Η Ferrari δείχνει αποφασισμένη να μην αφήσει ξανά την τύχη του ονόματος Testarossa στην τύχη!
Έπειτα από μια οκταετή νομική περιπέτεια που κατέληξε τελικά υπέρ της, η φίρμα του Maranello κατοχυρώνει ξανά την εμβληματική ονομασία, αυτή τη φορά με τρόπο που αφήνει αρκετά ερωτήματα.
Στις 21 Ιουλίου 2025 κατατέθηκε νέο εμπορικό σήμα στην Ισλανδία, με την ονομασία 849 Testarossa, γεγονός που όχι μόνο διασφαλίζει τα δικαιώματα για μία δεκαετία ακόμη, αλλά και υπονοεί -ίσως- πιθανή επιστροφή του ονόματος στην ενεργό γκάμα της Ferrari.
Η κατοχύρωση του ονόματος Testarossa δεν σημαίνει επιστροφή προς το παρόν, αλλά σίγουρα αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο
Η νέα καταχώρηση δεν αποτελεί απλή επέκταση του υφιστάμενου σήματος Testarossa, το οποίο παραμένει ενεργό μέχρι τις 17 Οκτωβρίου 2026. Σε αντίθεση με την προηγούμενη κατοχύρωση που είχε γίνει μέσω της Παγκόσμιας Οργάνωσης Πνευματικής Ιδιοκτησίας (WIPO) με έδρα τη Μαδρίτη, η νέα αίτηση έγινε απευθείας στο Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ισλανδίας. Και εδώ ξεκινούν οι απορίες.
Η Ferrari φαίνεται πως θέλει να κλείσει κάθε πιθανό «παραθυράκι» που θα μπορούσε να οδηγήσει ξανά σε αμφισβήτηση των δικαιωμάτων της, κάτι απολύτως κατανοητό, δεδομένων των πολύπλοκων εδαφικών δικαιοδοσιών στην Ευρώπη. Η Ισλανδία, αν και γεωγραφικά ανήκει στην Ευρώπη, βρίσκεται στην τομή της ευρωπαϊκής και βορειοαμερικανικής τεκτονικής πλάκας. Αυτό σημαίνει πως δεν αρκεί η γενική κάλυψη μέσω WIPO, αλλά απαιτείται και τοπική κατοχύρωση για απόλυτη νομική κάλυψη. Το νέο σήμα «849 Testarossa» ισχύει έως τις 16 Ιανουαρίου 2035.
Το ερώτημα όμως παραμένει: γιατί 849; Αν πρόκειται απλώς για μια δικλίδα ασφαλείας σε περίπτωση που κάποιος χρησιμοποιεί ήδη το όνομα Testarossa στην Ισλανδία (για παράδειγμα, μια επιχείρηση τροφίμων στο Ρέικιαβικ), τότε η αριθμητική προσθήκη ίσως είναι καθαρά πρακτικής φύσης. Ωστόσο, το «849» θυμίζει έντονα τη λογική της Ferrari στη σύγχρονη ονοματοδοσία. Θα μπορούσε να είναι ένας διακριτικός υπαινιγμός για μελλοντικό μοντέλο; Μια ειδική έκδοση βασισμένη στην 12Cilindri, που θα ονομαστεί 849 Testarossa; Ή μήπως μια παραλλαγή της 296, με ισχύ αυξημένη στους 849 ίππους, πλαϊνές εισαγωγές και το όνομα Testarossa να επιστρέφει σε πιο σύγχρονο περιτύλιγμα;
Η Ferrari δεν είναι άγνωστη στην πρακτική της αναβίωσης ιστορικών ονομάτων. Από την 288 GTO και την 599 GTO, μέχρι την πιο πρόσφατη Daytona SP3, η στρατηγική αξιοποίησης της κληρονομιάς της αποτελεί μέρος της εμπορικής και συναισθηματικής της ταυτότητας. Μια νέα Testarossa, είτε ως αναβίωση, είτε ως σύγχρονο GT με υψηλές επιδόσεις, μοιάζει περισσότερο πιθανή παρά απλή φαντασίωση.
Θυμίζουμε ότι η ανάγκη για αυτή την αυστηρή κατοχύρωση προέκυψε από μια σπάνια περίπτωση νομικής ήττας για τη Ferrari. Το 2017, η γερμανική εταιρεία παιχνιδιών Autec AC υποστήριξε ενώπιον του Γραφείου Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ε.Ε. (EUIPO) πως η ονομασία Testarossa δεν είχε χρησιμοποιηθεί επισήμως για περισσότερα από πέντε χρόνια και ως εκ τούτου δεν ήταν πλέον προστατευμένη. Η Ferrari είχε σταματήσει την παραγωγή του μοντέλου το 1991, ενώ οι τελευταίες παραλλαγές του (512 TR και F512 M) πωλήθηκαν το 1996. Το EUIPO αρχικά συμφώνησε με τη γερμανική πλευρά, επιτρέποντάς της να εμπορεύεται προϊόντα με την επωνυμία Testarossa χωρίς άδεια ή καταβολή δικαιωμάτων.
Η Ferrari αντέδρασε το 2023, καταθέτοντας αγωγή για την ακύρωση της απόφασης, την οποία και τελικά κέρδισε μόλις φέτος. Το νέο καθεστώς προστασίας του ονόματος είναι το αποτέλεσμα αυτής της νομικής δικαίωσης και ενδεχομένως, η αρχή μιας νέας εποχής για ένα από τα πιο εμβληματικά σουπερκαρ όλων των εποχών.