Η κυβέρνηση Trump προχωρά στην κατάργηση των κρατικών ενισχύσεων για το σύστημα start/stop, το οποίο σβήνει προσωρινά τον κινητήρα των αυτοκινήτων στα φανάρια, μειώνοντας έτσι την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO₂. Ο διοικητής της EPA, Lee Zeldin, δήλωσε ότι η πλειοψηφία των πολιτών αντιτίθεται σε αυτή την τεχνολογία, παρά τα στοιχεία που δείχνουν τη θετική της επίδραση στο περιβάλλον.
Με αυτή την απόφαση, η κυβέρνηση φαίνεται να ακολουθεί μια πολιτική κατάργησης περιβαλλοντικών ρυθμίσεων, εν μέσω ευρύτερων προσπαθειών να μειωθεί το κόστος ζωής και να ενισχυθεί η ανάπτυξη στην Αμερική. Ωστόσο, οι επικριτές ανησυχούν ότι επόμενος στόχος μπορεί να είναι οι καταλύτες, ενισχύοντας την ανησυχία για την περιβαλλοντική πολιτική της χώρας.
Πιο αναλυτικά
Η κυβέρνηση Trump, πιστή στις αρχές του «γύρνα το κλειδί και ρίχ’ το στα καυσαέρια», αποφάσισε να σταματήσει τις κρατικές ενισχύσεις στο σύστημα start/stop.
Ναι, μιλάμε για εκείνο το ενοχλητικό χαρακτηριστικό που σβήνει προσωρινά τον κινητήρα στο φανάρι και τολμάει να μειώνει τη ρύπανση και την κατανάλωση. Ο διοικητής της EPA, Lee Zeldin (ναι, υπάρχει και χειρότερο απ’ τον Pruitt*), ανακοίνωσε την κατάργηση των επιδοτήσεων στο δίκτυο του Elon Musk, διότι πού αλλού θα μπορούσε να λάβει χώρα ένα τέτοιο επιστημονικό debate;
Το μόνο που μένει να δούμε είναι αν το επόμενο θύμα θα είναι οι… καταλύτες
Το επιχείρημά του; «Όλοι μισούν το start/stop». Προφανώς, γιατί ποιος λογικός άνθρωπος θέλει να καταναλώνει λιγότερο καύσιμο και να εκπέμπει λιγότερο CO₂; Αυτό είναι κομμουνισμός.
Start/stop technology: where your car dies at every red light so companies get a climate participation trophy. EPA approved it, and everyone hates it, so we’re fixing it. pic.twitter.com/zFhijMyHDe
— Lee Zeldin (@epaleezeldin) May 12, 2025
Το πιο διασκεδαστικό; Η ίδια η EPA είχε δημοσιεύσει μελέτη το 2012 που έδειχνε ότι το σύστημα μειώνει τις εκπομπές έως και 2,4% και εξοικονομεί 4-5% σε καύσιμο. Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα. Η οικολογία δεν έχει θέση σε μια Αμερική που ονειρεύεται καυσαέρια, V8 και τρύπες στο όζον.
– 2023 65% των νέων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έχουν start/stop.
– 2025 Πάει για κατάργηση. Γιατί; Διότι μπορούν.
Προφανώς, όλα αυτά γίνονται για να «πέσει το κόστος ζωής» και να «επιστρέψουν οι δουλειές στην Αμερική» -τουλάχιστον έτσι λέει το δελτίο Τύπου. Αλλά όταν η νέα αμερικανική κυβέρνηση έχει ήδη καταργήσει 31 περιβαλλοντικούς κανονισμούς, το «κόβουμε τα eco-gadget» μάλλον είναι ιδεολογία και όχι πολιτική.
Το μόνο που μένει να δούμε είναι αν το επόμενο θύμα θα είναι οι… καταλύτες.
*Ποιος είναι ο Scott Pruitt και γιατί έγινε «συνώνυμο» της καταστροφής του περιβάλλοντος;
Πρώην διοικητής της EPA (Environmental Protection Agency) επί πρώτης θητείας Τραμπ (2017-2018).
– Ήταν ανοιχτά αντίθετος στην αποστολή της EPA: Είχε αμφισβητήσει την ανθρώπινη επίδραση στην κλιματική αλλαγή και είχε μηνύσει την EPA πολλές φορές πριν γίνει… επικεφαλής της.
– Κατάργησε ή αποδυνάμωσε δεκάδες περιβαλλοντικούς κανονισμούς, ειδικά αυτούς που αφορούσαν τις εκπομπές από εργοστάσια και αυτοκίνητα.
– Ενεπλάκη σε πολλά σκάνδαλα διαφθοράς και κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος, με πολυτελή ταξίδια, γραφεία αξίας χιλιάδων δολαρίων και “φίλους επιχειρηματίες” να επηρεάζουν αποφάσεις.