Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Η διαχείριση των ελαστικών στο τέλος της ζωής τους περιλαμβάνει ανακύκλωση, ενεργειακή αξιοποίηση και επαναχρησιμοποίηση, με σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Αποθήκευση άρθρου
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Οργανώσεις καθαρίζουν τους βυθούς των θαλασσών και ανασύρουν ελαστικά οχημάτων!

Καθαρίζουν δήμοι και Περιφέρειες τα ρέματα για να προλάβουν τις πλημμύρες και ανάμεσα στα μπάζα θα βρουν και σωρεία ελαστικών.

Σε χωράφια, σε οικόπεδα εντός των πόλων, δίπλα σε επαρχιακά βουλκανιζατέρ, παντού θα βρεις πεταμένα ελαστικά, όχι από μόνα τους, αλλά από ανθρώπινο χέρι.

Το τι οδηγεί τον άνθρωπο να προβαίνει σε τέτοιες ενέργειες και ειδικά τον Έλληνα που είναι πολίτης ανεπτυγμένης χώρας, με όλες τις ενστάσεις που υπάρχουν γύρω από τη λέξη ανεπτυγμένη, είναι άξιο προς διερεύνηση.

Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Ακόμα πετάμε μπάζα, σκουπίδια κάθε είδους και αδιαφορούμε αν αυτά ανακυκλώνονται, αν κάποια από αυτά απαναχρησιμοποιούνται και εν πάσει περιπτώσει αγνοούμε ότι ρυπαίνουμε το περιβάλλον.

Πάντως, κάποιοι χρησιμοποιούν παλιά ελαστικά αντί για γλάστρες για να βάλουν φυτά και λουλούδια, ενώ στοίβες ελαστικών χρησιμοποιούνται ως προστατευτικό σώμα σε μπαριέρες δρόμων όπου γίνονται αγώνες αυτοκινήτων.

Σε συνέχεια πρόσφατου άρθρου μου για την εγκατάλειψη οχημάτων, που λογικά θα έπρεπε να οδηγούνται προς ανακύκλωση, επανέρχομαι με ένα αντίστοιχο θέμα για τα ελαστικά, ενός συνθετικού προϊόντος που αν το εγκαταλείψεις στη φύση, στο περιβάλλον, δεν γνωρίζω πόσες χιλιάδες χρόνια μπορεί να χρειαστούν μέχρι να διασπαστεί.

Αυτό που γνωρίζω είναι αυτό που έχω διαπιστώσει χρόνια τώρα επισκεπτόμενος εργοστάσια παραγωγής ελαστικών, που έχω δει που καταλήγουν τα ελαστικά μετά το τέλος της ζωής τους, διότι όλα έχουν κάποιο τέλος.

Ζήτησα τη βοήθεια του Γιώργου Μαυριά, γενικού διευθυντή της Ecoelastika, της εταιρείας Οικολογικής Διαχείρισης Ελαστικών.

Απαντώντας στα ερωτήματά μου, ο Γιώργος Μαυριάς, επισημαίνει ότι «από το 2004, που λειτουργεί η Ecoelastika, έως και τα τέλη του 2024 έχουν συλλεχθεί περίπου 790.000 τόνοι ελαστικών τέλους κύκλου ζωής όλων των κατηγοριών που διαχειρίζεται η Ecoelastika. Από αυτές τις ποσότητες το 61% ανακυκλώθηκε και το 39% χρησιμοποιήθηκε για ενεργειακή αξιοποίηση. Η επαναχρησιμοποίηση αφορά ένα ποσοστό της τάξης του περίπου 1%.

Σύμφωνα με τον Γιώργο Μαυριά, ο ρυθμός που αυξάνονται ή μειώνονται τα συλλεχθέντα άχρηστα ελαστικά, κάθε χρόνο, συμβαδίζει με την αύξηση ή μείωση της αγοράς των νέων ελαστικών. Τα τελευταία χρόνια, αν εξαιρέσουμε τη χρονιά του covid (το 2020) και παλαιότερα τα χρόνια της κρίσης, που είχαμε μείωση, γενικά ο ρυθμός μεταβολής  των αποσυρόμενων ελαστικών είναι αυξητικός κάθε χρόνο, με ποσοστά αύξησης που κυμαίνονται από 0,5% έως και 8% κάθε έτος.

Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Επίσης, η αύξηση του στόλου των οχημάτων, και ειδικά η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων οδηγεί σε επιπλέον αύξηση των αποσυρόμενων άχρηστων ελαστικών.

Η Ecoelastika συλλέγει τα άχρηστα ελαστικά από περίπου 3.000 βουλκανιζατέρ και συνεργεία σε ολόκληρη τη χώρα, από διαλυτήρια οχημάτων και από κατόχους ελαστικών (αμαξοστάσια δήμων, εργοτάξια, κλπ.).

Σε ερώτησή μου για το γεγονός ότι έχει παρατηρηθεί σημαντικός όγκος εγκαταλελειμμένων ελαστικών σε βουλκανιζατέρ, ο Γιώργος Μαυριάς τονίζει ότι «κανονικά τα άχρηστα ελαστικά θα πρέπει να συλλέγονται από βουλκανιζατερ εντός 3 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που δίνεται στην Ecoelastika σχετική παραγγελία για συλλογή, και εφόσον τα ελαστικά είναι πάνω από μια ελάχιστη ποσότητα (ενδεικτικά : 60 ελαστικά επιβατικών οχημάτων ανά σημείο συλλογής). Σε τέτοιες περιπτώσεις καθυστερήσεων, συνήθως συντρέχουν προβλήματα που σχετίζονται με τη δυναμικότητα των εργοστασίων επεξεργασίας και ανακύκλωσης ελαστικών που λειτουργούν στην Ελλάδα».

Ελαστικά: Όταν τα αντικαθιστούμε που καταλήγουν;

Το μεγάλο ερώτημα είναι για ποιους σκοπούς χρησιμοποιούνται τα ανακυκλωμένα ελαστικά.

Και ιδού η απάντηση από τον γενικό διευθυντή της Ecoelastica: «Τα άχρηστα ελαστικά περνούν από διάφορα στάδια μηχανικής επεξεργασίας και διαχωρισμού των υλικών που τα απαρτίζουν  στους χώρους ανακύκλωσης . Από αυτά παράγεται ως κύριο προϊόν το τρίμμα ελαστικού διαφόρων κοκκομετριών, που αποτελεί πρώτη ύλη για την παραγωγή μιας σειράς προϊόντων, όπως είναι οι τεχνητοί χλοοτάπητες γηπέδων, τα ελαστικά πλακάκια ασφαλείας που τοποθετούνται σε παιδικές χαρές, σχολεία, γυμναστήρια και παρέχουν ασφάλεια κατά την πτώση, μια σειρά από υλικά με βάση το καουτσούκ που χρησιμοποιούνται για παροχή μονωτικών ή αντικραδασμικών ιδιοτήτων σε ειδικές κατασκευές. Παραπροϊόντα της παραγωγικής διαδικασίας επεξεργασίας των ελαστικών είναι τα λινά που χρησιμοποιούνται συνήθως για ενεργειακή αξιοποίηση σε τσιμεντοβιομηχανίες και τα σύρματα (μέταλλα) που ανακυκλώνονται, όπως το μεταλλικό σκραπ. Επίσης ένα 10% των αποσυρόμενων ελαστικών τεμαχίζεται σε διαστάσεις 10 – 20 εκ. και εξάγεται για ενεργειακή αξιοποίηση σε ενεργοβόρες βιομηχανίες του εξωτερικού ή για παραγωγή τρίμματος σε τρίτες χώρες (εκτός ΕΕ).  Επίσης, ένα 5% των συλλεγόμενων ελαστικών οδηγείται απευθείας (ολόκληρα ελαστικά) στην ελληνική τσιμεντοβιομηχανία για συναποτέφρωση (ενεργειακή αξιοποίηση).

Τούτων δοθέντων, υπάρχει, άραγε, αντίρρηση περί της ανακύκλωσης των ελαστικών;

 


Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

// ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Light: «Έκανα λάθος» – Απολογείται δημόσια για τον προσβλητικό στίχο στο νέο του τραγούδι

Ολυμπιακός: Παρών ο Ορτέγκα στην πανηγυρική φιέστα κόντρα στον ΠΑΟΚ

Wall Street: Άλμα στο πράσινο η συνεδρίαση μετά τις δηλώσεις Λούτνικ

Θάλωσι: Η μαγευτική λίμνη-φάντασμα της Πεντέλης που εξαφανίστηκε

Δημοσκόπηση GPO: Εντυπωσιακή άνοδος στα ποσοστά της ΝΔ – Σκληρή “μονομαχία” ΠΑΣΟΚ και Πλεύσης Ελευθερίας για τη δεύτερη θέση

