Το άρθρο αναλύει τα δικαιώματα των καταναλωτών σε περιπτώσεις άρνησης κάλυψης επισκευής αυτοκινήτου από αντιπρόσωπο ή εισαγωγέα, είτε εντός είτε εκτός εγγύησης. Εστιάζει στη σημασία της υποβολής έγγραφης αναφοράς στον Συνήγορο του Καταναλωτή και παρέχει οδηγίες για τη διαδικασία επίλυσης, συμπεριλαμβανομένων φιλικών διαπραγματεύσεων και νομικών ενεργειών.
Δίνει έμφαση στην εμπορική και νομική εγγύηση, υπογραμμίζοντας τα δικαιώματα των καταναλωτών, όπως η δυνατότητα αποζημίωσης ή ακύρωσης πώλησης. Τέλος, προτείνει βήματα για την αντιμετώπιση της άρνησης, με έμφαση στην τεχνική εμπειρογνωμοσύνη και τη σημασία της σωστής τεκμηρίωσης.
Πιο αναλυτικά
Σε περίπτωση βλάβης ή δυσλειτουργίας του αυτοκινήτου, δεν είναι σπάνιο ο εισαγωγέας/αντιπρόσωπος να αρνηθεί την κάλυψη ή συμμετοχή στην επισκευή, είτε κατά τη διάρκεια της εγγύησης είτε και ύστερα από τη λήξη της.
Οι περισσότεροι από τους καταναλωτές που αντιμετωπίζουν μια τέτοια κατάσταση χάνονται μέσα σε ένα λαβύρινθο συμβουλών από φίλους, από «ειδικούς» ή ενεργώντας με βάση τη δική τους αντίληψη για το θέμα. Μια πρώτη ενδεδειγμένη κίνηση θα ήταν να υποβάλει έγγραφη αναφορά στον Συνήγορο του Καταναλωτή. Και στην περίπτωση που κριθεί βάσιμη, τα πράγματα θα πάρουν τον δρόμο τους. Ωστόσο, ο καταναλωτής χρειάζεται να γνωρίζει κάποια βασικά πράγματα είτε απευθυνθεί στον Συνήγορο του Καταναλωτή είτε λειτουργήσει κατά μόνας, καθώς η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία παρέχει συγκεκριμένα δικαιώματα στους καταναλωτές.
Η εξωδικαστική επίλυση με συμμετοχή >50% από τον εισαγωγέα/αντιπρόσωπο είναι η η πλέον συμφέρουσα, ειδικά αν το αυτοκίνητο παραμένει ακινητοποιημένο
1. Εμπορική εγγύηση κατασκευαστή
Η εμπορική εγγύηση είναι προαιρετική και συνήθως προσφέρεται τουλάχιστον για δύο έτη τουλάχιστον από την πώληση του καινούργιου αυτοκινήτου. Μπορεί δε να παρέχεται είτε δωρεάν είτε επί πληρωμή. Και να παρέχεται εγγράφως. Η εγγύηση αυτή δεσμεύει τον κατασκευαστή σύμφωνα με τους όρους που θέτει (π.χ. περιορισμός σε χιλιόμετρα, απαίτηση συντήρησης στο δίκτυο της μάρκας).
Ωστόσο, ο κατασκευαστής ή ο εισαγωγέας δεν μπορεί να επιβάλλει υποχρέωση συντήρησης αποκλειστικά στο εξουσιοδοτημένο δίκτυο, βάσει Κανονισμού (ΕΕ) 2010/461 για την ελεύθερη επιλογή συνεργείου, εφόσον τηρούνται οι τεχνικές προδιαγραφές.
2. Νομικές εγγυήσεις (υποχρεωτικές από το νόμο)
Ανεξαρτήτως της εμπορικής εγγύησης, ισχύουν οι εξής υποχρεωτικές εγγυήσεις:
Α. Εγγύηση Συμμόρφωσης (άρθρα 534 επ. Αστικού Κώδικα και Οδηγία ΕΕ 2019/771)
– Ισχύει για δύο έτη από την παράδοση του αυτοκινήτου (ή για ένα έτος για μεταχειρισμένα εφόσον συμφωνηθεί).
– Καλύπτει τυχόν απόκλιση από τη σύμβαση πώλησης (π.χ. ελαττωματικά εξαρτήματα, λανθασμένες προδιαγραφές).
– Από 01/01/2022 και ύστερα, ισχύει τεκμήριο υπέρ του καταναλωτή για τους πρώτους 12 μήνες, ότι η βλάβη υπήρχε κατά την πώληση.
Β. Ευθύνη για Κρυμμένα Ελαττώματα (Αστικός Κώδικας, άρθρο 540)
– Διάρκεια για δύο έτη από την ανακάλυψη του ελαττώματος.
– Καλύπτει ελαττώματα που δεν ήταν εμφανή κατά την πώληση και που καθιστούν το αυτοκίνητο μη κατάλληλο για χρήση.
– Ο πωλητής (και σε ορισμένες περιπτώσεις ο κατασκευαστής) υποχρεούται σε αντικατάσταση, επισκευή ή μείωση τιμής/ακύρωση πώλησης.
