Η φρεγάτα FDI Belharra, η τρίτη που παραλαμβάνει το Πολεμικό Ναυτικό, βρίσκεται ήδη στο ναυπηγείο του Λοριάν στη Γαλλία. Ο διευθυντής του προγράμματος, Ζαν Μαρι Ντορμπού, εξήγησε τις καινοτόμες δυνατότητες του πλοίου, που περιλαμβάνουν αντιαεροπορικές και αντιπλοϊκές ικανότητες, καθώς και ψηφιακό σχεδιασμό.
Η Belharra θα εισάγει νέες τεχνολογίες στον ελληνικό στόλο, με προοπτική αναβάθμισης για τις επόμενες δεκαετίες. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας εξέφρασε αισιοδοξία για την παραγγελία και της τέταρτης φρεγάτας, η οποία θα έχει ελληνική συμμετοχή 25%.
Πιο αναλυτικά
Η φρεγάτα FDI Belharra που θα παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό θα είναι το μοναδικό τέτοιο πλοίο που θα επιχειρεί στην Μεσόγειο. Ο διευθυντής του προγράμματος ναυπήγησης των φρεγατών στο ναυπηγείο του Λοριάν στη Γαλλία μίλησε αποκλειστικά στο enikos.gr.
Αποστολή στο Λοριάν – Γαλλία: Χρήστος Μαζανίτης
Από χθες, Τετάρτη 4 Ιουνίου, η τρίτη φρεγάτα FDI Belharra ΦΟΡΜΙΩΝ (F-603), βρίσκεται στο νερό του ποταμού Σκορφ, των ναυπηγείων της NAVAL, στο Λοριάν της Γαλλίας.
Σε απόσταση αναπνοής βρίσκονται και οι άλλες δύο φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, η F-601 ΚΙΜΩΝ και η F-602 ΝΕΑΡΧΟΣ.
Πρόκειται για τα πλοία που θα αλλάξουν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο επιχειρεί το Πολεμικό
Ναυτικό αφού εισάγουν εντελώς νέα φιλοσοφία με συστήματα υπερσύγχρονα και δυνατότητες πέρα από κάθε προηγούμενο.
Στο enikos.gr μίλησε αποκλειστικά ο Ζαν Μαρι Ντορμπου, Διευθυντής του προγράμματος φρεγατών FDI Belharra. «Αυτό το πλοίο είναι ξεχωριστό εξαιτίας του σχήματος του και των ικανοτήτων του. Έχει δυνατότητες πολλαπλών ρόλων, με αντιαεροπορικές, αντιπλοϊκες και ανθυποβρυχιακές δυνατότητες επιχειρήσεων. Παράλληλα μπορεί να ανταπεξέλθει σε ασύμμετρες απειλές και διαθέτει αυξημένες δυνατότητες επιχειρήσεων σε ανοιχτή θάλασσα», μας λέει, ερωτηθείς για τους λόγους που κάνουν αυτό το πλοίο τόσο ξεχωριστό.
Με φόντο την τρίτη φρεγάτα του ΠΝ ΦΟΡΜΙΩΝ ο κος Ντορμπού προσπαθεί να απλά λόγια να κάνει κατανοητό στον κόσμο γιατί αυτή η πολύπλοκη πολεμική θαλάσσια πλατφόρμα αποκαλείται ψηφιακή και πόσο διαφορετική είναι σε σχέση με άλλα καράβια που ήδη επιχειρούν στις θάλασσες: «Πολύ σημαντικό στοιχείο του πλοίου είναι ο ψηφιακός σχεδιασμός από την αρχή. Ολα πάνω στο πλοίο είναι ψηφιακά. Τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην παραγωγή του πλοίου έχουν γίνει μέσω ψηφιακής τεχνολογίας. Δεν υπάρχει τίποτα στο χαρτί, όλα είναι σε tablets και ψηφιακά συστήματα».
Ένας άλλος τομέας στον οποίο ξεχωρίζει η Belharra έχει να κάνει με την ψηφιακή της λειτουργία αλλά και το πώς έχουν προβλεφθεί να ενσωματώνονται νέες τεχνολογίες ώστε να μπορεί να επιχειρεί για δεκαετίες.
«Πάνω στο καράβι υπάρχουν διαθέσιμα δύο κέντρα δεδομένων που ελέγχουν και συντονίζουν όλες τις δυνατότητες του πλοίου» μας εξηγεί ο Γάλλος επικεφαλής του προγράμματος για να συμπληρώσει: «Αυτό που έχουμε λάβει κατά νου είναι ότι αυτό το πλοίο θα επιχειρεί για τα επόμενα 35 – 40 χρόνια. Οπότε έχει ληφθεί υπόψη να μπορεί να αναβαθμίζεται με νέο εξοπλισμό και νέες δυνατότητες που έχουν προβλεφθεί από τον σχεδιασμό του».
