Ας ξεκινήσουμε ανάποδα: Εδώ και μήνες ήταν γνωστό ότι η εκκίνηση του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις θα δοθεί εμπρός από το Παναθηναϊκό Στάδιο και θα ακολουθούσε υπερειδική διαδρομή στο Ζάππειο.
Ένα φιλόδοξο και θεαματικό πλάνο, στο κέντρο της πόλης, το οποίο προφανώς και δεν αποφασίστηκε αυθαίρετα από την οργάνωση τουα γώνα. Ή, τουλάχιστον, έτσι ελπίζουμε. Υποθέτουμε ότι, πριν από την ανακοίνωση, είχε υπάρξει ενημέρωση και έγκριση από τις εμπλεκόμενες αρχές: Την Περιφέρεια, τον δήμο, την Τροχαία, και τους λοιπούς φορείς.
Διότι μια τέτοια εκδήλωση στην καρδιά της πρωτεύουσας, όχι σε αργία αλλά σε κανονική εργάσιμη ημέρα (και με ανοικτά τα μαγαζιά), προϋποθέτει όχι μόνο άρτια οργάνωση, αλλά και πλήρη συντονισμό. Σε μια πόλη με ήδη δύσκολες μετακινήσεις, ήταν ηλίου φαεινότερο ότι τίποτα δεν θα λειτουργούσε σωστά. Η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος απαιτεί συνεργασία των διοργανωτών με τις αρχές, πλήρη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών και -κυρίως- εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση απρόβλεπτων εξελίξεων.
Και όμως, η πραγματικότητα αποδείχθηκε διαφορετική. Η εκκίνηση καθυστέρησε 83 ολόκληρα λεπτά -πρωτοφανές για αγώνα του WRC υπό κανονικές συνθήκες- και η εικόνα μιας Αθήνας βυθισμένης στο χάος, με οδηγούς, θεατές και τουρίστες να λιώνουν μέσα στον καύσωνα, ήταν ντροπιαστική. Μισή πόλη παγιδευμένη σε ακινησία, ενώ το «υπερθέαμα» δεν είχε καν αρχίσει. Και κακό promo για τους χορηγούς που ξοδεύουν μια περιουσία για να υπάρχει ο «εθνικός αγώνας».
Η Αθήνα μπορεί να γίνει σκηνή διεθνών διοργανώσεων του είδους; Ας ξεκινήσουμε πρώτα από την αποσυμφόρησή της τις καθημερινές. Στη συνέχεια, βλέπουμε…
Η ευθύνη βαραίνει πρώτα απ’ όλα τους οργανωτές. Η «συγγνώμη» που εκφράστηκε στο δελτίο Τύπου ύστερα από την υπερειδική όχι μόνο δεν αρκεί, αλλά αντίθετα γεννά ερωτήματα που απαιτούν απαντήσεις:
1. Ποια ήταν η πραγματική αιτία της καθυστέρησης;
2. Τι συνεννοήσεις έγιναν με την Τροχαία και ποια εξ αυτών δεν υλοποιήθηκαν;
3. Ποια μέτρα είχαν ληφθεί σε συνεργασία με τον δήμο Αθηναίων και την Περιφέρεια έτσι ώστε η εκδήλωση να κυλήσει ομαλά και οι πολίτες να μην ταλαιπωρηθούν;
4. Γιατί όταν ήδη από νωρίς το μεσημέρι η κυκλοφορία στους δρόμους είχε «παγώσει», δεν ενεργοποιήθηκε εναλλακτικό σχέδιο έτσι ώστε τα πληρώματα να φτάσουν εγκαίρως στο Παναθηναϊκό Στάδιο;
Την ίδια στιγμή, Περιφέρεια, δήμος και Τροχαία έχουν και αυτοί εξηγήσεις να δώσουν:
1. Γιατί οι ηλεκτρονικές πινακίδες της Τροχαίας έγραφαν «Βασιλέως Κωνσταντίνου προσωρινά κλειστή», δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι η κυκλοφορία θα αποκατασταθεί άμεσα;
2. Γιατί δεν υπήρχε ούτε ένας τροχονόμος σε καίρια σημεία για να οργανώσει την κυκλοφορία και να περιορίσει το χάος;
Η καθυστέρηση των 83 λεπτών δεν οφειλόταν σε ατύχημα ή σε κακοκαιρία. Οφειλόταν στην πλήρη έλλειψη πρόβλεψης για κάτι απολύτως προβλέψιμο: Την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αθήνα. Κάτι που βιώνουμε όλοι, καθημερινά. Αν δεν μπορείς να διαχειριστείς αυτό -που δεν μπορείς, δεν φυτεύεις ένα αγώνα στο κέντρο της πόλης.
Το Ράλλυ Ακρόπολις δεν είναι απλώς ένας αγώνας. Είναι ένα brand με τεράστια αξία, ένα εθνικό προϊόν. Το επαναφέραμε στο ημερολόγιο του WRC με κόπο και δημόσιο χρήμα. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να το εκθέτουμε έτσι. Δεν γίνεται να αντιμετωπίζεται με ελαφρότητα τύπου «συγγνώμη για την ταλαιπωρία».
Η εικόνα των πολιτών να προσπαθούν να διασχίσουν μια αφιλόξενη πόλη, των τουριστών να απορούν, των θεατών να απογοητεύονται και των πληρωμάτων να ιδρώνουν μέσα στα αγωνιστικά, είναι ντροπιαστική για όλους. Και η σιωπή ύστερα από το συμβάν την καθιστά διπλά απαράδεκτη.
Θέλουμε μια σοβαρή, εμπεριστατωμένη απάντηση από όλους τους εμπλεκόμενους: Από τη Motorsport Greece, την Περιφέρεια, τον δήμο Αθηναίων, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Αν έχουν την πρόθεση να σταθούν στο ύψος της ευθύνης τους.
Πέρυσι, η υπερειδική έγινε στον Σείριο… κι έκλεισε η Εθνική. Εφέτος, η πρωτεύουσα έπαθε κυκλοφοριακό έμφραγμα. Του χρόνου, μήπως πρέπει να βγούμε από την πόλη;