Παρά τη γενικευμένη στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση, στη Lamborghini γνωρίζουν καλά πως η πλήρης κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης ενδέχεται να πλήξει σοβαρά τη ζήτηση των προϊόντων της.
Η ιταλική εταιρεία έχει ήδη καθυστερήσει το λανσάρισμα του πρώτου της ηλεκτρικού μοντέλου και έχει δηλώσει ανοιχτά την πρόθεσή της να διατηρήσει τα θερμικά «για όσο το δυνατόν περισσότερο». Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως ο κινητήρας πρέπει απαραίτητα να λειτουργεί με παραδοσιακά καύσιμα, καθώς πλέον υπάρχουν εναλλακτικές, όπως τα συνθετικά καύσιμα.
Ο κινητήρας της Lambrghini Temerario λειτουργεί το ίδιο αποδοτικά τόσο με βενζίνη όσο και με e-fuel
Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο αυστραλιανό CarExpert, ο διευθυντής τεχνολογίας της Lamborghini, Rouven Mohr, χαρακτήρισε τα e-fuel ως «τη σωτηρία του κινητήρα εσωτερικής καύσης». Ο νέος κινητηρας V8 με διπλό τούρμπο των 4.0 λίτρων της Lamborghini Temerario έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί το ίδιο αποδοτικά τόσο με βενζίνη όσο και με συνθετικό καύσιμο.
Ο Mohr στάθηκε ιδιαίτερα και στη συναισθηματική διάσταση, επισημαίνοντας πως τα ηλεκτρικά οχήματα ακόμη δεν μπορούν να προσφέρουν την ίδια οδηγική συγκίνηση. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε «η ώρα της ηλεκτροκίνησης θα έρθει, αυτή η τεχνολογική μετάβαση απαιτεί χρόνο. Όμως θα φτάσει η στιγμή που οι νεότερες γενιές θα πουν ότι ο παλιός θερμικός κινητήρας είναι πραγματικά κάτι ξεχωριστό».
Η Lamborghini επενδύει στρατηγικά στα e-fuel για να παρατείνει τη ζωή των θερμικών κινητήρων πέρα από το 2035, ημερομηνία που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με εκπομπές ρύπων. Η απαγόρευση αυτή αφήνει ένα «παράθυρο» για τα συνθετικά καύσιμα, αρκεί να είναι ουδέτερα. Παρότι τα e-fuel παραμένουν ακριβή λύση και σε πρώιμο στάδιο μαζικής παραγωγής, η Lamborghini ποντάρει στο γεγονός ότι το κοινό της δεν θα αποθαρρυνθεί από το κόστος.
Η εξωτική φίρμα ανήκει στον Όμιλο Volkswagen, στον οποίο υπάγεται και η Porsche, εταιρεία που από το 2022 παράγει συνθετικό καύσιμο στη Χιλή, με χρήση νερού και διοξειδίου του άνθρακα, αξιοποιώντας αιολική ενέργεια. Η Porsche δηλώνει πως το καύσιμο αυτό παράγεται από υδρογόνο που προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές. Το έργο της υλοποιείται σε συνεργασία με τη Highly Innovative Fuels (HIF) και στοχεύει στην παραγωγή σχεδόν ουδέτερων καυσίμων σε βιομηχανική κλίμακα.
Κι αν η Porsche το εφαρμόζει στην σχετικά πιο «προσιτή» 911, η Lamborghini βλέπει στον ίδιο δρόμο το μέλλον για μοντέλα υψηλού κύρους όπως η Temerario. Άλλωστε, και άλλες μάρκες του Ομίλου Volkswagen, όπως οι Bentley και Bugatti, ακολουθούν παρόμοια στρατηγική. Εκτός ομίλου, η Ferrari έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον, ενώ στον μαζικό τομέα, Toyota, Mazda και Subaru εξετάζουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν τους θερμικούς κινητήρες χωρίς εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα. Η Toyota, μάλιστα, πειραματίζεται ακόμη και με καύση υδρογόνου.
Ρεαλιστικά, όμως, η μετάβαση στα e-fuel δεν πρόκειται να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη, αν τελικά επιτευχθεί. Η δημιουργία μιας αξιόπιστης, οικονομικά βιώσιμης εφοδιαστικής αλυσίδας απαιτεί χρόνο, επενδύσεις και συνεργασία σε βιομηχανικό επίπεδο. Με την πλειονότητα των κατασκευαστών να έχει ήδη δεσμευτεί στην ηλεκτροκίνηση, είναι αμφίβολο αν θα περισσέψουν οι απαραίτητοι πόροι για να στηρίξουν τα συνθετικά καύσιμα. Πιθανότατα, αυτά θα αποτελέσουν μια εξειδικευμένη λύση για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα, ενώ η πλειονότητα των οδηγών θα αναζητήσει εναλλακτικές.