20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Αποθήκευση άρθρου
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Πέρασαν κιόλας 20 χρόνια από τότε που ξεκίνησε επίσημα η ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα. Κι όμως, παραμένουμε, ως πολίτες, με νοοτροπία μιας άλλης εποχής!

Το 2004, τη χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, συνέβησαν αρκετά γεγονότα, ορισμένα με σκοπό να αλλάξουμε συνήθειες. Αλλάξαμε, όμως;

Ένα από τα γεγονότα που συνέβησαν ήταν η λειτουργία της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος, που αποτελεί το νόμιμο σύστημα ανακύκλωσης οχημάτων στην Ελλάδα. Ένας φορέας που ξεκίνησε επίσημα την ανακύκλωση των οχημάτων.

Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσε να υπάρχει κανένα άλλοθι ώστε κάποιος να εγκαταλείπει το παλιό του όχημα στο δρόμο ή στα χωράφια. Κάλλιστα θα μπορούσε να το πάει ο ίδιος σε ένα κέντρο παράδοσης προς ανακύκλωση, από τα 100 που υπάρχουν σε όλη τη χώρα. Κι αν δεν μπορούσε ο ίδιος, με ένα τηλεφώνημα θα έρχονταν να το πάρουν οι εταιρείες ανακύκλωσης.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Η απόσυρση με κρατικά, οικονομικά κίνητρα

Αρκετά νωρίτερα, το 1991, ξεκίνησε ένα μέτρο που εφαρμόστηκε κι αργότερα, αυτό της απόσυρσης με κρατικά, οικονομικά κίνητρα, με σκοπό την αντικατάσταση του ήδη γερασμένου και ρυπογόνου στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων. Και πράγματι αγοράστηκαν πολλά καινούργια κι αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία επίσης αρκετά. Όμως πού κατέληξαν; Επίσημα η ανακύκλωση δεν είχε ξεκινήσει. Κατά συνέπεια ανακύκλωση, με συνθήκες της τότε εποχής, δεν έγινε μαζικά και οργανωμένα, όπως από το 2004 και έπειτα.

Θυμίζω, επίσης, δύο ακόμα φορές απόσυρσης με οικονομικά κίνητρα, το 2009 και την περίοδο 2011-2016, ενώ και τώρα υπάρχουν οικονομικά κίνητρα απόσυρσης αλλά μόνο για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Μολονότι πανευρωπαϊκά δεν είναι υποχρεωτική η απόσυρση ενός οχήματος, με τον μέσο όρο ηλικίας στις χώρες της Ε.Ε. να είναι 12 έτη και στην Ελλάδα 17,3 έτη για τα ΙΧ, αυτό δε σημαίνει ότι εμείς οι πολίτες δεν αντιλαμβανόμαστε ότι ένα όχημα φτάνει στο τέλος της ζωής του. Δηλαδή, δεν σκεφτόμαστε ότι αυτό που συμβαίνει με τα όντα, συμβαίνει και με τα υλικά, τα αντικείμενα.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Χιλιάδες οχήματα σε εγκατάλειψη, παντού

Κι επειδή, πλέον, απόσυρση σημαίνει και ανακύκλωση, βλέποντας διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα, στις πόλεις και στα χωριά, στα βουνά, τις χαράδρες και τα νησιά, παντού, εγκαταλελειμμένα οχήματα, σημαίνει ότι κάποιοι κατέθεσαν τις πινακίδες (ή και όχι, ορισμένοι) των οχημάτων τους αλλά δεν μπήκαν στη διαδικασία να τα στείλουν προς ανακύκλωση.

Η Ελλάδα έχει καταντήσει μια χώρα σε «εγκατάλειψη», με εκατοντάδες χιλιάδες κουφάρια οχημάτων, και για αυτή τη κατάσταση φέρουν μεγάλη ευθύνη η πολιτεία αλλά και οι δήμοι (σε ισχύ ο περί Κοινοτήτων Νόμος του 1999 – 86(I)/1999), που έχουν τη δύναμη, βάσει νόμου, να προχωρήσουν στη συγκομιδή των εγκαταλελειμμένων οχημάτων, αφού τηρήσουν όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Δεν το πράττουν, στο βαθμό που θα έπρεπε, είτε γιατί οι υπηρεσίες των δήμων είναι υποστελεχωμένες, είτε διότι υπάρχει το λεγόμενο «πολιτικό κόστος» και φοβούνται την αντίδραση των «θιγόμενων» πολιτών, δηλαδή εκείνων που παράνομα εγκαταλείπουν το όχημά τους στο δρόμο, στο χωράφι τους, ακόμα κι αν είναι περιφραγμένο.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Για κάθε 4 οχήματα που βγάζουν πινακίδες, 1 ανακυκλώνεται

