Η ρεζέρβα ανάγκης, αν και δεν είναι υποχρεωτική από τη νομοθεσία, παραμένει ένα πολύτιμο εργαλείο για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, καθώς είναι ελαφριά και καταλαμβάνει λίγο χώρο.
Παρόλο που δεν υπάρχει συγκεκριμένη νομική διάταξη για το πόσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί, η χρήση της πρέπει να περιορίζεται σε σύντομες αποστάσεις μέχρι να επισκευαστεί το κανονικό ελαστικό, με μέγιστη ταχύτητα 80 km/h.
Οι κατασκευαστές προτείνουν τη χρήση της μόνο για περίπου 100 χιλιόμετρα και η κυκλοφορία με αυτήν επιτρέπεται στη δεξιά λωρίδα των αυτοκινητοδρόμων.
Η ρεζέρβα πρέπει να βρίσκεται σε καλή κατάσταση, καθώς η χρήση φθαρμένων ή περασμένης χρονολογίας ελαστικών μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα και ακινητοποίηση του οχήματος. Η αντικατάσταση της ρεζέρβας συνιστάται κάθε δέκα χρόνια, ανεξαρτήτως χρήσης.
Πιο αναλυτικά
Ας ξεκινήσουμε όμως πρώτα με το τι είναι η ρεζέρβα ανάγκης και γιατί υπάρχει;
Οι ρεζέρβες αυτού τύπου –δηλαδή οι λεπτοί και πιο μικροί τροχοί έκτακτης ανάγκης- δεν είναι υποχρεωτικοί από τη νομοθεσία. Έτσι πολλές σύγχρονες αυτοκινητοβιομηχανίες τις έχουν αντικαταστήσει με κιτ επισκευής ελαστικών. Παρ’ όλα αυτά, το συγκεκριμένο είδος ρεζέρβας διατηρεί την αξία του: Είναι ελαφρύ, καταλαμβάνει ελάχιστο χώρο στο πορτμπαγκάζ και σου επιτρέπει να συνεχίσεις νόμιμα να κινείσαι… αλλά μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Οι ακριβείς προδιαγραφές για τη ρεζέρβα ανάγκης αναγράφονται σε αυτοκόλλητο επάνω στη ζάντα ή μέσα στον χώρο του πορτμπαγκάζ
Αν και δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη διάταξη του ΚΟΚ που να καθορίζει ανώτατο όριο χιλιομέτρων ή ημερών χρήσης της ρεζέρβας ανάγκης, υπάρχουν αυστηροί κανόνες για την κατάσταση του ίδιου του ελαστικού. Σύμφωνα με το Άρθρο 88 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η κυκλοφορία με φθαρμένα ή επικίνδυνα ελαστικά (π.χ. με εμφανή νήματα, σκισίματα ή βάθος πέλματος κάτω από 1,6 χιλιοστά) συνιστά παράβαση.
Σε τέτοια περίπτωση, προβλέπεται:
– Πρόστιμο €80 ανά ελαστικό
– Αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας
– Ακινητοποίηση του οχήματος, μέχρι να αντικατασταθεί το προβληματικό ελαστικό
Η προσωρινή χρήση της ρεζέρβας ανάγκης λοιπόν, επιτρέπεται μόνο εφόσον αυτή βρίσκεται σε καλή κατάσταση. Αν παρουσιάζει φθορά ή είναι περασμένης χρονολογίας, η χρήση της ενδέχεται να είναι παράνομη και επικίνδυνη.
Τι προτείνουν από τη μεριά τους οι κατασκευαστές; Παρόλο που η νομοθεσία δεν αναφέρεται ρητά στη ρεζέρβα ανάγκης, οι κατασκευαστές δίνουν σαφείς οδηγίες για τη σωστή και ασφαλή χρήση της:
– Μέγιστη ταχύτητα: Έως 80 km/h σε στεγνό οδόστρωμα. Σε βρεγμένο, ακόμη πιο αργά.
– Μέγιστη απόσταση: Περίπου 100 χιλιόμετρα, μόνο για να φτάσετε στο κοντινότερο βουλκανιζατέρ ή συνεργείο.
– Σε αυτοκινητόδρομο: Η κυκλοφορία με ρεζέρβα ανάγκης επιτρέπεται, αλλά πρέπει να κινείσαι αποκλειστικά στη δεξιά λωρίδα. Σε διαφορετική περίπτωση, κινδυνεύεις με πρόστιμο για «υπερβολικά χαμηλή ταχύτητα».
– Αντικατάσταση: Αν δεν χρησιμοποιηθεί ποτέ, η ρεζέρβα ανάγκης πρέπει να αλλάζει κάθε δέκα χρόνια, καθώς το λάστιχο με τον χρόνο χάνει τις μηχανικές του ιδιότητες (ξηρότητα, ρωγμές κ.λπ.).
Συνήθως, οι ακριβείς προδιαγραφές αναγράφονται σε αυτοκόλλητο επάνω στη ζάντα ή μέσα στον χώρο του πορτμπαγκάζ.
Διά ταύτα, η ρεζέρβα ανάγκης αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για να μην μείνεις αμανάτι στο δρόμο, αλλά δεν προορίζεται για κανονική ή πολύωρη χρήση. Περιορίζεις λοιπόν τη χρήση της στο απολύτως απαραίτητο, φροντίζεις να είναι σε καλή κατάσταση και φουσκωμένη με την ενδεδειγμένη πίεση, και προγραμματίζεις άμεσα την επισκευή ή την αντικατάσταση του κανονικού ελαστικού. Η ασφάλεια -και η νομιμότητα- το επιβάλλουν.
Συνοπτικά
- Οι ρεζέρβες ανάγκης είναι ελαφριές και καταλαμβάνουν λίγο χώρο, αλλά προορίζονται για προσωρινή χρήση.
- Η κυκλοφορία με φθαρμένα ελαστικά είναι παράνομη και μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα και ακινητοποίηση οχήματος.
- Οι κατασκευαστές προτείνουν μέγιστη ταχύτητα 80 km/h και απόσταση 100 χλμ. για τη χρήση ρεζέρβας ανάγκης.
- Η ρεζέρβα ανάγκης πρέπει να αντικαθίσταται κάθε δέκα χρόνια ακόμα κι αν δεν έχει χρησιμοποιηθεί.