Η Volvo ανακοίνωσε την περικοπή περίπου 3.000 θέσεων εργασίας, κυρίως υψηλόβαθμων στελεχών, στο πλαίσιο μιας σημαντικής αναδιάρθρωσης που είχε προαναγγείλει νωρίτερα. Αυτή η απόφαση έρχεται σε μια περίοδο που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις, όπως η επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα και οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ.
Η εταιρεία, υπό τον έλεγχο της Geely Holding, στοχεύει στη μείωση λειτουργικών δαπανών ύψους 18 δισ. σουηδικών κορωνών, προκειμένου να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά της σε ένα αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον.
Πιο αναλυτικά
Σε μια κίνηση που σηματοδοτεί τη σοβαρότητα των προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, η Volvo ανακοίνωσε ότι θα περικόψει περίπου 3.000 θέσεις εργασίας, κυρίως υψηλόβαθμα στελέχη, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης που είχε προαναγγείλει στα τέλη Απριλίου.
Η εταιρεία, με έδρα το Gothenburg της Σουηδίας και που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της κινεζικής Geely Holding, είχε προαναγγείλει στις 29 Απριλίου ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μείωσης λειτουργικών δαπανών ύψους 18 δισ. σουηδικών κορωνών (περίπου $1,9 δισ.) και «πάγωμα» επενδύσεων. Τότε είχε καταστήσει σαφές ότι οι απολύσεις ήταν αναπόφευκτες, χωρίς όμως να προσδιορίσει αριθμό. Τώρα, γίνεται γνωστό ότι οι περικοπές θα πλήξουν κυρίως εργαζομένους σε διοικητικές θέσεις στη Σουηδία και αφορούν περίπου το 15% του συνολικού γραφειακού δυναμικού της παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία πρώτου τριμήνου 2025, η Volvo απασχολούσε περίπου 43.500 εργαζομένους πλήρους απασχόλησης και επιπλέον 3.000 άτομα μέσω εταιρειών προσωρινής απασχόλησης. Το κύμα περικοπών εντάσσεται στη στρατηγική αναπροσαρμογής που προωθεί η εταιρεία για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά της σε ένα αβέβαιο οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον.
«Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια εξαιρετικά απαιτητική περίοδο. Για να ανταπεξέλθουμε, πρέπει να βελτιώσουμε τη δημιουργία ταμειακών ροών και να μειώσουμε δομικά το κόστος μας», δήλωσε ο CEO της Volvo Cars, Hakan Samuelsson.
Η ανακοίνωση αυτή έρχεται σε μια στιγμή που η αγορά ηλεκτρικών εμφανίζει σημάδια κόπωσης, με τη ζήτηση να επιβραδύνεται και τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες να επανεξετάζονται. Παράλληλα, οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ δημιουργούν πρόσθετο πονοκέφαλο στους κατασκευαστές.
Την Παρασκευή, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, απείλησε με επιβολή δασμών ύψους 50% στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση από την 1η Ιουνίου, για να επανέλθει τελικά τη Δευτέρα (26/5) με νέα διορία μέχρι τις 9 Ιουλίου, αφήνοντας περιθώριο για διαπραγματεύσεις μεταξύ Ουάσιγκτον και Βρυξελλών.
Μιλώντας στο πρακτορείο Reuters, ο Hakan Samuelsson προειδοποίησε ότι οι ενδεχόμενες αυξήσεις στο κόστος από δασμούς θα μετακυλιστούν σε μεγάλο βαθμό στους πελάτες, ενώ υπογράμμισε ότι ένας δασμός 50% θα μπορούσε να καταστήσει αδύνατη την εισαγωγή του EX30, του πιο προσιτού ηλεκτρικού μοντέλου της Volvo, που κατασκευάζεται στο Βέλγιο, στην αγορά των ΗΠΑ.
Η περίπτωση της Volvo είναι ενδεικτική των πιέσεων που δέχονται και άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες παλεύουν να ισορροπήσουν μεταξύ της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας και της προσαρμογής σε ένα περιβάλλον γεωπολιτικής και οικονομικής αστάθειας.