Για να καταλάβουμε το μέγεθος του προβλήματος, ενώ από το 2004 κυκλοφόρησαν (έως και τον Σεπτέμβριο του 2024) 3.012.342 νέα ΙΧ και ταξί, 235.145 ελαφρά επαγγελματικά, και 1.052.709 μοτοσυκλέτες (δεν υπολογίζουμε βαρέα οχήματα), ανακυκλώθηκαν συνολικά 1.273.819 οχήματα (καταγράφονται μόνο ΙΧ, ταξί και ελαφρά επαγγελματικά – οι μοτοσυκλέτες δεν έχουν ενταχθεί στο νόμο της ανακύκλωσης, μολονότι ορισμένες εταιρείες ανακύκλωσης παραλαμβάνουν και μοτοσυκλέτες)! Αν προσθέσουμε και όσα είχαν πουληθεί προς του 2004, δηλαδή οχήματα 20 ετών και άνω, είναι πολύ λογικό ο μέσος όρος των 17,3 ετών ηλικίας στην Ελλάδα (για τα ΙΧ) και ίσως αυξηθεί όταν έχουμε πωλήσεις πάνω από 100.000 ΙΧ και ταξί το χρόνο, ενώ αποσύρονται περίπου 50.000 οχήματα, συνολικά, ετησίως. 

Και κάπως έτσι έχουμε μποτιλιάρισμα

Είναι κι αυτό μια εξήγηση για το μποτιλιάρισμα που παρατηρείται έντονα στην Αττική και σε άλλες μεγαλουπόλεις, με τόσα οχήματα που προστίθενται συνεχώς στους δρόμους, όταν δεν αποσύρονται ανάλογα τόσα.

Και να φανταστείτε ότι έχουμε τους ίδιους αστικούς δρόμους και βέβαια τις ίδιες πόλεις, σε μέγεθος.

Υπάρχουν κι άλλες εξηγήσεις για το έντονο κυκλοφοριακό, όπως η απροθυμία των οδηγών να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή να παίρνουν κι άλλους συνεπιβάτες, όπως για παράδειγμα συναδέλφους στην εργασία τους.

Κι αν δεν είχαμε και την απομακρυσμένη εργασία, που μπήκε στη ζωή μας με την πανδημία και αρκετοί έως πολλοί δεν πηγαίνουν καθημερινά στην εργασία τους, ίσως το πρόβλημα να ήταν εντονότερο.

20 χρόνια ανακύκλωση οχημάτων στην Ελλάδα: Μια χώρα σε «εγκατάλειψη»

Τίποτα δεν πάει χαμένο

Όσο για το αν ορισμένοι σκέφτονται «γιατί να στείλω το αυτοκίνητο για απόσυρση;», θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το 2023 η ανακύκλωση των οχημάτων ανήλθε στο 70%, η επαναχρησιμοποίηση (διάφορα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά) ήταν στο 16% και η ενεργειακή αξιοποίηση (δηλαδή εναλλακτικό καύσιμο), περίπου στο 9%. Στο σύνολο η επαναχρησιμοποίηση και η αξιοποίηση άγγιξε το 95,41%! Άρα τίποτα δεν πάει χαμένο.

Ας προχωρήσουμε, λοιπόν, σε συνειδητές επιλογές, όλοι μας, κράτος και πολίτες, για να μη βλέπουμε τα πανέμορφα μέρη μας γεμάτα κουφάρια οχημάτων που και ρυπαίνουν το περιβάλλον αλλά και την αισθητική μας.


Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

// ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Λουτρό αίματος στο Σουδάν: Τουλάχιστον 542 άμαχοι νεκροί στο Βόρειο Νταρφούρ μέσα σε τρεις εβδομάδες

Ντόναλντ Τραμπ: Αποστέλλει επιτέλους οπλισμό στην Ουκρανία – Αποκαλύπτεται ο χάρτης με τα σπάνια ορυκτά της χώρας

Ολυμπιακός: Αποθέωση και φρενίτιδα στη Μαδρίτη για το εισιτήριο στο Άμπου Ντάμπι

Αγγελόπουλοι στα αποδυτήρια του Ολυμπιακού: «Καμία ομάδα τέσσερα συνεχόμενα Final 4, πάμε για το τρόπαιο»

