Ο Όμιλος Stellantis, σε συνεργασία με την αμερικανική startup Factorial Energy, προγραμματίζει να ξεκινήσει δοκιμές για τις νέες μπαταρίες ημι-στερεάς κατάστασης το 2026, με την πρώτη εφαρμογή τους σε δοκιμαστικό στόλο Dodge Charger Daytona.
Οι μπαταρίες αυτές, που βασίζονται στην τεχνολογία FEST, υπόσχονται αυξημένη ενεργειακή πυκνότητα, ταχύτερη φόρτιση και σταθερή απόδοση σε ευρύ θερμοκρασιακό εύρος, αν και η διάρκεια ζωής τους είναι περιορισμένη σε 600 κύκλους φόρτισης.
Η Stellantis εξετάζει επίσης την παραγωγή τους μέσω της Automotive Cells Company, ενισχύοντας τη δέσμευσή της για καινοτομία στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Πιο αναλυτικά
Ο Όμιλος Stellantis, σε συνεργασία με την αμερικανική startup Factorial Energy, ετοιμάζει μια σημαντική αναβάθμιση στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εισάγοντας τεχνολογία ημι-στερεάς κατάστασης σε πειραματικό στόλο από το 2026.
Η νέα γενιά μπαταριών υπόσχεται μεγαλύτερη αυτονομία, ταχύτερη φόρτιση και σταθερή απόδοση σε ευρύ φάσμα θερμοκρασιών, καθιστώντας την ιδιαίτερα ελκυστική για μελλοντικά μοντέλα παραγωγής.
Όπως έγινε γνωστό, η μπαταρία που θα χρησιμοποιηθεί βασίζεται στην τεχνολογία FEST (Factorial Electrolyte System Technology), με ηλεκτρολύτη σε μορφή γέλης και χημεία λίθιο-μέταλλο. Μια ενδιάμεση λύση μεταξύ συμβατικών μπαταριών ιόντων λιθίου και των συσσωρευτών στερεάς κατάστασης, προσφέροντας σημαντικά οφέλη, όπως έχουν αποτυπωθεί στις πρώτες δοκιμές.
Ο Όμιλος Stellantis θα ξεκινήσει τις δοκιμές των μπαταριών ημι-στερεάς κατάστασης σε έναν δοκιμαστικό στόλο Dodge Charger Daytona στις ΗΠΑ το 2026
Ο Όμιλος ανακοίνωσε ότι οι πρώτες FEST κυψέλες προσφέρουν ενεργειακή πυκνότητα 375 Wh/kg – σχεδόν διπλάσια από τις περισσότερες σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου (~200 Wh/kg). Η χωρητικότητα φόρτισης φτάνει τα 77 Ah, ενώ η φόρτιση από 15% έως 90% διαρκεί μόλις 18 λεπτά σε θερμοκρασία δωματίου. Επιπλέον, οι μπαταρίες λειτουργούν απρόσκοπτα σε θερμοκρασίες από -30°C έως 45°C.
Ωστόσο, η διάρκεια ζωής τους – προς το παρόν τουλάχιστον – αγγίζει τους 600 κύκλους φόρτισης, περίπου τη μισή σε σύγκριση με τα σημερινά πρότυπα της αγοράς. Η εξέλιξη και οι δοκιμές συνεχίζονται, με στόχο την αύξηση αυτής της τιμής χωρίς να θυσιάζεται η απόδοση ή η ασφάλεια.
«Η βελτιστοποίηση μιας μόνο ιδιότητας είναι σχετικά απλή, αλλά η επιτυχής εξισορρόπηση υψηλής ενεργειακής πυκνότητας, μεγάλης διάρκειας ζωής κύκλων, γρήγορης φόρτισης και ασφάλειας σε μια μπαταρία με διαστάσεις κατάλληλες για αυτοκίνητο και με επικύρωση από τον κατασκευαστή είναι το πραγματικό επίτευγμα», τονίζει η Siyu Huang, CEO της Factorial.
Η νέα πλατφόρμα STLA Large, που θα αποτελέσει τη βάση για τις επόμενες Alfa Romeo Stelvio και Giulia, αναμένεται να είναι η πρώτη που θα υποδεχθεί την τεχνολογία FEST. Πριν από αυτό όμως, οι μπαταρίες θα ενσωματωθούν σε έναν στόλο πειραματικών Dodge Charger Daytona στις ΗΠΑ.
Ο Όμιλος Stellantis ενδέχεται να αναθέσει την παραγωγή των FEST κυψελών στην Automotive Cells Company (ACC), μια κοινοπραξία με έδρα τη Γαλλία, στην οποία συμμετέχει μαζί με τη Mercedes-Benz. Αξίζει να σημειωθεί ότι η γερμανική φίρμα, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές του εξωτερικού ήδη σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης Solstice της Factorial έως το 2030, δείχνοντας εμπιστοσύνη στην τεχνολογική προοπτική της νεοφυούς εταιρείας.