Τεχνικές προδιαγραφές:
- Εκτόπισμα: 4.500 τόνοι
- Μήκος: περίπου 122 μέτρα
- Πλάτος: 18 μέτρα
- Μέγιστη ταχύτητα: 27 κόμβοι
- Εγκαταστάσεις για εναέρια Μέσα: ελικόπτερο κλάσης 10 τόνων, μη επανδρωμένο αεροσκάφος VTOL (UAV)
Κύριοι οπλισμοί:
- 32 πύραυλοι Aster
- 8 πύραυλοι Exocet MM40 B3C
- Πύραυλοι RAM
- Τορπίλες MU 90
- Πυροβόλο 76 χλστ.
- 4 τορπιλοσωλήνες
- Αντιμέτρα CANTO
Βρεθήκαμε πάνω στην πρώτη φρεγάτα ΚΙΜΩΝ, που ήδη ξεκίνησε τις θαλάσσιες δοκιμές. Εκεί συναντήσαμε τα πρώτα 41 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, που αποτελούν και το πρώτο πλήρωμα της πρώτης ελληνικής Belharra.
Ο ενθουσιασμός και η συγκίνηση περίσσευε αφού γνωρίζουν πώς γράφουν ιστορία. Είναι οι πρώτοι που παραλαμβάνουν νέα φρεγάτα μετά από σχεδόν 3 δεκαετίες.
Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με μέλη του πληρώματος. «Είναι δύσκολο πλοίο. Δεν έχει καμία σχέση με ό,τι ξέραμε» μας είπαν εξηγώντας μας ότι φέρει τέτοια πληθώρα τεχνολογικών καινοτομιών που δεν έχει καμία σχέση με τα συστήματα που φέρουν τα πλοία του ελληνικού στόλου.
Οι προκλήσεις έχουν να κάνουν με τον τρόπο και τον χρόνο αφοσίωσης της νέας νοοτροπίας που εισάγεται.
«Είναι σαν να οδηγείς επι αμέτρητα χρόνια ένα Φιατ πεντακοσαράκι και ξαφνικά να σου δίνουν μια Λαμποργκίνι, την οποία όμως θα πρέπει να μάθεις άμεσα να την πηγαίνεις στο τέρμα της» μας λέει χαρακτηριστικά κάποιο από τα μέλη, που δεν μπορούσε να κρύψει τον ενθουσιασμό του για τις δυνατότητες, περιγράφοντας μας παράλληλα τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
Η 4η Belharra
Χθες στο Λοριάν, στην τελετή καθέλκυσης της 3ης Belharra βρέθηκε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας.
Ο κος Δένδιας ήταν εξαιρετικά προσεκτικός στη διατύπωση του σχετικά με το ζήτημα παραγγελίας της 4ης Belharra, για το οποίο εξέφρασε την αισιοδοξία του να υπογραφεί η σύμβαση ως το τέλος του έτους.
Αυτό που ανέφερε στην ομιλία αλλά και σε δηλώσεις αργότερα είναι ότι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις σε ό,τι αφορά το κόστος προμήθειας και 4ου πλοίου, το οποίο θα ναυπηγηθεί και αυτό στη Γαλλία, στο Λοριάν, με την ελληνική συμμετοχή να ανέρχεται στο 25% αλλά συνολικά για πρόγραμμα, περιλαμβάνοντας και την υποστήριξη, Follow in Support.
«Πιστεύω ότι την επόμενη φορά που θα είμαστε εδώ για να παραλάβουμε τον “ΚΙΜΩΝΑ”, όπως είπε ο Αρχηγός του Ναυτικού, θα υπάρχουν τέσσερις φρεγάτες εδώ στην προσομοίωση», ανέφερε ο κος Δένδιας στην ομιλία του συμπληρώνοντας: «ενημέρωσα την Επιτροπή Εξοπλιστικών της Βουλής γι’ αυτό. Και είναι το τελευταίο και πολύ σημαντικό, για το οποίο πραγματικά θα χειροκροτήσω κι εγώ από την καρδιά μου τη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας με ποσοστό 25% στο πρόγραμμα της τέταρτης φρεγάτας, την οποία ελπίζω ότι θα αποκτήσει η Πατρίδα μας και σας ευχαριστώ θερμά κύριε Πομμελέ για την αποδοχή αυτού του αιτήματος του 25%.
Είναι, νομίζω, κάτι το οποίο έχουμε πει επανειλημμένα ότι σε όλη την εξέλιξη του εξοπλιστικού προγράμματος, μεσοσταθμικά η Ελλάδα επιδιώκει και θα επιτυγχάνει τη συμμετοχή με 25% του ελληνικού αμυντικού οικοσυστήματος. Κι αυτό είναι μόνον η πρώτη φάση. Η “Naval Group” άλλωστε, έχει αποδεχτεί εγγράφως με επιστολή του κυρίου Πομμελέ τη συμμετοχή αυτή με 25%.
Όμως σας παρακαλώ δέστε το, αυτό το 25%, όχι ως απλώς ένα στοιχείο μια σύμβασης ή μια συναλλαγή .Είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Είναι η προσπάθεια της χώρας να εισέλθει σε ένα περιβάλλον καινοτομίας και τεχνογνωσίας στο οποίο ήταν απούσα».