Ισραήλ: Απειλεί με «συντριπτική ισχύ» αν η Συρία εγκαταλείψει τους Δρούζους

Ολυμπιακός: Με Μονακό ή Μπαρτσελόνα στα ημιτελικά του Final 4 της Euroleague στο Άμπου Ντάμπι

Conference League: Η Τσέλσι εξασφάλισε εισιτήριο τελικού – Προβάδισμα πρόκρισης για Μπέτις

ΗΠΑ: Ο Τραμπ προειδοποιεί με σκληρές κυρώσεις όσους προμηθεύονται ιρανικό πετρέλαιο

Europa League: Επικές νίκες για Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και Τότεναμ και ολοταχώς για αγγλικό εμφύλιο στον τελικό

Ρεάλ Μαδρίτης – Ολυμπιακός 84-86: Θρίαμβος στο Final 4 της Euroleague για τους Πειραιώτες

Ford Mustang GTD, συντρίβει το ρεκόρ κατά 5,5″ στο Nürburgring [video]

Θετικό πρόσημο για τους δείκτες της Wall Street χάρη στην τεχνολογία

Άλμα στη Wall Street με φτερά την τεχνολογία

ΗΠΑ: Τι δείχνει η μετάθεση του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας στον ΟΗΕ – Γιατί ήταν μεγάλη η γκάφα του στο Signal

Νότιγχαμ Φόρεστ – Μπρέντφορντ 0-2: Βυθίστηκαν στο κυνήγι του Champions League οι γηπεδούχοι

00:00 / 00:00

Νέο Škoda Elroq: Καινοτομία, τεχνολογία και βιωσιμότητα σε δράση [video]

Το νέο Škoda Elroq αποτελεί το πρώτο ηλεκτρικό SUV της τσεχικής μάρκας που ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία «Modern Solid». Με καθαρές και δυναμικές...

Volkswagen, αυξάνει πωλήσεις αλλά βυθίζεται σε ζημιές

Η Volkswagen γιορτάζει την παραγωγή του ενός εκατομμυρίου ηλεκτρικών οχημάτων, σημειώνοντας αύξηση 157% στις πωλήσεις EV στην Ευρώπη για το πρώτο τρίμηνο του 2024....

Οι Κινέζοι δημιούργησαν εκρηκτικό twin-turbo V8, που εκτοξεύεται στις 8.000 rpm

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, γνωστή για την πρωτοκαθεδρία της στην ηλεκτροκίνηση, παρουσίασε πρόσφατα έναν νέο twin-turbo V8 κινητήρα, που εκτοξεύεται στις 8.000 rpm, στο Σαλόνι...

Πόσο εκτοξεύθηκε το κόστος συντήρησης αυτοκινήτου την τελευταία τριετία;

Το μέσο κόστος επισκευής αυτοκινήτου στην Ευρώπη έχει εκτοξευθεί στα €718, σημειώνοντας αύξηση από τα €600 το 2022. Ο κινητήρας παραμένει η πιο ακριβή αιτία...

Στο Μπέρμινχαμ αποκαλύπτονται τα εντυπωσιακά Renault Trafic, Goelette και Estafette

Η Renault παρουσίασε στη διεθνή έκθεση επαγγελματικών οχημάτων στο Μπέρμινχαμ τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα Trafic, Goelette και Estafette, που κατασκευάζονται σε μια πρωτοποριακή ηλεκτρική...

iCaur, ο κινεζικός κολοσσός ηλεκτρικών off-roader κατακτά την Ευρώπη

Η iCaur, μια νέα μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων της κινεζικής Chery Automobile, έκανε την εμφάνισή της στην ευρωπαϊκή αγορά με το SUV V23, το οποίο...

Bentley Batur Convertible, ντεμπούτο στο Ντουμπάι για το συλλεκτικό GT

Η Bentley Batur Convertible πρόκειται για το τρίτο κατά παραγγελία μοντέλο της βρετανικής φίρμας, ύστερα από τις Bacalar και Batur Coupé, το οποίο σηματοδοτεί...

Νέες τιμές για το Cupra Born με εκπληκτικές εκπτώσεις που αγγίζουν τα €6.000

Η Τεχνοκάρ Μ.Α.Ε.Ε. προχώρησε σε σημαντικές μειώσεις τιμών για το Cupra Born, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό της μοντέλο, με εκπτώσεις που φτάνουν έως και...

