Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υποχρεώσει τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων να χρησιμοποιούν αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα από το 2030 προκαλεί έντονες αντιδράσεις, κυρίως από τη Γερμανία.
Ο Γερμανός Καγκελάριος Friedrich Merz εκφράζει ανησυχίες για την ωριμότητα της τεχνολογίας και τις επιπτώσεις στην αγορά και τον τουρισμό. Η πρόταση εντάσσεται στη στρατηγική της Ε.Ε.
για κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά επικριτές προειδοποιούν για πρακτικά εμπόδια, όπως το κόστος και η υποδομή φόρτισης.
Η συζήτηση επικεντρώνεται στο κατά πόσο η αγορά είναι έτοιμη για μια τόσο ριζική αλλαγή και αν απαιτείται περισσότερη ευελιξία στο χρονοδιάγραμμα.
Πιο αναλυτικά
Σφοδρές αντιδράσεις προκαλεί σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο η πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υποχρεώσει τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται εντός Ε.Ε. να προμηθεύονται αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2030 και έπειτα.
Αν και η πρόταση δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, έχει ήδη ανοίξει δημόσιος διάλογος με τους κατασκευαστές στο πλαίσιο της λεγόμενης «αξιολόγησης επιπτώσεων», ενώ το σχετικό ρυθμιστικό πλαίσιο ενδέχεται να παρουσιαστεί επισήμως έως τα τέλη του καλοκαιριού, προτού κατατεθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η πιο ηχηρή αντίδραση μέχρι στιγμής ήρθε από τον Γερμανό Καγκελάριο, Friedrich Merz, ο οποίος δήλωσε μέσω του Automotive News Europe πως η πρόταση «χάνει εντελώς το νόημα των κοινών αναγκών που έχουμε αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να καταστραφεί η κοινή μας προσπάθεια, επικεντρώνοντας σε τεχνολογίες που ενδεχομένως να μην είναι ακόμη επαρκώς ώριμες ώστε να βασιστούμε αποκλειστικά σε αυτές σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία».
Πιέσεις στις Βρυξέλλες για αλλαγή πορείας, λόγω ανησυχιών για τουρισμό και αυτοκινητοβιομηχανία
Την είδηση για την υπό διαμόρφωση ρύθμιση έφερε πρώτη στη δημοσιότητα η εφημερίδα Bild, αποκαλύπτοντας παράλληλα πως η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου θα είχε εκτενείς συνέπειες στην αγορά και ειδικά στις εταιρείες ενοικίασης, αλλά και στις τουριστικές ροές. Σύμφωνα με Ευρωπαίο αξιωματούχο που επικαλείται το ίδιο μέσο, ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να επηρεάσει έως και το 60% της αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Nico Gabriel, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Sixt, μιας εκ των μεγαλύτερων εταιρειών ενοικίασης στην Ευρώπη, τόνισε ότι οι επιπτώσεις θα είναι άμεσες και σοβαρές.
«Οι παραθεριστές δύσκολα θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα», σημείωσε χαρακτηριστικά. Όπως εξήγησε, η υποχρεωτική ηλεκτροκίνηση δεν θα επηρεάσει μόνο τις εταιρείες ενοικίασης, αλλά και τις μεγάλες εταιρείες με στόλους leasing, οδηγώντας σε μια πραγματικότητα όπου «οι καταναλωτές πρακτικά δεν θα μπορούν πλέον να μισθώσουν αυτοκίνητο», τόνισε ο Gabriel.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έρχεται σε κενό χρόνο, αλλά εντάσσεται στη συνολική στρατηγική της για σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Υπενθυμίζεται ότι από το 2035 προγραμματίζεται να τεθεί σε ισχύ η πλήρης απαγόρευση πώλησης καινούργιων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων και βαν στην Ε.Ε. Μέχρι τότε, η πίεση προς τις μεγάλες εταιρείες στόλων εντείνεται, καθώς η Κομισιόν επιδιώκει την επιτάχυνση της διείσδυσης των EV μέσω θεσμικών παρεμβάσεων.
Ωστόσο, οι επικριτές της πρότασης προειδοποιούν για σοβαρά πρακτικά εμπόδια. Ειδικά για ταξίδια εκτός αστικών κέντρων και σε περιοχές με αραιό δίκτυο φόρτισης, η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει περίπλοκη και συχνά αποθαρρυντική. Επιπλέον, το υψηλότερο κόστος ενοικίασης ενός EV σε σχέση με ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο μοντέλο εγείρει ζητήματα προσβασιμότητας και καταναλωτικής επιλογής.
Αν τελικά εγκριθεί η πρόταση, η επίδραση στον τουρισμό, αλλά και στο επιχειρηματικό leasing προβλέπεται άμεση, με ενδεχόμενη αύξηση του κόστους ταξιδιών, αλλά και συρρίκνωση της προσφοράς διαθέσιμων οχημάτων. Όπως επισημαίνεται από τη Bild, δεν αποκλείεται οι εταιρείες να επιδοθούν σε μαζικές αγορές αυτοκινήτων με θερμικά μοτέρ λίγο πριν την έναρξη εφαρμογής του μέτρου, σε μια προσπάθεια να επιμηκύνουν τη διάρκεια ζωής των συμβατικών στόλων τους. Ωστόσο, πρόκειται για βραχυπρόθεσμη λύση, καθώς από το 2035 και μετά δεν θα μπορούν να ανανεώσουν αυτούς τους στόλους με νέα μοντέλα.
Στον πυρήνα της διαμάχης βρίσκεται ένα ερώτημα στρατηγικής φύσης: είναι ώριμη η αγορά και το δίκτυο υποδομών ώστε να υποστηρίξουν μια τόσο ριζική μετάβαση εντός πενταετίας; Ή μήπως απαιτείται περισσότερος ρεαλισμός και ευελιξία στο χρονοδιάγραμμα, ιδίως όταν διακυβεύεται όχι μόνο η βιωσιμότητα των στόλων αλλά και η κινητικότητα εκατομμυρίων πολιτών και επισκεπτών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Συνοπτικά
- Η πρόταση της Ε.Ε. για αποκλειστική χρήση ηλεκτρικών οχημάτων στις ενοικιάσεις από το 2030 προκαλεί αντιδράσεις, κυρίως από τη Γερμανία.
- Ο Γερμανός Καγκελάριος εκφράζει ανησυχίες για την ωριμότητα της τεχνολογίας και τις επιπτώσεις στην αγορά και τον τουρισμό.
- Πρακτικά εμπόδια όπως το κόστος και η υποδομή φόρτισης αποτελούν κεντρικές ανησυχίες των επικριτών.
- Η αγορά και το δίκτυο υποδομών δεν θεωρούνται έτοιμα για μια τόσο ριζική αλλαγή, με πιέσεις για περισσότερη ευελιξία στο χρονοδιάγραμμα.