Το Dieselgate, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα έχει προκαλέσει 16.000 θανάτους από το 2009 και αναμένονται αρκετοί ακόμη…
Φινλανδοί ερευνητές αξιολόγησαν τις επιπτώσεις στην υγεία από το σκάνδαλο με το παραποιημένο λογισμικό του 2015. Τα συνταρακτικά τους ευρήματα προστίθενται στη μακρά λίστα προβλημάτων που προκάλεσε η υπόθεση, τόσο για τον όμιλο Volkswagen όσο και για τη βιομηχανία αυτοκινήτου γενικότερα.
Το Dieselgate έκλεισε δικαστικά μόλις την περασμένη Δευτέρα, 26 Μαΐου, με τέσσερα πρώην στελέχη της VW να καταδικάζονται στη Γερμανία
Θα τελειώσει ποτέ αυτή η υπόθεση; Δέκα χρόνια ύστερα από το σκάνδαλο που συγκλόνισε τον Όμιλο VW, φινλανδική μελέτη αποκαλύπτει νέους αριθμούς. Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), το dieselgate και το παραποιημένο λογισμικό του, που υποτιμούσε τις πραγματικές εκπομπές ρύπων των οχημάτων, έχουν προκαλέσει 16.000 θανάτους από το 2009 μέχρι σήμερα.
Οι θάνατοι αυτοί, σύμφωνα με τους ερευνητές, προστίθενται στους ετήσιους θανάτους που οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση από το ντίζελ. Συνδέονται με γνωστά συμπτώματα όπως αναπνευστικά και καρδιαγγειακά προβλήματα, αλλά και με αυξημένο κίνδυνο διαβήτη και καρκίνου.
Οι Φινλανδοί, ωστόσο, δεν σταμάτησαν την ανάλυσή τους στο 2025. Εκτιμούν ότι τα TDI της VW, παρότι τα λογισμικά τους «διορθώθηκαν» μεταξύ 2015 και 2019, θα συνεχίσουν να έχουν επιπτώσεις μέχρι το 2040, λόγω νοσημάτων που δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί. Προβλέπουν επιπλέον 8.000 θανάτους μέσα στα επόμενα 15 χρόνια.
Στη φονική αυτή τραγωδία προστίθεται και μια οικονομική. Σύμφωνα πάντα με την ίδια μελέτη, το dieselgate έχει κοστίσει στα κράτη και στις επιχειρήσεις της ΕΕ το αστρονομικό ποσό των 146 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό προκύπτει από τον υπολογισμό των ημερών αναρρωτικής άδειας (2,4 εκατομμύρια), αλλά και του κόστους περίθαλψης των ασθενών.
Αν επιβεβαιωθούν, τα στοιχεία αυτά επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τον απολογισμό του σκανδάλου του 2015. Να θυμίσουμε ότι το σκάνδαλο αυτό ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που η ΕΕ αποφάσισε την κατάργηση των θερμικών κινητήρων έως το 2035 και τη μείωση των εκπομπών μέχρι τότε.
Ο Όμιλος VW υποχρεώθηκε να δαπανήσει σχεδόν 35 δισ. δολάρια για να επανορθώσει τις ζημιές. Η υπόθεση έκλεισε δικαστικά μόλις την περασμένη Δευτέρα 26 Μαΐου, με τέσσερα πρώην στελέχη της VW να καταδικάζονται στη Γερμανία. Ο υπεύθυνος για την εξέλιξη των κινητήρων ντίζελ καταδικάστηκε σε τέσσερα χρόνια φυλάκισης, ενώ οι υπόλοιποι καταδικάστηκαν σε ποινές με αναστολή.