Ο Καναδάς εξετάζει την εισαγωγή ευρωπαϊκών ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να αντιμετωπίσει την περιορισμένη προσφορά και τις υψηλές τιμές στην αγορά, καθώς και για να παρακάμψει τους δασμούς των ΗΠΑ. Παρά τις επιφυλάξεις του Υπουργείου Μεταφορών λόγω διαφορών στα πρότυπα ασφαλείας, η κοινή γνώμη στηρίζει την κίνηση, με το 70% των Καναδών να τάσσεται υπέρ. Αν προχωρήσει αυτή η πολιτική, θα μπορούσε να αλλάξει τη δυναμική της καναδικής αγοράς και να ανοίξει νέες ευκαιρίες για ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, επηρεάζοντας και τις σχέσεις με τις ΗΠΑ.
Πιο αναλυτικά
Η καναδική αγορά αυτοκινήτου αντιμετωπίζει προβλήματα: Περιορισμένη προσφορά, υψηλές τιμές και μια πολιτική εξάρτησης από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Εμπρός σε αυτό το σκηνικό, ο Καναδάς εξετάζει ένα φιλόδοξο σχέδιο: Την απελευθέρωση της εισαγωγής σε ηλεκτρικά από την Ευρώπη.
Ο στόχος είναι διπλός: Πρώτον, να παρακαμφθούν οι δασμοί που επέβαλε η κυβέρνηση Trump και που επηρεάζουν ακόμη τις εισαγωγές, και δεύτερον, να ενισχυθεί ο τοπικός ανταγωνισμός, ο οποίος παραμένει περιορισμένος κυρίως σε αμερικανικά ή κινεζικά μοντέλα μέσω συνεργασιών.
Ωστόσο, υπάρχει εμπόδιο: Tα πρότυπα ασφαλείας του Καναδά είναι εναρμονισμένα με εκείνα των ΗΠΑ, περιορίζοντας την είσοδο μοντέλων που έχουν εγκριθεί στην Ευρώπη αλλά δεν πληρούν τα αμερικανικά πρωτόκολλα. Κι αυτό, σύμφωνα με τον Daniel Breton, πρόεδρο της Electric Mobility Canada, ο περιορισμός αυτός είναι αδικαιολόγητος: «Αν τα αυτοκίνητα είναι ασφαλή για τους ευρωπαϊκούς δρόμους, τότε είναι και για τους δικούς μας», τονίζει ο Breton.
H καναδική αγορά έκλεισε το 2024 με 1,85+ εκατ. ταξινομήσεις, εκ των οποίων οι 202 χιλιάδες ήταν 100% ηλεκτρικά -μερίδιο 10,9%
Το Υπουργείο Μεταφορών του Καναδά διατηρεί επιφυλάξεις, υποστηρίζοντας πως υπάρχουν «διαφορές στο οδικό περιβάλλον» που δεν καλύπτονται από τα ευρωπαϊκά τεστ ασφαλείας. Κι εκεί που η πολιτική διστάζει, οι πολίτες υποστηρίζουν μια τέτοια ρύθμιση.
Η κοινή γνώμη πάντως είναι ξεκάθαρη. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, το 70% των Καναδών τάσσεται υπέρ της εισαγωγής ευρωπαϊκών ηλεκτρικών, υποδεικνύοντας πως η κοινωνική πίεση αυξάνεται. Εάν η Οτάβα τελικά προχωρήσει, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά την κατεύθυνση της εμπορικής πολιτικής του Καναδά -και να ανοίξει μια νέα αγορά για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Renault, η Peugeot, η Volkswagen και η BMW.
Μια τέτοια αλλαγή θα είχε σημαντικό αντίκτυπο όχι μόνο στην καναδική αγορά, αλλά και στη δυναμική ΗΠΑ-Καναδά. Επιπλέον, θα προσέφερε στις ευρωπαϊκές εταιρείες μια νέα, ελκυστική αγορά για να εξάγουν τα ανταγωνιστικά ηλεκτρικά μοντέλα τους, πολλά από τα οποία παραμένουν εκτός Βορείου Αμερικής.
Εδώ να σημειώσουμε ότι η καναδική αγορά έκλεισε το 2024 με 1,85+ εκατ. ταξινομήσεις, εκ των οποίων οι 202 χιλιάδες ήταν 100% ηλεκτρικά σύμφωνα με την Statistics Canada, μερίδιο 10,9%. Αντίστοιχα τα PHEV ήταν σχεδόν 69 χιλιάδες. Και με τα δύο, ως ZEV, να κατέχουν το 14,6% της αγοράς.
Συνοπτικά
- Ο Καναδάς εξετάζει την εισαγωγή ευρωπαϊκών ηλεκτρικών αυτοκινήτων λόγω περιορισμένης προσφοράς και υψηλών τιμών.
- Υπάρχουν επιφυλάξεις από το Υπουργείο Μεταφορών για διαφορές στα πρότυπα ασφαλείας σε σύγκριση με τις ΗΠΑ.
- Το 70% των Καναδών υποστηρίζει την εισαγωγή ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων, ενισχύοντας την κοινωνική πίεση.
- Η κίνηση αυτή μπορεί να αλλάξει τις εμπορικές σχέσεις Καναδά-ΗΠΑ και να ανοίξει νέες αγορές για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.