Το Toyota bZ3X, ένα ηλεκτρικό SUV που αρχικά είχε τιμή μόλις €13.000 στην Κίνα, πλέον πωλείται εκτός Κίνας, όπως στην Αιθιοπία, με τιμές που φτάνουν τα €41.600.
Η δραματική αύξηση της τιμής οφείλεται κυρίως σε υπερβολικούς φόρους, όπως τελωνειακός φόρος 35% και ειδικός φόρος κατανάλωσης 30%.
Παρά την ενθουσιώδη υποδοχή του στην Κίνα, η ζήτηση στην Αιθιοπία παραμένει αβέβαιη, καθώς η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αναπτύσσεται αλλά με περιορισμένο αριθμό καταναλωτών που μπορούν να αντέξουν τις νέες τιμές.
Πιο αναλυτικά
«Το Toyota bZ3X είναι ένα πολύ αξιόλογο και προσιτό ηλεκτρικό που δεν μπορούμε να αγοράσουμε» γράψαμε σε σχετικό άρθρο πέρυσι τον Δεκέμβριο. Ένα ηλεκτρικό SUV 4,6 μέτρων με πλούσιο εξοπλισμό και τιμή μόλις €13.000, ποιος έχει ένσταση ότι θα έκανε πάταγο στις δυτικές αγορές;
Τώρα ήρθε η ώρα που το Toyota bZ3X βγήκε για πρώτη φορά από τα κινεζικά σύνορα και η τιμή του έχει υπερτριπλασιαστεί. Μία από τις πρώτες αγορές εκτός Κίνας όπου κατευθύνεται το ηλεκτρικό SUV είναι η Αιθιοπία. Θα πωλείται εκεί μέσω επιλεγμένων αντιπροσώπων και ιδιωτών εισαγωγέων στην Addis Ababa, με τιμές που ξεκινούν από περίπου €41.600.
Για το μεγαλύτερο μερίδιο για την τεράστια αύξηση της τιμής ευθύνεται η υπερφορολόγηση
Σύμφωνα με την Birr Metrics, το νέο Toyota υπόκειται σε τελωνειακό φόρο 35%, ειδικό φόρο κατανάλωσης έως 30%, ΦΠΑ 15%, πρόσθετο φόρο 10% και φόρο παρακράτησης 3%. Και βέβαια, είναι τα μεταφορικά και το κέρδος της τοπικής αντιπροσωπείας.
Δεδομένης της τιμής εκκίνησης του ηλεκτρικού μοντέλου, αμφιβάλλουμε αν θα βρει και τόσους αγοραστές στην αφρικανική χώρα.
Θυμίζουμε ότι το Toyota bZ3X έγινε δεκτό με ενθουσιασμό στην κινεζική αγορά. Όπου σημείωσε 10.000 παραγγελίες σε μία μόλις ώρα. Πριν σκεφτείς ότι «ζήτημα είναι να πουληθούν 10 αυτοκίνητα σε ένα χρόνο», ας πούμε δύο λόγια για την Αιθιοπία.
Η αγορά των ηλεκτρικών αναπτύσσεται ραγδαία, όσο και να μην το περίμενες. Στις αρχές του 2023, υπήρχαν μόνο 4.600 καταχωρημένα ηλεκτρικά ιδιωτικής χρήσης, αλλά πλέον αριθμεί 14.000 αυτοκίνητα.
Από την Πρωτοχρονιά του 2024 έχει τεθεί πλήρης απαγόρευση εισαγωγής αυτοκινήτων με εσωτερική καύση, βενζίνη ή ντίζελ. Κάτι που επιτρέπει μόνο την πώληση plug-in hybrid εκδόσεων και βέβαια BEV. Με τα τελευταία να αποτελούν πάνω από το 60% των νέων ταξινομήσεων.
Βέβαια, οι περισσότεροι δημόσιοι φορτιστές βρίσκονται στην πρωτεύουσα της χώρας, η οποία στοχεύει να έχει 3.000 σταθμούς φόρτισης σε λειτουργία έως το 2030.
Μη νομίζεις ότι μόνο στην Αιθιοπία «φουσκώνουν» οι τιμές των καινούργιων. Πάρε για παράδειγμα την Porsche 911 GT3 RS. Στις ΗΠΑ κοστίζει $244.995, που ισοδυναμούν με €212.400. Πόσα θα κληθείς να πληρώσεις για το ίδιο αυτοκίνητο στην Ελλάδα; Μόλις €378.900, παραλίγο τα διπλά χρήματα!