Το Υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά στη δημιουργία Μητρώου Απογραφής Ανελκυστήρων, με την πλατφόρμα δήλωσης να λειτουργεί από αρχές Ιουλίου έως τις 30 Νοεμβρίου 2025. Η απογραφή θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά πεδία, όπως τη διεύθυνση εγκατάστασης και τον αριθμό ανελκυστήρων, και θα είναι προσβάσιμη μέσω κωδικών gov/taxis.
Η συμμετοχή είναι υποχρεωτική για ιδιοκτήτες, διαχειριστές και συντηρητές, ενώ οι διοικητικές κυρώσεις για μη καταχώριση καταργούνται για να διευκολυνθεί η συμμετοχή. Το υπουργείο τονίζει τη σημασία της πιστοποίησης ανελκυστήρων για την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των πολιτών, ιδίως σε σεισμογενείς περιοχές όπως η Ελλάδα.
Πιο αναλυτικά
Στη νομοθέτηση και δημιουργία Μητρώου Απογραφής Ανελκυστήρων προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης.
Όπως αναφέρει ανακοίνωση, η σχετική πλατφόρμα δήλωσης θα λειτουργήσει για χρονικό διάστημα από αρχές Ιουλίου (αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου) έως τις 30 Νοεμβρίου 2025, στη διεύθυνση https://elevator.mindev.gov.gr, με στόχο την απογραφή όλων των ανελκυστήρων ανεξαρτήτως σταδίου πιστοποίησης.
Στη συνέχεια – και με βάση τα δεδομένα που θα έχουν συγκεντρωθεί – θα αποφασιστεί το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα, ώστε να διασφαλιστεί ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των ανελκυστήρων, για τους οποίους θα κριθεί απαραίτητη αυτή η διαδικασία με σκοπό να πιστοποιηθούν για την ασφαλή λειτουργία τους.
Η σύνδεση στη πλατφόρμα γίνεται με κωδικούς gov/taxis
Η σύνδεση στην πλατφόρμα θα γίνεται με τους κωδικούς gov/taxis και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε ελάχιστα λεπτά, καθώς έχει ληφθεί κάθε δυνατή πρόνοια ώστε να είναι ιδιαίτερα απλή για τη διευκόλυνση των πολιτών.
Η διαδικασία είναι υποχρεωτική και μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε κάτοικο ενός σπιτιού, μιας πολυκατοικίας – ιδιοκτήτη ή διαχειριστή – και τον υπεύθυνο λειτουργίας ενός δημόσιου κτιρίου. Επίσης, η διαδικασία καταχώρησης μπορεί να γίνει και από τους υπεύθυνους συντηρητές ή εγκαταστάτες.
Τι θα περιλαμβάνει η απογραφή
Η απογραφή θα περιλαμβάνει 7 υποχρεωτικά πεδία, που αποτελούν κοινή γνώση για τους υπόχρεους στην υποβολή της δήλωσης, τα οποία θα συμβάλλουν στην στατιστική επεξεργασία των δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.
- 1. Διεύθυνση και τοποθεσία εγκατάστασης – KAEK Ακινήτου (θα γίνεται αυτόματη συμπλήρωση των στοιχείων μέσω διαλειτουργικότητας ή χειροκίνητη εισαγωγή όπου δεν υπάρχει ΚΑΕΚ).
- 2. Αριθμός ανελκυστήρων στην οικοδομή
- 3. Έτος τοποθέτησης ανελκυστήρα.
- 4. Αριθμός στάσεων ανελκυστήρα.
- 5. Αν έχει σήμανση CE.
- 6. Αν υπάρχει ενεργή ή παλαιότερη πιστοποίηση και η χρονική στιγμή αυτής.
- 7. Στοιχεία ιδιοκτήτη – διαχειριστή/στοιχεία συντηρητή-εγκαταστάτη (τα οποία θα προκύπτουν από τη διαδικασία ταυτοποίησης).
Οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονταν από την ΚΥΑ 28425/2008 για μη καταχώριση παύουν να ισχύουν, προκειμένου να διευκολυνθεί η καθολική συμμετοχή. Περισσότερες λεπτομέρειες θα υπάρξουν στο σχέδιο νόμου για την Εθνική Πολιτική Ποιότητας, που θα κατατεθεί στη Βουλή τις ερχόμενες ημέρες.
Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης: «Η εύρυθμη λειτουργία των ανελκυστήρων αποτελεί σημαντικό θέμα ασφάλειας, αλλά και ποιότητας ζωής για τους πολίτες, τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κτίρια. Ειδικά σε μία σεισμογενή χώρα, όπως είναι η Ελλάδα. Είναι προφανής, συνεπώς, η ανάγκη καταγραφής και πιστοποίησης των ανελκυστήρων σε ολόκληρη τη χώρα. Η επιτυχία της διαδικασίας καταγραφής και πιστοποίησης, προϋποθέτει τη συνεργασία και την ενεργό συμμετοχή όλων των πολιτών».