Ηράκλειο: «Οι ρωγμές στις Βούτες επιδεινώθηκαν από τη διαρροή νερού» – Τι αποκαλύπτει ο καθηγητής Γεωλογίας Αβραάμ Ζεληλίδης

Ζελένσκι: Ο Τραμπ άρχισε να αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα διαφορετικά – Τι αποκάλυψε για τη συνάντησή τους στο Βατικανό

Ολυμπιακός: Σαρώθηκαν τα εισιτήρια διαρκείας για τη νέα σεζόν

Η αηδιαστική έκπληξη που κρυβόταν μέσα σε σοκολατένιο λαγουδάκι – «Άρχισα να τρώω και ένιωσα κάτι που νόμιζα ότι ήταν τρίχες»

Γιώργος Καραμίχος: «Αν γνώριζα την πρόκληση του “Πες τη λέξη”, θα απαιτούσα αστρονομική αμοιβή»

“Άγιος έρωτας” Spoiler: Η Κατρίν συνελήφθη αιφνιδιαστικά στη μαγική βραδιά των αρραβώνων της

Σύσκεψη για τη βία στα Πανεπιστήμια: Έρχονται «συνέπειες» για τους δράστες – Κυρώσεις και στα Ιδρύματα που δεν συμμορφώνονται με τον νόμο

Λάμπρος Κωνσταντάρας: «Η κληρονομιά του παππού μου είναι τιμητικό “βάρος” που φέρω»

Ινδία: Τραγωδία με έξι νεκρούς και πάνω από 80 τραυματίες από ποδοπάτημα σε θρησκευτική τελετή

Βιτόρια για το ΑΕΚ – Παναθηναϊκός: «Θα παλέψουμε μέχρι τέλους για τη νίκη»

00:00 / 00:00

Hyundai Ioniq 5 σπάει το φράγμα των 671.000 km και καλπάζει ασταμάτητο

Το Hyundai Ioniq 5 έχει σπάσει το φράγμα των 671.000 χιλιομέτρων, διατηρώντας την μπαταρία του σε εξαιρετική κατάσταση με 87% της χωρητικότητάς της. Η...

Akio Toyoda: Τα ηλεκτρικά οχήματα κρύβουν σκοτεινή αλήθεια

Ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda, επαναλαμβάνει τις επιφυλάξεις του σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, υποστηρίζοντας ότι τα υβριδικά οχήματα είναι πιο φιλικά προς το...

Νέα βράβευση για τα κορυφαία ελαστικά Kumho ECSTA PS71

Το Kumho ECSTA PS71 βραβεύτηκε πρόσφατα από το Auto Bild ως ένα από τα κορυφαία ελαστικά στην κατηγορία Ultra High Performance (UHP), με εξαιρετική...

Carabinieri απορρίπτουν Alfa Romeo Tonale: Αποτυγχάνει στις καταδιώξεις;

Η απόφαση των Carabinieri να εφοδιαστούν με την Alfa Romeo Tonale έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην Ιταλία, καθώς το συνδικάτο UNARMA αμφισβητεί την καταλληλότητά της...

Ακόμα και ηλεκτρικό, το Mazda MX-5 θα χορεύει στις στροφές! Αποκαλύπτουν οι πατέντες!

Το Mazda MX-5, το εμβληματικό ρόουντστερ που έχει καθορίσει την κατηγορία του από το 1989, ετοιμάζεται να εισέλθει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, διατηρώντας όμως...

Θρίαμβος των επαγγελματικών Ford στην ελληνική αγορά

Η Ford διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στην ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων (LCV), καταγράφοντας για τον Μάρτιο του 2025 ένα εντυπωσιακό μερίδιο 30%. Τα μοντέλα της,...

Αποκάλυψη: Αυτό είναι το εντυπωσιακό νέο Jeep Compass

Το νέο Jeep Compass θα παρουσιαστεί με αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, πλαισιωμένη από ήπια και επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα. Βασισμένο στη νέα πλατφόρμα του Ομίλου Stellantis,...

