Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, παρά τις ευελιξίες που έχουν δοθεί από την Κομισιόν για τους στόχους εκπομπών CO₂, συνεχίζουν να πιέζουν για περαιτέρω χαλάρωση των κανονισμών. Ο Ola Källenius, πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, υποστηρίζει ότι οι ισχύοντες κανόνες περιορίζουν την οικονομική ανάπτυξη και προειδοποιεί για το ενδεχόμενο οι οδηγοί να διατηρούν τα παλιά, ρυπογόνα τους αυτοκίνητα λόγω υψηλού κόστους αντικατάστασης. Προτείνει μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση που να περιλαμβάνει διαφορετικές τεχνολογίες, όπως υβριδικά και συνθετικά καύσιμα, εν μέσω πολιτικής μεταστροφής στην Ευρώπη μετά τις ευρωεκλογές του 2024.
Πιο αναλυτικά
Οι κανονισμοί για τις εκπομπές CO₂ συνεχίζουν να αποτελούν πονοκέφαλο για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Παρά το γεγονός ότι η Κομισιόν παραχώρησε ορισμένες «ευελιξίες» στις αρχές του 2025, οι κατασκευαστές επιμένουν για νέα χαλάρωση.
Σε άρθρο γνώμης που δημοσιεύτηκε στις αρχές Ιουλίου στο The Economist, ο Ola Källenius, πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) και επικεφαλής της Mercedes-Benz, επανήλθε στο θέμα, υποστηρίζοντας πως οι ισχύοντες κανόνες «πνίγουν την οικονομική ανάπτυξη» και πρέπει να επανεξεταστούν «μέχρι το τέλος του έτους».
O Källenius προειδοποιεί για έναν πιθανό «κουβανικό σενάριο», όπου οι οδηγοί θα κρατούν τα παλιά, ρυπογόνα τους αυτοκίνητα για δεκαετίες, λόγω κόστους ή απουσίας εναλλακτικών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη τροποποιήσει τον τρόπο εφαρμογής των στόχων CO₂ από τον Μάρτιο του 2025. Οι στόχοι δεν υπολογίζονται πια ετησίως αλλά ως μέσος όρος για την περίοδο 2025–2027, προσφέροντας στους κατασκευαστές περισσότερο χρόνο προσαρμογής. Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να ικανοποιεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ο Källenius, αν και δεν αμφισβητεί άμεσα την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035, ζητά πιο ρεαλιστική προσέγγιση. Προτείνει οι μελλοντικοί κανονισμοί να λαμβάνουν υπόψη διαφορετικές τεχνολογίες -όπως τα υβριδικά, τα αυτοκίνητα με επεκτεινόμενη αυτονομία (range extender) και τα συνθετικά καύσιμα.
Επιπλέον, προειδοποιεί για έναν πιθανό «κουβανικό σενάριο», όπου οι οδηγοί θα κρατούν τα παλιά, ρυπογόνα τους αυτοκίνητα για δεκαετίες, λόγω κόστους ή απουσίας εναλλακτικών. Οι δηλώσεις του έρχονται σε μια εποχή πολιτικής μεταστροφής στην Ευρώπη, ύστερα από τις ευρωεκλογές του 2024, που έθεσαν υπό αμφισβήτηση την πορεία προς την πλήρη απανθρακοποίηση.
Συνοπτικά
- Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επιμένουν για περαιτέρω χαλάρωση των κανονισμών εκπομπών CO₂, παρά τις ήδη δοθείσες ευελιξίες από την Κομισιόν.
- Ο Ola Källenius υποστηρίζει ότι οι ισχύοντες κανόνες περιορίζουν την οικονομική ανάπτυξη και αυξάνουν το κόστος αντικατάστασης οχημάτων, οδηγώντας σε διατήρηση παλαιών αυτοκινήτων.
- Προτείνει μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση που να περιλαμβάνει διαφορετικές τεχνολογίες, όπως υβριδικά και συνθετικά καύσιμα.
- Η πολιτική μεταστροφή στην Ευρώπη μετά τις ευρωεκλογές του 2024 μπορεί να επηρεάσει την πορεία προς την πλήρη απανθρακοποίηση.