3. Τι να κάνεις σε περίπτωση άρνησης κάλυψης
Α. Φιλική επίλυση
– Απόστειλε συστημένη επιστολή ή εξώδικο στον πωλητή/αντιπρόσωπο/κατασκευαστή, όπου θα αναφέρεις το ιστορικό (ημερομηνία αγοράς, βλάβη, συντήρηση, κ.λπ.).
– Επισύναψε σχετικά έγγραφα (service, απόψεις μηχανικού).
– Ζήτα ρητά επανορθωτική ενέργεια (επισκευή, αντικατάσταση, αποζημίωση).
Β. Εμπειρογνωμοσύνη (τεχνική έκθεση)
– Μπορεί να γίνει εξωδικαστικά, με δαπάνη του καταναλωτή ή της ασφάλειας, εφόσον προβλέπεται.
– Ιδανικά να είναι αντικρουόμενη (παρουσία όλων των μερών), έτσι ώστε να έχει μεγαλύτερη αποδεικτική ισχύ.
4. Δικαστική προσφυγή (ως έσχατη λύση)
Αν αποτύχει η φιλική επίλυση, μπορείς να προσφύγεις στη Δικαιοσύνη:
– Αίτηση για Δικαστική Εμπειρογνωμοσύνη (διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων).
– Αν το ποσό υπερβαίνει τις €10.000, απαιτείται δικηγόρος.
– Στη συνέχεια, αν δεν υπάρξει συμβιβασμός, ακολουθεί κανονική δίκη (αγωγή) για:
α. κόστος επισκευής
β. ακύρωση της αγοράς
γ. αποζημίωση για αδυναμία χρήσης (π.χ. έξοδα ενοικίασης αυτοκινήτου)
δ. ηθική βλάβη, εφόσον υπάρχει στοιχειοθέτηση
5. Πόσο διαρκεί;
– Δικαστική εμπειρογνωμοσύνη: Έως έξι μήνες
– Κανονική δίκη: 12-18 μήνες, συν χρόνος έφεσης
Γι’ αυτό συχνά, η εξωδικαστική επίλυση με συμμετοχή >50% από τον κατασκευαστή/αντιπρόσωπο είναι συμφέρουσα, ειδικά αν το αυτοκίνητο παραμένει ακινητοποιημένο.
Σημαντικά νομικά σημεία
– Η εγγύηση συμμόρφωσης και η ευθύνη για κρυμμένα ελαττώματα είναι υποχρεωτικές και υπερισχύουν κάθε εμπορικής εγγύησης.
– Ο κατασκευαστής δεν μπορεί να απορρίψει αίτημα επισκευής επικαλούμενος συντήρηση εκτός δικτύου, εφόσον ακολουθούνται οι προδιαγραφές.
– Ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να ζητήσει αποζημίωση, ακύρωση πώλησης ή επισκευή.
– Η τεχνική εμπειρογνωμοσύνη είναι κρίσιμη για την τεκμηρίωση του ελαττώματος.
Επειδή όμως μπορεί να μπερδευτήκατε και να σας φαίνεται όλο το παραπάνω βουνό, παραθέτουμε τον οδηγό ενεργειών βήμα-βήμα
ΒΗΜΑ 1: Συγκέντρωση Δικαιολογητικών
– Τιμολόγιο αγοράς
– Βιβλίο συντήρησης/αποδείξεις service
– Περιγραφή βλάβης (τεχνική αναφορά, email/φωτογραφίες)
– Προσφορές για το κόστος επισκευής
ΒΗΜΑ 2: Επικοινωνία με αντιπρόσωπο
– Πρώτη ανεπίσημη επικοινωνία (τηλεφωνική ή γραπτή)
– Αν δεν υπάρξει λύση, αποστολή εξώδικης δήλωσης (βλ. υπόδειγμα παρακάτω)
ΒΗΜΑ 3: Εμπειρογνωμοσύνη
Αν υπάρξει άρνηση ή δεν απαντήσουν, ζητήστε τεχνική εμπειρογνωμοσύνη:
– Ιδιωτική (συνοδεία τεχνικού)
– Ιδανικά με αντίκληση στην άλλη πλευρά ώστε να είναι έγκυρη
ΒΗΜΑ 4: Διαπραγμάτευση/συμβιβασμός
Αν έχετε ισχυρή τεχνική έκθεση, διαπραγματευθείτε συμμετοχή στην επισκευή
– Πρακτικά συμφέρει συχνά ένας συμβιβασμός >50%
ΒΗΜΑ 5: Δικαστικά Μέτρα (προαιρετικά)
– Αίτηση Εμπειρογνωμοσύνης (ασφαλιστικά μέτρα)
– Αν χρειαστεί, Αγωγή για αποζημίωση/επισκευή/ακύρωση
– Προϋπόθεση: Άνω των €10.000 → με δικηγόρο
To Πρότυπο Επιστολής/Εξώδικης Δήλωσης προς κατασκευαστή/εισαγωγέα ή αντιπρόσωπο μπορείς να το κατεβάσεις σε επεξεργάσιμη μορφή στο συνημμένο αρχείο