Ο ελληνικός στρατός ετοιμάζεται να παραλάβει τα πρώτα ελικόπτερα Black Hawk, που θα αντικαταστήσουν τα παλαιά UH-1H Huey, με προοπτική να είναι τα τελευταία επανδρωμένα ελικόπτερα που θα παραγγείλουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Παράλληλα, η αμερικανική αμυντική βιομηχανία προχωρά στην ανάπτυξη μη επανδρωμένων ελικοπτέρων Black Hawk, που χρησιμοποιούν το αυτόνομο σύστημα MATRIX για δασοπυρόσβεση.
Οι πρόσφατες δοκιμές στην Καλιφόρνια έδειξαν τη δυνατότητα των αυτόνομων ελικοπτέρων να εντοπίζουν και να κατασβέσουν πυρκαγιές, με την υποστήριξη χειριστών εδάφους μέσω τάμπλετ. Η παραλαβή των πρώτων ελικοπτέρων από την Ελλάδα αναμένεται στα τέλη του 2026 με αρχές του 2027.
Πιο αναλυτικά
Ο ελληνικός στρατός μετράει αντίστροφα για την παραλαβή των πρώτων ελικοπτέρων Black Hawk, που θα αντικαταστήσουν τα υπέργηρα UH-1H Huey. Και όλα δείχνουν ότι αυτά ίσως είναι τα τελευταία ελικόπτερα που παραγγέλνουν οι Ένοπλες Δυνάμεις που θα πετούν με πιλότους.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η τάση στην αμυντική βιομηχανία είναι η χρήση ολοένα και περισσότερων μη επανδρωμένων οχημάτων. Ουσιαστικά, οι πιλότοι του όχι και πολύ μακρινού μέλλοντος δεν θα διαφέρουν και πολύ από τους χρήστες video games, αφού θα υπάρχουν σταθμοί ελέγχου, από τους οποίους θα γίνονται οι χειρισμοί των εναέριων μέσων.
Προς αυτή την κατεύθυνση επενδύει σημαντικά ποσά η Αμερική, με τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα ελικόπτερο Black Hawk, στο οποίο εφάρμοσαν το σύστημα Matrix, για να πετά χωρίς πιλότους και να φέρνει σε πέρας επιχειρήσεις δασοπυρόσβεσης.
Η επίδειξη της τεχνολογίας Matrix και Rain πραγματοποιήθηκε στην Καλιφόρνια, παρουσία πυροσβεστών. Το ελικόπτερο, που πετούσε χωρίς πιλότο, κλήθηκε να αντιμετωπίσει σενάρια καταστολής δασικών πυρκαγιών τόσο σε καύσεις προπανίου όσο και σε φλεγόμενους σωρούς θάμνων και έδωσαν την ευκαιρία στους πυροσβέστες να εξοικειωθούν με τις δυνατότητες της αυτονομίας στη βοήθεια επανδρωμένων και μη επανδρωμένων πυροσβεστικών ελικοπτέρων να εντοπίζουν και να καταστέλλουν πυρκαγιές σε αρχικό στάδιο.
Οι δοκιμές ήταν οι πρώτες που πραγματοποιήθηκαν από την Rain και τη Sikorsky στην Καλιφόρνια πάνω από πραγματικές πυρκαγιές σε περιοχές επιρρεπείς σε δασικές πυρκαγιές· σε υψόμετρο 3.300 ποδιών· μερικές φορές με ριπές ανέμου έως και 30 κόμβους. Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν σε στενή συνεργασία με πυροσβέστες από την Πυροσβεστική Υπηρεσία της Κομητείας του Σαν Μπερναντίνο, δημιούργησαν εστίες φωτιάς σε πολλαπλούς σωρούς κλαδιών για να τις εντοπίσει και να κατασβήσει το αεροσκάφος με ρίψη νερού.
Το αυτόνομο ελικόπτερο Black Hawk της Sikorsky είναι εξοπλισμένο με χειριστήρια πτήσης fly-by-wire, το αυτόνομο σύστημα MATRIX, δορυφορική ζεύξη δεδομένων και ενσωματωμένες θερμικές και οπτικές κάμερες. Το MATRIX επιτρέπει στους χειριστές να επιλέξουν μεταξύ πλήρως αυτόνομων και επανδρωμένων λειτουργιών.
Για τις δοκιμές κατάσβεσης πυρκαγιών, η Rain ενσωμάτωσε το σύστημα αυτόνομης διαχείρισης αποστολών στο σύστημα MATRIX, επιτρέποντας σε έναν χειριστή εδάφους να δώσει εντολές στο αεροσκάφος Black Hawk χρησιμοποιώντας ένα τάμπλετ της Rain για να αναθέσει συγκεκριμένες εργασίες, όπως:
- Καθοδήγηση του αεροσκάφους σε μια πηγή νερού
- γέμισμα του κάδου ενώ αιωρείται
- αναζήτηση και εντοπισμός μιας πυρκαγιάς σε σωρό από κλαδιά με τον θερμικό αισθητήρα του αεροσκάφους
- καθορισμό του μεγέθους της πυρκαγιάς
- υπολογισμό της πορείας πτήσης, της ταχύτητας και του υψομέτρου προς την πυρκαγιά
- συνυπολογισμό της ταχύτητας και της διεύθυνσης του ανέμου κατά την κατάσβεση
- και καθορισμό της ακριβούς στιγμής για την απελευθέρωση νερού ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό επίπεδο κάλυψης.
Κατά τη διάρκεια της πτήσης, οι αισθητήρες του ελικοπτέρου εντόπισαν γεωγραφικά τη φωτιά και μετέδωσαν βίντεο στο τάμπλετ του χειριστή εδάφους για επίγνωση της κατάστασης και λήψη αποφάσεων σχεδιασμού της αποστολής.
Οι πιλότοι ασφαλείας της Sikorsky δεν επενέβησαν στα χειριστήρια καθ’ όλη τη διάρκεια των δοκιμών, καθώς το ελικόπτερο Black Hawk πετούσε με έναν κάδο Bambi 324 γαλονιών κρεμασμένο σε σχοινί 40 ποδιών. Η εταιρεία Wildfire Water Solutions παρείχε την πηγή νερού, μια δεξαμενή 189.000 γαλονιών σε απόσταση μικρότερη του ενός μιλίου από τρεις γειτονικές τοποθεσίες καύσης στην κορυφή λόφων.
Χάρη στην ευελιξία της τεχνολογίας MATRIX για προαιρετικά επανδρωμένες πτήσεις, η ομάδα της Sikorsky και της Rain επέδειξε επίσης τη μετάβαση από τον αυτόνομο έλεγχο του αεροσκάφους στην επανδρωμένη λειτουργία ανάλογα με τις επιχειρησιακές και περιβαλλοντικές συνθήκες.
Συνολικά, το ελικόπτερο πέταξε 24 ώρες στην Καλιφόρνια κατά τη διάρκεια δύο εβδομάδων πτήσεων. Εκπρόσωποι από την CAL FIRE, την Πυροσβεστική Κομητείας Σαν Μπερναρντίνο, την Orange County Fire Authority (OCFA) και την Υπηρεσία Δασών των ΗΠΑ παρακολούθησαν μέρη των δοκιμών. Σε μία σειρά ρίψεων νερού, ένα επανδρωμένο ελικόπτερο διοίκησης Sikorsky S-76 της OCFA επιχειρούσε δίπλα στο αυτόνομο αεροσκάφος Black Hawk, επιδεικνύοντας τη διαλειτουργικότητα επικοινωνίας του αυτόνομου αεροσκάφους με ένα επανδρωμένο ελικόπτερο στην ίδια Περιοχή Εναέριας Κυκλοφορίας Πυρκαγιάς.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα παραλαβής των πρώτων Black Hawk από την συνολική παραγγελία των 35 ελικοπτέρων που έχει κάνει ο ελληνικός στρατός, τα πρώτα 4 αναμένεται να φτάσουν στην Ελλάδα στα τέλη του 2026 με αρχές του 2027.