Η κινεζική Chery εισβάλλει στην Ελλάδα μέσω Spanos Group

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chery ανακοίνωσε την επίσημη συνεργασία της με το Spanos Group για την είσοδό της στην ελληνική αγορά, καθώς και σε χώρες...

Η Chery κατακτά την Ελλάδα με τέσσερα εντυπωσιακά SUV

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chery εισέρχεται στην ελληνική αγορά με τέσσερα νέα SUV μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των Tiggo 7 και Tiggo 8, που διαθέτουν την τεχνολογία...

Πρωταθλητής πωλήσεων τα επαγγελματικά Ford στην Ελλάδα

Η Ford διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στην ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV), καταγράφοντας τον Μάρτιο του 2025 το εντυπωσιακό μερίδιο 30% στις πωλήσεις. Το νέο...

Pagani Zonda αναγεννιέται με εντυπωσιακή νέα έκδοση-έκπληξη

Η Pagani Zonda, το εμβληματικό σούπερκαρ που έκανε το ντεμπούτο του το 1999, αναγεννάται με μια νέα, μοναδική έκδοση. Η τελευταία Zonda, γνωστή ως...

Porsche 911 GT3 RS συντρίβεται θεαματικά σε δέντρο [video]

Η νέα Porsche 911 GT3 RS, αξίας 380.230 ευρώ, κατέληξε σε ένα δέντρο κατά τη διάρκεια ενός εντυπωσιακού αλλά επικίνδυνου οδηγικού στιγμιότυπου. Σε βίντεο...

«Φλεγόμενο» Tesla Model Y προκάλεσε πανικό στη Βουλιαγμένη

Στη Βουλιαγμένη, προκάλεσε ανησυχία η εικόνα ενός Tesla Model Y που φαινόταν να έχει πιάσει φωτιά, ωστόσο επρόκειτο για προγραμματισμένη άσκηση Πολιτικής Προστασίας με...

Σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο η Ford Mustang GTD

Η Ford Mustang GTD συνεχίζει να εντυπωσιάζει, σημειώνοντας νέο ρεκόρ ταχύτερου γύρου στο Nurburgring, με χρόνο 6:52.072, βελτιώνοντας την προηγούμενη επίδοσή της κατά πάνω...

Ανίκητο τέρας της φύσης το Jeep Wrangler V8

Η Jeep επαναφέρει τον θρυλικό V8 κινητήρα στο Wrangler Rubicon 392, παρά την αρχική απόφαση να τον αποσύρει. Ο κινητήρας 6.4 V8 Hemi αποδίδει...

Εκτόξευση πωλήσεων για το Subaru BRZ

Το Subaru BRZ σημειώνει εντυπωσιακή άνοδο στις πωλήσεις του, με 331 ταξινομήσεις τον Απρίλιο, καταγράφοντας αύξηση 85,9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι....

Ford Mustang GTD, συντρίβει το ρεκόρ κατά 5,5″ στο Nürburgring [video]

Η Ford Mustang GTD έχει καταφέρει να σπάσει το ρεκόρ γύρου στο Nürburgring, μειώνοντας την επίδοσή της στα 6 λεπτά και 52 δευτερόλεπτα, σχεδόν...

Cadillac Seville 1975-1979, επανάσταση διαστάσεων στην αυτοκρατορία του Detroit

Η Cadillac Seville, που παρουσιάστηκε το 1975, αποτέλεσε μια επαναστατική αλλαγή στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, εισάγοντας την έννοια της πολυτέλειας σε πιο κομπακτ και οικονομική...

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ντενίση: «Τι με φέρατε εδώ πέρα για 5 λεπτά;» – Το ξέσπασμα της ηθοποιού...

Στην εκπομπή "Πρωινό" του ΑΝΤ1, η Μιμή Ντενίση παραχώρησε...

Μαργαρίτα Θεοδωράκη: «Πληγώθηκα βαθιά από τη διαθήκη του πατέρα μου – Είμαι πεπεισμένη ότι...

Η Μαργαρίτα Θεοδωράκη παραχώρησε μια συγκινητική συνέντευξη στην εκπομπή...

Νίκος Κοκλώνης: Ξέσπασε στο Πρωινό για τα χρέη και την Καινούργιου – «Ψέματα δεν...

Στην εκπομπή "Πρωινό" του ΑΝΤ1, ο Νίκος Κοκλώνης απάντησε...

// ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