Το άρθρο εξετάζει την αυξανόμενη ενόχληση που προκαλούν τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης (ADAS) στα σύγχρονα αυτοκίνητα, τα οποία είναι υποχρεωτικά και συχνά δύσκολα απενεργοποιήσιμα. Οι οδηγοί εκφράζουν την επιθυμία να απαλλαγούν από τις ενοχλητικές παρεμβάσεις των συστημάτων ασφαλείας, όπως οι αυτόματες ειδοποιήσεις για τα όρια ταχύτητας και οι παρεμβάσεις στο τιμόνι κατά την αλλαγή λωρίδας.
Αν και αναγνωρίζεται η χρησιμότητά τους, οι οδηγοί προτιμούν να έχουν πιο εύκολη πρόσβαση στην απενεργοποίηση αυτών των λειτουργιών. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σε αναγκαία βελτίωση των σχετικών χαρακτηριστικών από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες αντιμετωπίζουν και την πίεση για καλύτερες αξιολογήσεις ασφαλείας.
Πιο αναλυτικά
Αυτό είναι το ακρωνύμιο για τα συστήματα ασφαλείας που υποχρεωτικά πλέον έχουν όλα τα καινούργια αυτοκίνητα. Μόνο που μερικές φορές το μόνο που δεν θες καθώς οδηγείς είναι να έχεις ενοχλητικές παρεμβάσεις

Αποφυγή σύγκρουσης; Βγάλ’ το off. Εκτός αν ανήκεις στην κατηγορία «υπέργηρη κυρία που μπουκάρει ανάποδα με το SUV της στο Ψυχικό». True story
Σιγά-σιγά όλο και περισσότεροι οδηγοί αντιπαθούν τα συστήματα υποβοήθησής που δεν απενεργοποιούνται εύκολα. Λοιπόν, δεν είσαι ο μόνος που ενοχλείται κάθε φορά που τα ραντάρ του καινούργιου σου αυτοκινήτου διαβάζουν τις πινακίδες των ορίων ταχύτητας και σου χτυπάνε τα ηχητικά και τα λαμπάκια μέσα στο κόκπιτ, σα χριστουγννιάτικο δένδρο.
Επίσης δεν είσαι ο μόνος που ενοχλείσαι την ώρα που αλλάζεις λωρίδα και το τιμόνι βαραίνει αισθητά. Ναι, πρέπει να βγάζεις φλας. Εννοείται.
Όμως υπάρχουν κι άλλες περιπτώσεις. Όπως, για παράδειγμα, όταν πας να αποφύγεις έναν ποδηλάτη που εμφανίστηκε μπροστά σου απότομα και πρέπει να αλλάξεις λωρίδα. Ή, σε άλλες περιπτώσεις, αντανακλαστικές. Εκεί δηλαδή όπου το σύστημα δεν μπορεί να «διαβάσει»την εκάστοτε συνθήκη. Ναι, είναι όλο αυτό το πακέτο που τρως στη μάπα κάθε φορά που μπαίνεις να οδηγήσεις πολλά καινούργια αυτοκίνητα

