Το άρθρο αναφέρεται στις πρακτικές των βιομηχανιών και των σούπερ μάρκετ που προκαλούν αντιδράσεις από τους καταναλωτές, καθώς συχνά παρατηρούνται αυξήσεις τιμών λίγο πριν ανακοινωθούν μειώσεις, οι οποίες τελικά δεν προσφέρουν ουσιαστικό όφελος.
Επιπλέον, η τακτική του shrinkflation, όπου μειώνεται η ποσότητα του προϊόντος ενώ η τιμή παραμένει ίδια, επιβαρύνει τους καταναλωτές.
Παράλληλα, οι τιμές βασικών αγαθών αυξάνονται, ενώ οι συσκευασίες μικραίνουν, γεγονός που επιδεινώνει την οικονομική πίεση στα νοικοκυριά.
Οι καταναλωτές εκφράζουν την απογοήτευσή τους, καθώς οι αυξήσεις αυτές συμβαίνουν σε μια περίοδο που τα σούπερ μάρκετ καταγράφουν σημαντική αύξηση στον τζίρο τους.
Πιο αναλυτικά
Βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ κάνουν συχνά τεχνάσματα για να τους παραπλανήσουν, καταγγέλλουν οι καταναλωτές. Όπως γίνονται συχνά ανατιμήσεις, λίγες μόνο ημέρες πριν ανακοινώσουν μειώσεις τιμών, ενώ παράλληλα αλλάζουν και τις συσκευασίες.
Η μείωση τιμών στα προϊόντα είναι πάντα ένα θετικό μέτρο. Όταν όμως αυτές, ορισμένες φορές, είναι αποτέλεσμα τρικ που ουσιαστικά δεν έχουν κανένα όφελος για τον καταναλωτή, αυτό είναι πρόβλημα.
«Το καλοκαίρι, μέσα σε μία εβδομάδα, το ίδιο τυρί αυξήθηκε γύρω στα 70 με 80 λεπτά, αν θυμάμαι καλά. Είκοσι ευρώ δεν είναι αρκετά για να μπορέσεις πλέον να αγοράσεις γάλα και τυρί φέτα». τόνισε μία καταναλώτρια στην κάμερα του ANT1.
Αυτό το είδαμε ως έντονο φαινόμενο, κυρίως λόγω της πληθωριστικής κρίσης. Δεν είναι λίγες οι φορές που αυξάνεται η τιμή του προϊόντος και μετά από λίγο καιρό έρχεται ισόποση μείωση. Άρα, για τον καταναλωτή δεν υπάρχει κανένα όφελος. Ή αυξάνεται η τιμή του προϊόντος και μετά έρχεται μικρότερη μείωση. Άρα αγοράζουμε ακριβότερα ακόμη κι από πριν.
«Ήταν 250 γραμμάρια, τώρα πήγε 200 γραμμάρια. Έχει την ίδια τιμή με λιγότερη ποσότητα», ανέφερε μία άλλη καταναλώτρια.
Μία άλλη τακτική που η βιομηχανία ξεκίνησε να εφαρμόζει ώστε να κρατήσει σταθερές τιμές είναι το λεγόμενο shrinkflation. Δηλαδή, τα νοικοκυριά καλούνται να πάρουν λιγότερη ποσότητα στην ίδια τιμή. Για παράδειγμα, σε ένα γιαούρτι πριν από μήνες παίρναμε τρεις συσκευασίες των 200 γραμμαρίων με 3,58 ευρώ. Σήμερα παίρνουμε τρεις συσκευασίες, αλλά 190 γραμμαρίων, στην ίδια τιμή.
«Κάποια συγκεκριμένα έχουν ανέβει, σίγουρα έχουν ανέβει και πολλοί έχουν ανέβει. Τα βασικά αγαθά που ήταν πριν, θυμάμαι, τα πεντάλιτρα έχουν πάει τέσσερις φορές επάνω», τόνισε ένας άλλος καταναλωτής.
Συναντάμε όμως και ένα άλλο φαινόμενο: λιγότερη ποσότητα, μεγαλύτερη τιμή. Στα δημητριακά, πέρσι ένα δημητριακό 600 γραμμαρίων είχε 6,8 ευρώ. Φέτος, 540 γραμμάρια, 6,95 ευρώ. Και παίρνουμε 60 γραμμάρια λιγότερα και πληρώνουμε και 12 λεπτά επιπλέον.
Και όλα αυτά την ώρα που τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τη Nielsen, αύξησαν τον τζίρο τους την τελευταία εξαετία κατά 40%