Παγκόσμια αποκάλυψη για το επαναστατικό Isuzu D-Max EV

Η Isuzu παρουσίασε το νέο D-Max EV, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό pick-up στην Ευρώπη, που συνδυάζει ανθεκτικότητα και ισχύ. Με μπαταρία 66,9 kWh, προσφέρει...

Google Maps Live Updates, νέα λειτουργία, πιο ζωντανή πληροφόρηση

Η νέα λειτουργία Live Updates, που άρχισε να διατίθεται ευρύτερα το 2025, έρχεται να αναβαθμίσει την καθημερινότητα των οδηγών, προσφέροντας πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο...

Akio Toyoda: “Τα σπορ αυτοκίνητα επιβάλλεται να παραμείνουν θερμικά”

Ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda, επαναλαμβάνει την προτίμησή του για τα σπορ αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, τονίζοντας ότι η εμπειρία οδήγησης περιλαμβάνει και...

Η BYD μαγνητίζει τα βλέμματα στην έκθεση Auto Shanghai 2025

Στην έκθεση Auto Shanghai 2025, η BYD παρουσίασε μια εντυπωσιακή γκάμα νέων μοντέλων και τεχνολογιών, επιβεβαιώνοντας τη θέση της ως κορυφαίος κατασκευαστής οχημάτων νέας...

Παγκόσμιο ρεκόρ της CATL στην ασφάλεια μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων

Η CATL ανακοίνωσε ότι έγινε η πρώτη εταιρεία παγκοσμίως που πληροί τις νέες αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας GB 38031-2025 για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, έναν χρόνο...

Isuzu D-Max εξηλεκτρίζεται: Έρχεται σε αμιγώς πράσινη έκδοση

Το νέο Isuzu D-Max EV, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι επαγγελματικών αυτοκινήτων του Birmingham, αναμένεται να κυκλοφορήσει στις αρχές του 2026. Το ηλεκτρικό pick-up διατηρεί...

Στο σφυρί κρυφή Mazda MX-5 με V8 κινητήρα 380 ίππων

Ένα ιδιαίτερο Mazda MX-5 NC με κινητήρα V8 5.3 LS1 από παλιότερη Camaro βρίσκεται σε δημοπρασία, προσφέροντας 380 άλογα και δυναμική σχέση δύναμης-βάρους 3,15...

Integra Type R DC2 παραμένει απούλητο παρά την προσφορά 90.000 ευρώ

Το Honda Integra Type R DC2, ένα εμβληματικό μπροστοκίνητο αυτοκίνητο, παραμένει απούλητο παρά την προσφορά των 90.000 ευρώ σε πρόσφατη δημοπρασία. Το συγκεκριμένο μοντέλο του...

Αδιανόητο και εξευτελιστικό: Διαγράμμιση πάνω σε ξερόκλαδα και σβουνιές

Απαράδεκτες εικόνες στην Καρδίτσα: Διαγράμμιση δρόμου πάνω σε κλαδιά, φύλλα και σβουνιές.Αίσθηση και αγανάκτηση προκαλούν οι εικόνες από διαγράμμιση οδικού δικτύου στην περιοχή των...

Aston Martin DBX S, ισχυρότερη, ελαφρύτερη, απόλυτα συναρπαστική

Η Aston Martin παρουσίασε τη νέα DBX S, την ισχυρότερη έκδοση του SUV, με τον twin-turbo V8 κινητήρα να αποδίδει 727 ίππους. Παρά την...

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ντενίση: «Τι με φέρατε εδώ πέρα για 5 λεπτά;» – Το ξέσπασμα της ηθοποιού...

Στην εκπομπή "Πρωινό" του ΑΝΤ1, η Μιμή Ντενίση παραχώρησε...

Ο 28χρονος που θανατώθηκε ως ο «Δράκος του Σέιχ Σου» – «Μανούλα μου γλυκιά...

Ο 28χρονος Αριστείδης Παγκρατίδης, γνωστός ως ο «Δράκος του...

Μαργαρίτα Θεοδωράκη: «Πληγώθηκα βαθιά από τη διαθήκη του πατέρα μου – Είμαι πεπεισμένη ότι...

Η Μαργαρίτα Θεοδωράκη παραχώρησε μια συγκινητική συνέντευξη στην εκπομπή...

Νίκος Κοκλώνης: Ξέσπασε στο Πρωινό για τα χρέη και την Καινούργιου – «Ψέματα δεν...

Στην εκπομπή "Πρωινό" του ΑΝΤ1, ο Νίκος Κοκλώνης απάντησε...

// ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