Στιγμιότυπο από τη σκηνή «επίθεσης» στο Νέο Ψυχικό όταν ηλικιωμένη κυρία κάπου μπερδεύτηκε. Ελλάδα, 2025
Ξέρετε, αυτό που σε αναγκάζει να απενεργοποιήσεις στην οθόνη ένα κατεβατό από προστασίες. Άλλη για τη διατήρηση λωρίδας. Άλλη για την αποφυγή μετωπικής, άλλη για τον εντοπισμό κόπωσης. Άλλη για κάμερες και ραντάρ. Άλλη για το «διάβασμα» των πινακίδων για τα όρια, άλλη για συμβουλές οικονομίας. Όρεξη να ’χεις να πατάς.
Δεν είσαι ο μόνος γιατί, όπως διαβάζω, ακόμα και η «γενικών» τοποθετήσεων επί αυτοκινητικών θεμάτων Τelegraph, δημοσίευσε χθες ένα άρθρο για το ποια καινούργια αυτοκίνητα έχουν συστήματα υποβοήθησής οδήγησης που είναι πιο εύκολο να απενεργοποιηθούν. Φαντάσου, έγινε και θέμα από επιστολές αναγνωστών που έχουν έρθει στο inbox της.
Όπως αναφέρει, κάποια Peugeot, Renault και Nissan σού επιτρέπουν να κάνεις τη διαδικασία απενεργοποίησης εύκολα. Επίσης, σχολιάζει, ότι η Citroen έχει αρχίσει να τοποθετεί μπουτόν και για τα δύο αυτά συστήματα (λωρίδας και πινακίδων ορίων ταχύτητας) το ένα δίπλα στο άλλο, ώστε να μπορείς να τα απενεργοποιείς ταυτοχρόνως. Κάτι ανάλογο κάνουν και οι Hyundai και KIA με αντίστοιχα πλήκτρα πάνω στο αυτοκίνητο. Ενώ, σχολιάζει, ότι τα πιο διακριτικά είναι αυτά της Volvo καθώς σπάνια αισθάνεσαι την ανάγκη να απενεργοποιήσεις το σύστημα υποβοήθησής λωρίδας
Περί ορέξεως
Ο καθένας φυσικά έχει τη δική του εμπειρία, όπως και και το σχετικό βαθμό όχλησης.
Το βέβαιο πάντως είναι ότι πολλοί πλέον οδηγοί δεν θέλουν αυτόν τον υπερβάλλοντα προστατευτισμό, ειδικά όταν απαιτείται ολόκληρη διαδικασία για να τον απενεργοποιήσεις.
Από την άλλη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αναγκασμένες να έχουν όλο και πιο εκτεταμένη παλέτα της ADAS. Πώς αλλιώς θα βγουν δηλαδή οι θετικοί πόντοι αξιολόγησης στο Euro NCAP;

Και από την άλλη, ξέρετε τι λέει το τελευταίο στις αυτοκινητοβιομηχανίες: ότι δηλαδή φταίνε αυτές που προμηθεύονται φθηνής τεχνολογίας τέτοιου είδους ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης που ακριβώς γι’ αυτό γίνονται σπαστικά στους ιδιοκτήτες. Πάρε το αυγό και κούρευ’το
Σε κάθε περίπτωση, το βέβαιο είναι ότι μέρος της αύξησης των τιμών σε καινούργια αυτοκίνητα οφείλεται και στην τοποθέτηση όλων αυτών των συστημάτων ασφαλείας.
Φυσικά και είναι χρήσιμα σε ένα βαθμό. Εννοείται, ξανά. Όμως όχι για να υπερβαίνουν τις ανθρώπινες σου αντοχές όταν κάθε φορά πρέπει να διασχίζεις δαιδαλώδεις λαβυρίνθους σε οθόνες και μενού για να ησυχάσεις από δαύτα.
Το χειρότερο πάντως, προσωπικά, είναι η αποφυγή σύγκρουσης σε κάποια πολύ ευαίσθητα σεταρισμένα συστήματα.
Μπορεί να συμβεί, για παράδειγμα, όταν θες να προσπεράσεις κάποιον που απότομα φρενάρει μπροστά σου και, καθώς πλησιάζεις, το ραντάρ σε φρενάρει άγαρμπα και απότομα, καθώς «διαβάζει» ότι κινδυνεύεις να συγκρουστείς.
Κι εκεί δηλαδή που ετοιμάζεσαι να αλλάξεις λωρίδα για να αποφύγεις τον κίνδυνο, το αυτοκίνητό σου επεμβαίνει δραστικά στα φρένα. Με ενδεχόμενο κίνδυνο; Μα, φυσικά, να πέσει και ο πίσω σου πάνω σε σένα
Photo: John Robertson / Google