Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει την επιβολή ποσοστώσεων για τον εξηλεκτρισμό των εταιρικών στόλων, με στόχο το 100% των νέων εταιρικών αυτοκινήτων να είναι ηλεκτρικά έως το 2030.
Σύμφωνα με γερμανικά μέσα, έχει ήδη τεθεί στο τραπέζι ένα μεταβατικό στάδιο, με ενδιάμεσο στόχο το 75% το 2027. Η κίνηση αυτή στοχεύει στη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας και στην επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. Σημειώνεται πως περίπου το 60% των νέων ταξινομήσεων οχημάτων στην ΕΕ αφορά στόλους επιχειρήσεων ή εταιρείες leasing -στοιχείο που καθιστά τη συγκεκριμένη ρύθμιση εξαιρετικά επιδραστική.
Το μέλλον των εταιρικών στόλων στην Ευρώπη παραμένει ανοικτό -αλλά η κατεύθυνση δείχνει ξεκάθαρα προς την πρίζα
Ωστόσο, η πρόταση προκαλεί ήδη σφοδρές αντιδράσεις. Οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες, όπως ο ευρωβουλευτής Markus Ferber (CSU), εκφράζουν έντονη ανησυχία για την έλλειψη υποδομών φόρτισης και τις συνέπειες σε κόστος και ευελιξία για τις εταιρείες. Μάλιστα, ορισμένοι κάνουν λόγο για «μη ρεαλιστική προσέγγιση».
Μέχρι στιγμής, η Κομισιόν δεν έχει επιβεβαιώσει επίσημα τις λεπτομέρειες της πρότασης ούτε έχει δημοσιεύσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Εφόσον κατατεθεί επίσημα μέσα στο καλοκαίρι, θα πρέπει να ακολουθήσει τη γνωστή ευρωπαϊκή νομοθετική πορεία: Πρώτα από το Ευρωκοινοβούλιο και έπειτα από το Συμβούλιο της ΕΕ.
Ποιους επηρεάζει όμως, η πρόταση της ΕΕ για τον πλήρη εξηλεκτρισμό εταιρικών στόλων; Η προοπτική επιβολής ποσοστώσεων 100% για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους εταιρικούς στόλους μέχρι το 2030 επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις σε τρία βασικά επίπεδα:
1. Εταιρείες leasing και διαχείρισης στόλων
Οι χρονομισθώτριες εταιρείες θα βρεθούν στην «πρώτη γραμμή» της μετάβασης. Θα χρειαστεί να ανασχεδιάσουν τις στρατηγικές στόλου τους, να επενδύσουν σε νέα ηλεκτρικά μοντέλα και να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους (π.χ. διαχείριση φόρτισης, ενημέρωση για κόστος χρήσης και επιδοτήσεις). Επιπλέον, οι αξίες μεταπώλησης και το υπολειμματικό ρίσκο των EV γίνονται κρίσιμα ζητήματα.
2. Εταιρείες με μεγάλους στόλους
Επιχειρήσεις που βασίζονται σε στόλους (π.χ. courier, πωλήσεις, τεχνικές υπηρεσίες) θα αντιμετωπίσουν αυξημένο κόστος αγοράς ή operational leasing, ενώ η διαχείριση φόρτισης -ιδίως σε αγροτικές ή περιφερειακές περιοχές- αποτελεί ακόμα σημαντική πρόκληση.
Επιπλέον, η επιλογή κατάλληλων ηλεκτρικών για επαγγελματική χρήση παραμένει περιορισμένη.
3. Αγορά μεταχειρισμένων
Η στροφή των εταιρειών προς τα ηλεκτρικά σημαίνει ότι ύστερα από το 2027-2030, η δευτερογενής αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα πλημμυρίσει από ηλεκτρικά. Αυτό αναμένεται να ρίξει την τιμή στα μεταχειρισμένα θερμικά και να επαναπροσδιορίσει τη ζήτηση σε χώρες όπου η διείσδυση των EV είναι χαμηλότερη -όπως η Ελλάδα. Οι εισαγωγές μεταχειρισμένων ηλεκτρικών από χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης πιθανόν να αυξηθούν.