Η κυβέρνηση του Ισραήλ απαγόρευσε τη χρήση και είσοδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της κινεζικής εταιρείας BYD σε στρατιωτικές περιοχές, λόγω ανησυχιών ότι τα προηγμένα ηλεκτρονικά τους συστήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για καταγραφή και μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων. Η απόφαση αυτή αντικατοπτρίζει τον ευρύτερο σκεπτικισμό για την κινεζική τεχνολογική διείσδυση, καθώς παρόμοιες ανησυχίες έχουν εκφραστεί και από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η περίπτωση της BYD αναδεικνύει τη σύγκρουση μεταξύ τεχνολογικής καινοτομίας και γεωπολιτικής ασφάλειας, θέτοντας ερωτήματα για την ασφάλεια των συνδεδεμένων αυτοκινήτων και την πιθανή τους χρήση ως πλατφόρμες συλλογής πληροφοριών.
Πιο αναλυτικά
Η BYD βρίσκεται στο μικροσκόπιο των ισραηλινών αρχών ασφαλείας Σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του ισραηλινού μέσου Ynet, η κυβέρνηση του Ισραήλ αποφάσισε να απαγορεύσει στους στρατιωτικούς αξιωματούχους της να αγοράζουν ή να οδηγούν αυτοκίνητα της BYD.
Παράλληλα, οι εγκαταστάσεις υψηλής ασφάλειας του στρατού απαγορεύουν πλέον την πρόσβαση σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο της κινεζικής φίρμας, ανεξάρτητα από το ποιος το οδηγεί. Ο λόγος πίσω από αυτήν την ξαφνική αλλά δραστική απόφαση; Η ανησυχία ότι τα προηγμένα ηλεκτρονικά και οι αισθητήρες που διαθέτουν τα μοντέλα της BYD μπορούν να χρησιμοποιηθούν για καταγραφή και μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων -εν αγνοία των χρηστών.
Η BYD μπορεί να κατακτά συνεχώς μερίδια αγοράς παγκοσμίως, όμως η πρόσφατη ισραηλινή απαγόρευση ενισχύει τον σκεπτικισμό γύρω από την κινεζική τεχνολογική διείσδυση
Τα ηλεκτρικά της BYD διαθέτουν πλήθος από κάμερες, ραντάρ και αισθητήρες, και συνδεσιμότητα μέσω cloud -χαρακτηριστικά που ενισχύουν την οδηγική εμπειρία, αλλά εγείρουν ερωτήματα όταν βρίσκονται σε περιοχές στρατηγικής σημασίας. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι, βάσει του κινεζικού νόμου για την εθνική ασφάλεια, κάθε εταιρεία με έδρα στην Κίνα υποχρεούται να συνεργάζεται με τις κρατικές υπηρεσίες πληροφοριών. Αυτό σημαίνει ότι, θεωρητικά, η BYD δεν μπορεί να αρνηθεί την παροχή δεδομένων αν της ζητηθεί από την κινεζική κυβέρνηση. Συνεπώς, τα ισραηλινά επιτελεία εκτιμούν ότι τα BYD θα μπορούσαν, εν αγνοία του χρήστη, να λειτουργήσουν ως πλατφόρμες συλλογής πληροφοριών -κάτι ασύμβατο με τις αυστηρές απαιτήσεις ασφαλείας του στρατού.
Δεν είναι μόνο το Ισραήλ Οι ανησυχίες γύρω από τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα δεν περιορίζονται στη Μέση Ανατολή. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ήδη από το 2023, εξέταζαν την απαγόρευση εισαγωγής συγκεκριμένων κινεζικών τεχνολογιών, ειδικά εκείνων που ενσωματώνονται σε «συνδεδεμένα αυτοκίνητα». Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ξεκινήσει διερεύνηση επιδοτήσεων και ελέγχει τη διαφάνεια και ασφάλεια των Κινέζων κατασκευαστών, μεταξύ αυτών και της BYD, που προσφάτως ενίσχυσε την παρουσία της σε ευρωπαϊκές αγορές, μεταξύ άλλων και στην Ελλάδα.
Και τώρα τι; Πού σταματά η καινοτομία και πού ξεκινά η απειλή; Η περίπτωση BYD αναδεικνύει μια νέα διάσταση της σύγκρουσης ανάμεσα στην τεχνολογία και στην γεωπολιτική: Τα αυτοκίνητα εξελίχτηκαν από μέσα μεταφοράς σε φορείς δεδομένων, και άρα πιθανές «κερκόπορτες» σε εθνικά μυστικά. Το ερώτημα πλέον δεν είναι μόνο πόσο γρήγορο ή οικονομικό είναι ένα ηλεκτρικό, αλλά και πόσο ασφαλές είναι απέναντι σε έναν ενδεχόμενο ψηφιακό εχθρό και πόσο επιβλαβές για την εθνική ασφάλεια.
Το συμπέρασμα; Η BYD μπορεί να κατακτά συνεχώς μερίδια αγοράς παγκοσμίως, όμως η πρόσφατη ισραηλινή απαγόρευση ενισχύει τον σκεπτικισμό γύρω από την κινεζική τεχνολογική διείσδυση. Και η ερώτηση που τίθεται πλέον είναι: Θα ακολουθήσουν κι άλλες χώρες;
Συνοπτικά
- Η κυβέρνηση του Ισραήλ απαγόρευσε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της BYD σε στρατιωτικές περιοχές λόγω ανησυχιών για καταγραφή ευαίσθητων δεδομένων.
- Η απόφαση αυτή αντικατοπτρίζει τον ευρύτερο σκεπτικισμό για την κινεζική τεχνολογική διείσδυση, όπως και στις ΗΠΑ και την ΕΕ.
- Τα ηλεκτρικά της BYD διαθέτουν προηγμένα συστήματα που θεωρητικά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από την κινεζική κυβέρνηση για συλλογή πληροφοριών.
- Η απαγόρευση αναδεικνύει τη σύγκρουση μεταξύ τεχνολογικής καινοτομίας και γεωπολιτικής ασφάλειας, δημιουργώντας ανησυχίες για την ασφάλεια των συνδεδεμένων αυτοκινήτων.