Το μετρό της Θεσσαλονίκης εισέρχεται σε νέα εποχή με την έναρξη των πιλοτικών δρομολογίων προς την Καλαμαριά στις 5 Σεπτεμβρίου, όπως ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης.
Η πλήρης λειτουργία της επέκτασης αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2026, ενώ φέτος οι επισκέπτες της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το μετρό.
Η συχνότητα των δρομολογίων θα φτάσει το 1,5 λεπτό, ενώ εγκαθίστανται νέα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων με δυνατότητα πληρωμής μέσω POS.
Ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, επιβεβαίωσε ότι η επέκταση βρίσκεται στην τελική ευθεία, με το φυσικό αντικείμενο να έχει ολοκληρωθεί κατά 90%.
Η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη της Μακεδονίας και της Θράκης, με στόχο την επιτάχυνση της ανάπτυξης μέσω υποδομών.
Πιο αναλυτικά
Σε τροχιά νέας εποχής μπαίνει το μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς από την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου ξεκινούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια στο νέο τμήμα του δικτύου, την επέκταση προς Καλαμαριά, όπως γνωστοποίησε σήμερα από τη Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης.
Όπως εξήγησε, οι συρμοί θα εισέρχονται σταδιακά στη γραμμή, με στόχο η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά να παραδοθεί πλήρως σε λειτουργία εντός του πρώτου τριμήνου του 2026.
Ταυτόχρονα, όπως επισήμανε ο ίδιος, φέτος γράφεται ιστορία, μιας και για πρώτη φορά, οι επισκέπτες της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης θα μπορούν να μετακινηθούν με το μετρό. «Ένα έργο-ορόσημο για την πόλη παίρνει σάρκα και οστά, σηματοδοτώντας ένα καθοριστικό ποιοτικό άλμα στις αστικές συγκοινωνίες και δίνοντας την ευκαιρία και τη δυνατότητα στους επισκέπτες της διοργάνωσης να μετακινηθούν με το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπη», είπε.
Για την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Από την επόμενη Πέμπτη, θα μπαίνουν σταδιακά οι συρμοί στο καινούργιο κομμάτι του δικτύου για να γίνουν οι αναγκαίες δοκιμές. Ο στόχος είναι να λειτουργήσει η επέκταση μέχρι την Καλαμαριά εντός του πρώτου τριμήνου του 2026».
Φέτος, ο κόσμος θα πάει στη ΔΕθ με το Μετρό
«Φέτος, για πρώτη φορά, ο κόσμος θα πάει στην Έκθεση Θεσσαλονίκης και με το μετρό! Και μάλιστα με το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη», αναφέρει σε ανάρτησή του ο Κωστής Χατζηδάκης.
«Ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι ότι, την επόμενη Πέμπτη, θα ξεκινήσουν οι δοκιμές για την επέκταση του μετρό έως την Καλαμαριά. Σταδιακά θα μπουν δηλαδή οι συρμοί στο καινούργιο κομμάτι του δικτύου για να κάνουν τις αναγκαίες δοκιμές. Στόχος είναι το μετρό μέχρι την Καλαμαριά να λειτουργήσει μέσα στο α’ τρίμηνο του 2026», σημειώνει και προσθέτει:
Επίσης, έχουν ήδη παραδοθεί 4 από τους καινούργιους συρμούς που θα έρθουν για να καλύψουν και το καινούργιο δίκτυο. Στο τέλος της διαδρομής, θα υπάρχει μια πολύ υψηλή συχνότητα ανάμεσα στους συρμούς δρομολογίων της τάξεως του ενάμιση λεπτού. Και επιπλέον, ήδη ξεκίνησαν να τοποθετούνται τα μηχανήματα POS για την αγορά εισιτηρίου. Και μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα έχουν τοποθετηθεί όλα».
Και η ανάρτηση του κ. Χατζηδάκη καταλήγει: «Σήμερα, μαζί με τον Υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ελληνικό Μετρό Νίκο Κουρέτα επισκέφθηκα το εργοτάξιο του μετρό Θεσσαλονίκης στην Καλαμαριά και ενημερώθηκα για την πορεία των εργασιών. Είχα την ευκαιρία ακόμα να δω το υπερσύγχρονο Κέντρο Ελέγχου. Και τέλος, έκανα και ο ίδιος μια διαδρομή με το μετρό. Η Θεσσαλονίκη στο κομμάτι των αστικών συγκοινωνιών ανεβαίνει κατηγορία. Και στόχος της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουμε και με άλλα βήματα μπροστά!».
Δρομολόγια ανά 1,5 λεπτό – POS με έξι γλώσσες
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης επιβεβαίωσε επίσης ότι τέσσερις νέοι συρμοί έχουν ήδη παραδοθεί για να εξυπηρετήσουν την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά και συμπλήρωσε ότι με την ολοκλήρωση του έργου, η συχνότητα των δρομολογίων θα φτάνει το 1,5 λεπτό ανά συρμό, από τρία που είναι σήμερα.
