Η Volkswagen, ο μεγαλύτερος αυτοκινητοβιομηχανικός όμιλος της Ευρώπης, αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές προκλήσεις λόγω των αμερικανικών δασμών, με ζημιά 1,3 δισ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2025.
Η εταιρεία αναγκάστηκε να αναθεωρήσει πτωτικά τις προβλέψεις της για τα έσοδα και την κερδοφορία, ενώ οι πωλήσεις αναμένονται στα επίπεδα του 2024, αντί για την αρχικά προβλεπόμενη αύξηση.
Οι δασμοί 25% στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ έχουν πλήξει την κερδοφορία της, με αποτέλεσμα τα λειτουργικά κέρδη να μειωθούν κατά 29% σε ετήσια βάση.
Η κατάσταση αυτή εντείνει τις πιέσεις για διαπραγματεύσεις μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ, με στόχο τη μείωση των δασμών, ενώ η Volkswagen προχωρά σε αναδιάρθρωση, μειώνοντας το προσωπικό της κατά 35.000 εργαζομένους έως το τέλος της δεκαετίας.
Πιο αναλυτικά
Η Volkswagen, ο μεγαλύτερος αυτοκινητοβιομηχανικός όμιλος της Ευρώπης, ανακοίνωσε πλήγμα ύψους 1,3 δισ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2025 εξαιτίας των αμερικανικών δασμών, υποχρεώνοντάς την να αναθεωρήσει πτωτικά τις ετήσιες προβλέψεις της για τα έσοδα και το περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του β’ τριμήνου, η Volkswagen βλέπει πλέον την κερδοφορία της για το σύνολο της χρονιάς να κυμαίνεται στο 4%-5%, έναντι της προηγούμενης πρόβλεψης για 5,5%-6,5%. Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις για το 2025 αναμένονται στα επίπεδα του 2024, ενώ αρχικά υπήρχε στόχος για αύξηση έως 5%.
Η ανακοίνωση συνιστά την πρώτη ουσιαστική αποτίμηση της ζημιάς που έχει προκαλέσει στην εταιρεία ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ, καθώς από τον Απρίλιο οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με τιμωρητικό δασμό 25% για εξαγωγές προς την αμερικανική αγορά. Οι μετοχές της Volkswagen υποχώρησαν κατά 3,5% στην προσυνεδριακή διαπραγμάτευση στη Φρανκφούρτη μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.
Ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ χτυπά την καρδιά της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας
Ο όμιλος κατέγραψε λειτουργικά κέρδη 3,8 δισ. ευρώ το τρίμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου, μειωμένα κατά 29% σε ετήσια βάση. Πέραν των δασμών, η εταιρεία επηρεάστηκε επίσης από κόστη αναδιάρθρωσης και αυξημένες πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους.
Οι εξελίξεις εντείνουν τις πιέσεις στους διαπραγματευτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επίτευξη συμφωνίας με τις ΗΠΑ που θα μειώσει τον υφιστάμενο δασμό. Μία από τις προτάσεις της βιομηχανίας αφορά τη χρήση των επενδύσεων και των εξαγωγών των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στις ΗΠΑ ως «αντάλλαγμα» για πιο ήπιες εμπορικές επιβαρύνσεις.
Η ίδια η Volkswagen αναφέρει πως εφόσον οι δασμοί παραμείνουν στο 25% μέχρι το τέλος του έτους, τα αποτελέσματα θα κινηθούν στο κατώτερο άκρο των προβλέψεων. Αν όμως υπάρξει μείωση του δασμού στο 10%, τότε οι επιδόσεις θα προσεγγίσουν το ανώτατο όριο.
«Υπάρχει υψηλός βαθμός αβεβαιότητας ως προς τις εξελίξεις που σχετίζονται με τους δασμούς, την επίδρασή τους αλλά και ενδεχόμενες ανταποδοτικές κινήσεις», αναφέρει η τριμηνιαία οικονομική έκθεση της εταιρείας.
Διπλωματικές πηγές της ΕΕ επισημαίνουν ότι εξετάζεται μία ευρύτερη λύση με δασμό στο 15%, ώστε να αποφευχθεί η επιβολή ξεχωριστής επιβάρυνσης 30% από την 1η Αυγούστου. Το πρόσφατο εμπορικό deal ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ιαπωνία αναπτερώνει τις ελπίδες για παρόμοια συμφωνία και με την Ευρώπη, κάτι που ενίσχυσε προσωρινά τις μετοχές των κατασκευαστών.
Παράλληλα, τα στοιχεία πωλήσεων για τον Ιούνιο επιβεβαιώνουν τη γενικότερη επιβράδυνση στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με τη Volkswagen να βρίσκεται ανάμεσα στις εταιρείες που ακολουθούν τη βραδύτερη πορεία. Ο όμιλος βρίσκεται ήδη σε διαδικασία ριζικής αναδιάρθρωσης, με στόχο τη μείωση του ανθρώπινου δυναμικού κατά 35.000 εργαζομένους έως το τέλος της δεκαετίας.

Συνοπτικά
- Η Volkswagen αντιμετωπίζει ζημιά 1,3 δισ. ευρώ λόγω αμερικανικών δασμών στο πρώτο εξάμηνο του 2025.
- Η εταιρεία αναθεώρησε πτωτικά τις προβλέψεις για τα έσοδα και την κερδοφορία της.
- Οι δασμοί 25% στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ έχουν μειώσει τα λειτουργικά κέρδη κατά 29% ετησίως.
- Η Volkswagen σχεδιάζει αναδιάρθρωση, μειώνοντας το προσωπικό της κατά 35.000 εργαζομένους μέχρι το τέλος της δεκαετίας.