Ελλάδα όλων των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, τόνισε από τη μεριά του ότι πρέπει «να γίνει προσπάθεια στο πλαίσιο της νομιμότητας και με τάχιστες διαδικασίες, οι διαγωνισμοί που υπάρχουν στο Λιμενικό Σώμα, για μεγάλα σκάφη του Λιμενικού, ή μεσαία σκάφη ή μικρά σκάφη, να μπορέσουν να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία».
Αφορμή για τις παραπάνω δηλώσει στάθηκε η τελετή, που πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, για την για την επετειακή τελετή «700 πλοία – Ένα όραμα», που διοργάνωσε ο Όμιλος ONEX του Πάνου Ξενοκώστα. Μια εκδήλωση με έντονο συμβολισμό για την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Η εκδήλωση τίμησε την ολοκλήρωση της ναυπηγοεπισκευής του 700ού πλοίου, του Neptune Odyssey της εταιρείας Neptune Lines Shipping & Managing Enterprises της Μελίνας Τραυλού, ενός επιτεύγματος που επιβεβαιώνει στην πράξη την αναγέννηση του κλάδου.
«Το στoίχημα που έχουμε όλοι να πετύχουμε, είναι το “Made in Greece” στην κατασκευή των πλοίων και στη ναυπηγοεπισκευή να μετατραπεί σε ένα απόλυτο success story. Σε κάτι που θα τιμά την πατρίδα μας, τα στελέχη των επιχειρήσεων, τους εργαζόμενους και όλες τις Ελληνίδες και τους Έλληνες. Γιατί έτσι θα φτάσει στο επίπεδο της ελληνικής ναυτιλίας, που διαφημίζει την πατρίδα μας σε ολόκληρη τη γη», υπογράμμισε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Ο κ. Θεοδωρικάκος αναφέρθηκε στη νομοθετική παρέμβαση που προώθησε το Υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση του ναυπηγείου μέσω της DFC, της Αναπτυξιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, εκφράζοντας τις ευχαριστίες του για τη στήριξη που παρέχεται σε ένα «εθνικό στοίχημα με αναπτυξιακό αποτύπωμα και χιλιάδες θέσεις εργασίας».
Πλέον, το momentum είναι το ιδανικό για την ναυπήγηση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού στην Ελλάδα.
Η τεχνογνωσία υπάρχει, οι εγκαταστάσεις υπάρχουν, το μόνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση και κυρίως η πίεση από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, που αρνείται να επισκεφθεί τα ναυπηγεία και να εξετάσει τα χρονοδιαγράμματα κατασκευής φρεγατών, κορβετών και κανονιοφόρων, ακόμη και μετά την σύσκεψη που συγκάλεσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου έκλεισε το μάτι στην πρόταση του Προέδρου της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ), Πάνου Ξενοκώστα, τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας Ελευσίνας και Σκαραμαγκά να μιλούν ως ενιαίος φορέας για τα αμυντικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η Ένωση στηρίζει τη μετάβαση από τον κατακερματισμό στη σύμπραξη. Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν τη δυναμική: ελληνικά ναυπηγεία εξυπηρέτησαν την πλειονότητα των επισκευών στη χώρα το 2024, καταγράφοντας υψηλές αποδόσεις, επενδυτική πρόοδο και αύξηση της απασχόλησης. Η δημιουργία γραμμών παραγωγής με 70% ελληνική συμμετοχή και εξαγωγικό προσανατολισμό είναι πλέον εφικτή.
Ενδεικτικά καταγράφεται η περίπτωση των Ναυπηγείων του Ομίλου ONEX, ώστε να καταδειχθεί η αξία και η δυναμική μιας ενιαίας ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας καθώς και η συνεισφορά της στην εθνική οικονομία και άμυνα:
- Το 2024, τα Ναυπηγεία της ONEX εξυπηρέτησαν το 80,1% της συνολικής χωρητικότητας των πλοίων που επισκευάστηκαν σε ελληνικές δεξαμενές και το 51,2% του συνολικού αριθμού πλοίων.
- Ο Όμιλος απασχολεί, άμεσα και έμμεσα, πάνω από 3.900 εργαζομένους, ενώ την τελευταία τετραετία παρουσίασε ρυθμό ανάπτυξης 90%.
- Από το 2019, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 697%, με πάνω από 700 πλοία να έχουν εξυπηρετηθεί.
- Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί επενδύσεις άνω των 135 εκατ. ευρώ, με νέο πλάνο επενδύσεων 500 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας.
- Οι εγκαταστάσεις της ONEX θα είναι σύντομα ικανές να εξυπηρετούν πλοία έως και 200.000 τόνους.
Εξάλλου, τα παράπλευρα οφέλη από τη ναυπήγηση εθνικού πλοίου στην Ελλάδα είναι πολλαπλά και στρατηγικά: και συγκεκριμένα:
- 10%-15% χαμηλότερο κόστος απόκτησης ανά πλοίο
- 20% μείωση κόστους κύκλου ζωής
- 1%-2% επιστροφή κεφαλαίου για κάθε μονάδα που εξάγεται
- 1%-3% συνεισφορά στο ΑΕΠ
- Ανάπτυξη εγχώριων τεχνολογιών, ενίσχυση R&D και κρίσιμων συνεργειών με άλλες αμυντικές βιομηχανίες
- Οικονομική διπλωματία μέσω εξαγωγών και συμπαραγωγών
Το πλοίο made in Greece δεν είναι σχήμα λόγου. Είναι στόχος εθνικής σημασίας, με θετικό αποτύπωμα στην οικονομία, την απασχόληση, την τεχνολογία και την εξωτερική πολιτική της χώρας. Η Ένωση καλεί την Πολιτεία να στηρίξει θεσμικά την υλοποίηση αυτού του οράματος. Οι συμπράξεις δεν είναι απλώς επιθυμητές. Είναι εθνική αναγκαιότητα.
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού σχολίασε μεταξύ άλλων: «Πρωτίστως, θα ήθελα να δηλώσω ότι σήμερα, ως άνθρωπος της θάλασσας, είμαι μία πολύ περήφανη Ελληνίδα».
Η κ. Τραυλού πρόσθεσε: «Το “Neptune Odyssey” είναι το 700ο πλοίο για την ONEX και το τέταρτο πλοίο για τον όμιλο Neptune το οποίο επισκευάζεται στις υποδομές των ναυπηγείων της ONEX. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει και επιβεβαιώνει την εξαιρετική συνεργασία του ομίλου Neptune και της ONEX».
Η ανάπτυξη των ελληνικών ναυπηγείων δεν προφέρει μόνο προστιθέμενη αξία στην εθνική οικονομία και το ΑΕΠ της χώρας. Ασκεί ενεργή εξωτερική πολιτική, βουλιάζοντας τα τουρκικά ναυπηγεία, που τα τελευταία 20 χρόνια, εκμεταλλευόμενα την ελληνική απραξία, βγήκαν από την αφάνεια κι ανέλαβαν την συντήρηση, ναυπηγοεπισκευή και ναυπήγηση πλοίων κάθε εκτοπίσματος.
Το γεγονός ότι χθες στην Ελευσίνα πραγματοποιήθηκε η τελετή του 700ου πλοίου που εισήλθε για να επισκευές σημαίνει ότι η Ελλάδα άρπαξε συνολικά 700 πλοία τα τελευταία χρόνια από άλλα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου και κυρίως της Τουρκίας.
Το σχέδιο ναυπήγησης του «Εθνικού Πλοίου» στην Ελλάδα περιλαμβάνει μία σειρά ναυπηγήσεων, που θα εξυπηρετούν τις Ένοπλες Δυνάμεις και το Λιμενικό Σώμα.
Πρόκειται και πλοίο μήκους περίπου 65 μέτρων τύπου OPV, που θα μπορεί να είναι Πλοίο Ανοιχτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) για Λιμενικό ή Κανονιοφόρος για το Πολεμικό Ναυτικό.
Η οικογένειας της σχεδίασης του «Εθνικού Πλοίου», περιλαμβάνει και μεγαλύτερες εκδόσεις, δηλαδή πυραυλακάτους, κορβέτες ακόμη και φρεγάτα μήκους έως 150 μέτρων.
«Ήδη έχουν ξεκινήσει όλα τα βήματα με παραγγελίες κρίσιμου εξοπλισμού για να γίνει η πρώτη γραμμή παραγωγής ρυμουλκών. Θα παράγουμε ρυμουλκά, θα κατασκευάσουμε ferry boat, θα κατασκευάσουμε αμυντικά πλοία. Παράλληλα, προχωράμε ένα τεράστιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού» ανέφερε από τη μεριά του ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και του ελληνο-αμερικανικού ομίλου ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας.