Στις 14 Αυγούστου 2005, η πτήση ZU522 της Helios Airways συνετρίβη στο Γραμματικό Αττικής, σκοτώνοντας και τους 121 επιβαίνοντες, σε μια από τις χειρότερες αεροπορικές τραγωδίες στην Ελλάδα.
Το δυστύχημα προκλήθηκε από λανθασμένη ρύθμιση του συστήματος πίεσης της καμπίνας, που οδήγησε σε υποξία και απώλεια συνείδησης του πληρώματος και των επιβατών.
Παρά τις προσπάθειες επικοινωνίας και αναγνώρισης από μαχητικά F-16, το αεροσκάφος συνετρίβη λόγω εξάντλησης καυσίμων.
Η έρευνα αποκάλυψε τεχνικές δυσλειτουργίες και ανθρώπινα λάθη, οδηγώντας σε αλλαγές στους κανονισμούς συντήρησης και εκπαίδευσης, ενώ η Helios Airways έκλεισε το 2006.
Πιο αναλυτικά
Σαν σήμερα, στις 14 Αυγούστου 2005, μία συγκλονιστική αεροπορική τραγωδία σημάδεψε Ελλάδα και Κύπρο.
Ένα αεροσκάφος Boeing 737-300 της κυπριακής Helios Airways, εκτελώντας την πτήση ZU522 από Λάρνακα προς Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα, συνετρίβη σε ορεινή, ακατοίκητη περιοχή του Γραμματικού Αττικής, σκοτώνοντας και τους 121 επιβαίνοντες. Ήταν η χειρότερη αεροπορική τραγωδία που σημειώθηκε ποτέ στην ελληνική επικράτεια.
Λίγα μόλις λεπτά μετά την απογείωση από τη Λάρνακα, το πλήρωμα ανέφερε προβλήματα με το σύστημα κλιματισμού. Στην πραγματικότητα, το σύστημα ρύθμισης της πίεσης της καμπίνας είχε τοποθετηθεί λανθασμένα σε χειροκίνητη λειτουργία από το πλήρωμα εδάφους πριν από την πτήση. Το σφάλμα δεν εντοπίστηκε στον προέλεγχο, με αποτέλεσμα η καμπίνα να μην πιεστεί σωστά. Η έλλειψη οξυγόνου (υποξία) κατέστησε αναίσθητους πιλότους και επιβάτες, ενώ το αεροσκάφος συνέχισε να πετά στον αυτόματο πιλότο.
Οι προσπάθειες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας να επικοινωνήσουν με το πιλοτήριο απέβησαν άκαρπες. Δύο μαχητικά F-16 απογειώθηκαν για αναγνώριση και βρέθηκαν μπροστά σε μια εικόνα παγωμένη στον χρόνο: το πλήρωμα και οι επιβάτες ακίνητοι, και στο πιλοτήριο ένας αεροσυνοδός, πιθανότατα ο Ανδρέας Προδρόμου, να προσπαθεί μάταια να ανακτήσει τον έλεγχο. Λίγα λεπτά αργότερα, με τα καύσιμα εξαντλημένα, το αεροπλάνο συνετρίβη στις 12:03 μ.μ., προκαλώντας πυρκαγιά που αποτέλειωσε ό,τι είχε απομείνει από το σκάφος.
Η έρευνα που ακολούθησε αποκάλυψε μια αλυσίδα τεχνικών δυσλειτουργιών και ανθρώπινων λαθών, αλλά και σοβαρά κενά στην εκπαίδευση και τις διαδικασίες ασφαλείας. Η τραγωδία οδήγησε σε αλλαγές στους κανονισμούς συντήρησης και στη βελτίωση της εκπαίδευσης των πληρωμάτων. Η Helios Airways, βυθισμένη στην κριτική και το οικονομικό βάρος, έκλεισε το 2006.
Συνοπτικά
- Στις 14 Αυγούστου 2005, η πτήση ZU522 της Helios συνετρίβη στο Γραμματικό Αττικής, σκοτώνοντας 121 άτομα.
- Το δυστύχημα προκλήθηκε από λανθασμένη ρύθμιση του συστήματος πίεσης της καμπίνας, οδηγώντας σε υποξία.
- Παρά τις προσπάθειες αναγνώρισης και επικοινωνίας από μαχητικά F-16, το αεροσκάφος συνετρίβη λόγω έλλειψης καυσίμων.
- Η έρευνα αποκάλυψε τεχνικές δυσλειτουργίες και ανθρώπινα λάθη, οδηγώντας σε αλλαγές κανονισμών και το κλείσιμο της Helios το 2006.