Την ίδια στιγμή, κατά τον ίδιο, ξεκίνησε και η εγκατάσταση νέων αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων με δυνατότητα πληρωμής μέσω POS. Τα μηχανήματα αυτά θα υποστηρίζουν έξι διαφορετικές γλώσσες, διευκολύνοντας τόσο τους κατοίκους, όσο και τους επισκέπτες της πόλης. «Η εγκατάσταση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας», είπε.
Κλείνοντας τις δηλώσεις του ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για μια σαφή αναβάθμιση του επιπέδου των αστικών μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, σημειώνοντας ότι «η Θεσσαλονίκη στο κομμάτι των αστικών συγκοινωνιών ανεβαίνει κατηγορία και ο στόχος της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουμε και με άλλα βήματα μπροστά».
Ν. Ταχιάος: Στην τελική ευθεία η επέκταση προς την Καλαμαριά
Την εκτίμηση του ότι ο αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης «φεύγει εντυπωσιασμένος από το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης», διατύπωσε ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, προσθέτοντας: «Όποιος επισκέπτεται το έργο του μετρό δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί. Είναι ένα έργο που αποτελεί πρότυπο για τη χώρα και μας τοποθετεί σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο διεθνώς».
Σημειώνοντας ότι και η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά βρίσκεται πλέον στην τελική της ευθεία, πρόσθεσε ότι «από τους 15 συρμούς έχουν ήδη έρθει οι τέσσερις» και «οι τρεις βρίσκονται ήδη στο αμαξοστάσιο του μετρό στην Πυλαιά, ενώ ο τέταρτος είναι στο λιμάνι και εντός της εβδομάδας θα μεταφερθεί κι αυτός» και «οι υπόλοιποι θα φτάσουν σταδιακά μέχρι τον Φεβρουάριο του 2026». Επισήμανε δε, ότι οι επτά συρμοί είναι απολύτως απαραίτητοι για να λειτουργήσει η βασική γραμμή κανονικά και στην ώρα της.
Πάνω από 90% το φυσικό αντικείμενο
Απαντώντας σε ερώτηση για την πρόοδο της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά, ο κ. Ταχιάος δήλωσε ότι τα έργα πολιτικού μηχανικού της βασικής σύμβασης έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 90%. «Αναφέρομαι στο φυσικό αντικείμενο και όχι στην απορρόφηση κονδυλίων, η οποία είναι ελαφρά χαμηλότερη», διευκρίνισε. Επισήμανε δε, πως υπάρχουν ακόμη έξι διαφορετικές σύνθετες συμβάσεις σε εξέλιξη, με κοινό στόχο την ολοκλήρωσή τους εντός του πρώτου τριμήνου του 2026.
Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, αυτό παραμένει σταθερό, με στόχο το τέλος Φεβρουαρίου ή τις αρχές Μαρτίου.
Βέβαια, όπως συμπλήρωσε ο ίδιος, για να γίνει αυτό, θα χρειαστούν δύο σύντομες διακοπές της βασικής γραμμής, συνολικής διάρκειας περίπου 1,5 μήνα, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες συνδέσεις και τεχνικές παρεμβάσεις. Οι διακοπές δε θα συμπέσουν με την περίοδο των Χριστουγέννων, γεγονός που θεωρείται κομβικής σημασίας, μιας και όπως εξήγησε, απαιτείται πιστοποίηση όχι μόνο για την επέκταση Καλαμαριάς, αλλά και για το σύνολο του δικτύου, ώστε να μπορεί να τεθεί σε εμπορική λειτουργία.
Τοποθέτηση μηχανημάτων και ηλεκτρονικό εισιτήριο
Αναφορικά με την τοποθέτηση των μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων, ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι ήδη σε κάποιους σταθμούς του μετρό Θεσσαλονίκης έχουν εγκατασταθεί και είναι τεχνικά δυνατή η έκδοση εισιτηρίων με κάρτα. Ωστόσο, όπως είπε, η πλήρης ενεργοποίηση του συστήματος προγραμματίζεται για την επόμενη εβδομάδα. Από την ερχόμενη Δευτέρα 1/9 αναμένεται να είναι όλα τα μηχανήματα εγκαταστημένα και συνδεδεμένα.
«Δεν είναι αλληλεγγύη – Κάποιος τα πληρώνει»
Ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, δεν παρέλειψε να σχολιάσει και το φαινόμενο των χρηστών που αφήνουν το εισιτήριό τους για τον επόμενο επιβάτη, τονίζοντας με σαφήνεια:
«Δεν είναι πράξη αλληλεγγύης να αφήνεις το εισιτήριο για τον επόμενο. Κάποιος το πληρώνει, και αυτός είναι ο Έλληνας φορολογούμενος. Πρέπει κάποια στιγμή να το καταλάβουμε αυτό».
