Η Nissan εξετάζει το ενδεχόμενο κλεισίματος του ιστορικού εργοστασίου Oppama στη Yokosuka, το οποίο λειτουργεί από το 1961 και έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ιαπωνική βιομηχανία. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ivan Espinosa, ανακοίνωσε σχέδιο μείωσης του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού κατά 15% και κλείσιμο επτά εργοστασίων, λόγω μειωμένων πωλήσεων και αυξανόμενου χρέους.
Το Oppama, που απασχολεί 3.900 εργαζομένους, έχει ήδη μειώσει τη λειτουργία του στο μισό και η πιθανή παύση του θα πλήξει σοβαρά την τοπική οικονομία. Η απόφαση αυτή αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη αλλαγή στην ιαπωνική εργασιακή κουλτούρα και την πρόκληση που αντιμετωπίζει η χώρα στη διατήρηση της βιομηχανικής της κληρονομιάς.
Πιο αναλυτικά
Το εργοστάσιο Oppama της Nissan στη Yokosuka, που εγκαινιάστηκε το 1961, αποτέλεσε για δεκαετίες σύμβολο της ιαπωνικής βιομηχανικής ανόδου και της παγκόσμιας φιλοδοξίας της εταιρείας. Σήμερα, 64 χρόνια και εκατομμύρια αυτοκίνητα μετά, βρίσκεται αντιμέτωπο με το φάσμα του κλεισίματος, καθώς η Nissan προχωρά σε ριζικές περικοπές κόστους και αναδιάρθρωση της παγκόσμιας παρουσίας της.
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Ivan Espinosa, ανακοίνωσε πρόσφατα σχέδιο μείωσης του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού κατά 15% και κλείσιμο επτά εργοστασίων παγκοσμίως, ως απάντηση στη μείωση των πωλήσεων στις ΗΠΑ και την Κίνα, καθώς και στο αυξανόμενο χρέος της εταιρείας.
Το Oppama αποτέλεσε το «μητρικό εργοστάσιο» της Nissan, πρωτοπορώντας στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων
Αν και δεν έχουν κατονομαστεί επίσημα τα εργοστάσια που θα κλείσουν, το Oppama, με 3.900 εργαζομένους, φέρεται να είναι υπό εξέταση, όπως και το εργοστάσιο Shonan στην Ιαπωνία.
Το Oppama, χτισμένο σε πρώην αεροπορική βάση του ιαπωνικού ναυτικού, αποτέλεσε το «μητρικό εργοστάσιο» της Nissan, πρωτοπορώντας στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων με το λανσάρισμα του Leaf το 2010. Σήμερα, παράγει τα μοντέλα Note και Aura, αλλά λειτουργεί στο μισό της δυναμικότητάς του, λόγω της μειωμένης ζήτησης.
Η πιθανή παύση λειτουργίας του εργοστασίου θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία της Yokosuka, μιας πόλης 370.000 κατοίκων, όπου η Nissan είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης και φορολογούμενος. Το εργοστάσιο έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη μετάβαση της πόλης από στρατιωτική σε πολιτική οικονομία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η απόφαση αυτή αντικατοπτρίζει επίσης μια βαθύτερη αλλαγή στην ιαπωνική εργασιακή κουλτούρα, με την παραδοσιακή «απασχόληση εφ’ όρου ζωής» να δίνει τη θέση της σε πιο ευέλικτες μορφές εργασίας. Η Nissan προσφέρει ήδη πακέτα πρόωρης συνταξιοδότησης σε εργαζομένους, ενώ σε περίπτωση κλεισίματος, οι εναπομείναντες εργαζόμενοι ενδέχεται να χρειαστεί να μετακινηθούν σε άλλα εργοστάσια, μακριά από τις οικογένειές τους.
Η αναδιάρθρωση της Nissan έρχεται σε μια περίοδο που η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει αυξανόμενο ανταγωνισμό από εταιρείες όπως η Tesla και οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η πιθανή απώλεια του εργοστασίου Oppama δεν θα είναι ένα πλήγμα μόνο για τη Nissan, αλλά και ένα σύμβολο της ευρύτερης πρόκλησης που αντιμετωπίζει η Ιαπωνία στη διατήρηση της βιομηχανικής της κληρονομιάς.