Στην Ρώμη, κατά τη διάρκεια του 2ου Ανώτατου Συμβούλιου Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, υπογράφηκαν δύο σημαντικά μνημόνια που αφορούν την ενέργεια και τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Το πρώτο μνημόνιο προβλέπει την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, τριπλασιάζοντας τη δυνατότητα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό ενισχύει τη θέση της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου στην περιοχή. Το δεύτερο μνημόνιο αφορά τη συνεργασία για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, με τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato να δεσμεύεται για επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ.
Αυτές οι συμφωνίες είναι μέρος μιας ευρύτερης συνεργασίας που περιλαμβάνει 14 συνολικά συμφωνίες μεταξύ των δύο χωρών.
Πιο αναλυτικά
Δύο μνημόνια που αφορούν την ενέργεια και τις επενδύσεις στις σιδηροδρομικές μεταφορές, υπογράφηκαν στην Ρώμη κατά την διάρκεια του 2ου Ανώτατου Συμβούλιου Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας.
Σύμφωνα με σχετική άτυπη ενημέρωση:
«1. Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW.
Καθώς η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.
Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.
2. Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για:
Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου
Τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών
Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα.
Τα δύο παραπάνω Μνημόνια περιλαμβάνονται στις συνολικά 12+2 συμφωνίες και MoUs’ τα οποία υπεγράφησαν στο πλαίσιο του 2ου ΑΣΣ Ελλάδας – Ιταλίας και που περιγράφονται αναλυτικά στην Κοινή Διακήρυξη των δύο ηγετών».