Σε ερώτηση για το τι περιλαμβάνει το κυβερνητικό πλάνο για την επόμενη μέρα του μετρό ειδικά σε ό,τι αφορά το θέμα της εισιτηριοδιαφυγής, ο κ. Ταχιάος επεσήμανε ότι η ανακοίνωση του σχεδίου αποτελεί αρμοδιότητα του αρμόδιου αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη. Πάντως όπως είπε: «Αναμένεται σύντομα να παρουσιαστεί το πλήρες σχέδιο».
Τονίζεται ότι τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, υποδέχθηκαν στο Αμαξοστάσιο του μετρό στην Πυλαία ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, και ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.», Νίκος Κουρέτας, και στελέχη της Thema που έχει αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία του έργου. Κατά την επίσκεψη, πραγματοποιήθηκε περιήγηση στο Κέντρο Ελέγχου και σε άλλους βασικούς χώρους του Αμαξοστασίου, ενώ ακολούθησε σύσκεψη με υπηρεσιακά στελέχη και αρμόδιους φορείς.
Ακολούθως, η κυβερνητική αντιπροσωπία μετέβη στο εργοτάξιο της Αρετσούς στην Καλαμαριά, όπου πραγματοποιήθηκε επιθεώρηση των εργασιών και έγιναν οι επίσημες δηλώσεις για την πρόοδο του έργου και τα επόμενα βήματα.
Η Μακεδονία και η Θράκη είναι βασική προτεραιότητα
«Η Μακεδονία και η Θράκη είναι για την κυβέρνηση μια βασική προτεραιότητα, όχι μόνο για λόγους εθνικούς, αλλά και για λόγους οικονομικούς και κοινωνικούς», επισήμανε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης στη συνάντηση που είχε, στο Διοικητήριο, με τον υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο και τον υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας – Θράκης Κώστα Γκιουλέκα.
«Και αυτά δεν είναι θεωρίες, ούτε καλές προθέσεις, είναι εφαρμοσμένη πολιτική. Αν ρίξει κανείς μία ματιά στα δεκάδες, εκατοντάδες έργα που γίνονται στη Δυτική Μακεδονία, στην Κεντρική Μακεδονία, στην Ανατολική Μακεδονία, στη Θράκη, στη Θεσσαλονίκη θα διαπιστώσει ότι πραγματικά καταβάλλεται μία πολύ μεγάλη προσπάθεια, έτσι ώστε μέσα από τις αναγκαίες υποδομές, σε όλα τα επίπεδα, να επιταχυνθεί η ανάπτυξη στη Βόρεια Ελλάδα», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
Είπε, ακόμα, ότι «η συμβολή του υπουργείου Εσωτερικών, σε αυτή την κατεύθυνση, και ειδικά του υφυπουργού αρμόδιου για τη Μακεδονία και τη Θράκη, Κώστα Γκιουλέκα, είναι ιδιαίτερα σημαντική».
«Έχουμε την ευκαιρία, ενόψει και της ΔΕΘ, να έχουμε μία μεγάλη γκάμα συναντήσεων με παραγωγικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς και νομίζω η συλλογή των πληροφοριών από όλους αυτούς τους φορείς θα μας βοηθήσει και θα βοηθήσει και τον πρωθυπουργό να καταρτίσει την ομιλία και αυτά που θα ανακοινώσει στα εγκαίνια της 89ης ΔΕΘ την επόμενη εβδομάδα», δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών.
«Χαιρόμαστε πάρα πολύ διότι αυτή η συνεργασία η οποία είναι διαρκής όπως είναι διαρκές το ενδιαφέρον και εκπεφρασμένη η πολιτική βούληση του ίδιου του πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, εκφράζεται με συγκεκριμένα αποτελέσματα», τόνισε ο κ. Γκιουλέκας και πρόσθεσε: «Χαιρόμαστε που συνεχίζουμε μία προσπάθεια, σύμφωνα και με την εντολή που έχουμε πάρει από τον πρωθυπουργό να σηκώσουμε πιο ψηλά τη Μακεδονία και τη Θράκη, και αγωνιζόμαστε με βάση ένα συγκεκριμένο σχέδιο, μία στρατηγική πάνω από όλα με αυτά αποτελέσματα. Δηλαδή, το να μπορούμε να μη μένουμε στην εποχή των δεσμεύσεων και των υποσχέσεων αλλά στην εποχή του να δίνουμε αυτά τα έργα, όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης, το flyover που κατασκευάζεται, η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά που παραδίδεται το πρώτο τρίμηνο του 2026. Όλα αυτά είναι τα δείγματα του πραγματικού και του έμπρακτου ενδιαφέροντος της κυβέρνησης για τη Μακεδονία και της Θράκη. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας, βαδίζουμε όμως συστηματικά».
Ο κ. Γκιουλέκας ξενάγησε τον κ. Χατζηδάκη στην έκθεση για την Επανάσταση του 1821 που στεγάζεται στο Διοικητήριο.