Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025, οι μαθητές των ΓΕΛ εξετάστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, με το θέμα της Έκθεσης να εστιάζει στη σημασία της δημιουργικότητας στο σύγχρονο σχολείο. Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναπτύξουν ένα άρθρο που να εξηγεί πώς το σχολείο μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργικότητα και πώς οι ίδιοι εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους στην προσωπική τους ζωή.
Οι εκτιμήσεις από το Φροντιστήριο Διακρότημα αναφέρουν ότι η Εξεταστική Επιτροπή επιλέγει θέματα που απαιτούν προσωπική κρίση και αναστοχασμό. Παράλληλα, δόθηκαν λεπτομέρειες για τη διαδικασία εξέτασης και την αξιολόγηση, επισημαίνοντας τη σημασία της κριτικής σκέψης και της παραγωγής λόγου.
Πιο αναλυτικά
Στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Έκθεση) εξετάζονται σήμερα χιλιάδες μαθητές των ΓΕΛ στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για μία θέση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Το θέμα της Έκθεσης αφορούσε τη δημιουργικότητα ενώ οι υποψήφιοι έπρεπε να γράψουν ένα άρθρο στο οποίο θα εξηγούσαν τους λόγους για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/μαθητριών και τους τρόπους με τους οποίους επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους.
Δείτε τα θέματα που έπεσαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας.
Εκτιμήσεις από τους συνεργάτες του Φροντιστηρίου Διακρότημα
Το θέμα των φετινών εξετάσεων αποτελεί απόδειξη πως η Εξεταστική Επιτροπή στρέφεται σε θέματα λιγότερο τυποποιημένα, σε ζητήματα που απαιτούν την κρίση και την προσωπική άποψη των μαθητών.
Το θέμα της δημιουργικότητας των νέων σε σχέση με το σχολείο είναι ζητούμενο που απασχολεί έντονα την σχολική κοινότητα και τους μαθητές.
Όσον αφορά τις Β’ ασκήσεις, αυτές είναι σαφείς, σύμφωνες με την θεωρία που αποτυπώνεται και στις ασκήσεις της Τράπεζας Θεμάτων
Συντελεστές βαρύτητας για τις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ έτους 2025.
Συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων των ΕΠΑΛ έτους 2025.
Το πρόγραμμα εξετάσεων ειδικών και μουσικών μαθημάτων για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
- ΣΑΒΒΑΤΟ (14-6-2025): ΙΣΠΑΝΙΚΑ 8:30 π.μ.
- ΤΡΙΤΗ (17-6-2025): ΑΓΓΛΙΚΑ 10:00 π.μ
- ΤΕΤΑΡΤΗ (18-6-2025): ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ 8:30 π.μ.
- ΠΕΜΠΤΗ (19-6-2025): ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ 8:30 π.μ.
- ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (20-6-2025): ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ 8:30 π.μ.
- ΣΑΒΒΑΤΟ (21-6-2025): ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ, ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΝΙΑ 10:00 π.μ.
- ΔΕΥΤΕΡΑ (23-6-2025): ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ 8:30 π.μ.
- ΤΡΙΤΗ (24-6-2025): ΓΑΛΛΙΚΑ 8:30 π.μ.
- ΤΕΤΑΡΤΗ (25-6-2025): ΙΤΑΛΙΚΑ 8:30 π.μ.
Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00 π.μ. για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 08:30 π.μ., και μέχρι τις 09:30 π.μ. για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 10:00 π.μ.
Δείτε εδώ όλα τα εξεταστικά κέντρα για τα ειδικά μαθήματα.
Η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών είναι τρεις (3) ώρες, των Σχεδίων (Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι (6) ώρες, για το μουσικό μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 4΄ έως 6΄ λεπτά ανά υποψήφιο,
για το μουσικό μάθημα «Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία», η εξέταση συνολικά έχει διάρκεια τρεις (3) ώρες και 30΄ λεπτά.
Τρόπος εξέτασης και βαθμολόγησης του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Για την εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι/ες αξιολογούνται σε ενιαία τρίωρη εξέταση στην κατανόηση και παραγωγή λόγου.
Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες δύο ή τρία κείμενα, τα οποία δεν εμπεριέχονται στα διδακτικά βιβλία που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη του μαθήματος, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)· τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή: δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα, αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των υποψηφίων σε ποικιλία κειμενικών ειδών.
Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια. Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα συνολικά θέματα μέσω των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των υποψηφίων να κατανοούν το περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες κ.ά. βασιζόμενοι/ ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν ερμηνευτικό και κριτικό λόγο. Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου χρειάζεται). Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Νεοελληνική Γλώσσα.
Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:
Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους/τις υποψηφίους/ες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα. Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες.
Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.
Τα ερωτήματα σχετίζονται με:
α) Την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρό- νου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,
β) τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη/συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου,
γ) την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας,
δ) τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή – δηλαδή, οι υποψήφιοι/ες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο,
ε) την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι υποψήφιοι/ες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα,
στ) τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.ά.
Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 35 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητά τους (15+10+10). Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους.
Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι υποψήφιοι/ες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις. Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.
Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις στις απαντήσεις των υποψηφίων.
Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους/τις υποψηφίους/ες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς. Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.