- Η ελληνική Παιδεία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, με την έλλειψη εθνικού διαλόγου και μακρόπνοων προγραμμάτων να οδηγεί σε αποσπασματική εφαρμογή λύσεων.
- Η ανάγκη για αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης έχει αναγνωριστεί, αλλά οι πρωτοβουλίες για βελτίωση παραμένουν ανύπαρκτες, παρά την ύπαρξη γνώσης και επιτυχημένων διεθνών παραδειγμάτων.
- Οι Ιστορικοί Χάρτες του Παύλου Καρολίδη αναγνωρίζονται ως σημαντικά εργαλεία μάθησης που έχουν διαπαιδαγωγήσει πολλές γενιές, προβάλλοντας την ιστορία και τον πολιτισμό της Ελλάδας.
Του Γιώργου Κ. Στράτου
Η Παιδεία στην πατρίδα μας αποτελεί ένα τεράστιο ζήτημα, το οποίο ουδέποτε μας απασχόλησε στην έκταση και με την ένταση που απαιτείται. Ο εθνικός διάλογος γι’ αυτήν είναι ανύπαρκτος. Κατά συνέπεια και η χάραξη και η εφαρμογή ενός μακρόπνοου προγράμματος, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και τις ανάγκες της μαθητιώσας νεολαίας και της εποχής, παραμένει γράμμα κενό. Παρά τις προθέσεις των εμπλεκομένων, τα πράγματα γίνονται αποσπασματικά, το όραμα, η διάθεση και τα χρήματα απουσιάζουν, ενώ γονείς, μαθητές και καθηγητές βρίσκονται «στα κάγκελα» ή «στον αυτόματο» καθώς η δημόσια εκπαίδευση καταρρέει.
Την εγκληματική αμέλεια άπαντες καυτηριάζουν. Ουδείς όμως επιλαμβάνεται πρωτοβουλιών για την ανάταξη του θνήσκοντος περιβάλλοντος. Πολύ κρίμα και πολύ άδικο! Διότι για την οργάνωση των σχολείων μας υπάρχουν πολλή γνώση, μακρά εμπειρία, επιτυχημένα διεθνή παραδείγματα και άνθρωποι για να τα υλοποιήσουν με επιτυχία. Ας σκαλίσουμε όσα «κάρβουνα» απέμειναν ζεστά μέχρι να ξαναφουντώσουν οι φλόγες που θα ζεστάνουν τις ψυχές και τα μυαλά των παιδιών. Υπάρχουν, ευτυχώς, πολλά ανάμεσα στα βρεγμένα «κούτσουρα» που συνθέτουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Ένα φύσημα χρειάζεται για να ξαναζωντανέψουν.
Την πνοή αυτή διαθέτουν εργαλεία μάθησης που διαπαιδαγώγησαν με επιτυχία γενιές Ελλήνων, χαράσσοντας τα σχολικά τους χρόνια με ανεξίτηλες γνώσεις. Ένα από αυτά που με συγκίνηση θα ανακαλούσαν από τη μνήμη τους οι μεγαλύτεροι είναι αναμφισβήτητα οι Ιστορικοί Χάρτες του αείμνηστου Παύλου Καρολίδη. Επιβλητικοί, κρέμονταν στους τοίχους των ψηλοτάβανων αιθουσών, δημιουργώντας μία υποβλητική ατμόσφαιρα με τα πολλά και θαυμαστά που απεικόνιζαν από την αρχαία Ελλάδα κατά φυλές μέχρι τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και τους Νεότερους Χρόνους. Λαμπρό τέκνο της Καππαδοκίας ο Καρολίδης, διαπνέεται από το ακατάβλητο πάθος, την ανεξάντλητη δύναμη και το ανοιχτό πνεύμα του περιφερειακού Ελληνισμού, ιδιότητες που θα καταθέσει στην επιστήμη της Ιστορίας, διαδεχόμενος τον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο στην έδρα, στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η μόρφωσή του και η εμπειρία του θα αποτυπωθούν με θαυμαστό τρόπο στους Ιστορικούς Άτλαντές του. Αξεπέραστης ακρίβειας και πληρότητας, δείχνουν στους μαθητές τους τόπους, τα γεγονότα και τα μνημεία της πολυτάραχης διαδρομής του έθνους μας.
Στις 16 Ιουνίου 1927, ο Σερραίος υπουργός Παιδείας Αθανάσιος Αργυρός, δάσκαλος, δημοσιογράφος και δικηγόρος, εκ των πρωτεργατών του Μακεδονικού Αγώνα, γράφει: «Προς τους κ.κ. Γενικούς Επιθεωρητάς Μ.Ε. και Επιθεωρητάς των Δημοτικών Σχολείων – Υπό του εκδοτικού οίκου Δημητράκου εξεδόθησαν εσχάτως ιστορικοί χάρται επί τη βάσει των νεοτέρων εκδόσεων και κατόπιν ιστορικής επε-ξεργασίας του ομοτίμου καθηγητού του Πανεπιστημίου κ. Π. Καρολίδου. Επειδή οι ανωτέρω ιστορικοί χάρται ως εποπτικόν μέσον διδασκαλίας είναι απαραίτητοι εις έκαστον σχολείον της δημοτικής και μέσης εκπαιδεύσεως, παρακαλούμεν να συστήσητε εις τα υπό την διδασκαλίαν υμών Σχολεία όπως προμηθεύσωσι τοιαύτους». Το έγγραφο επιβάλλεται να αποσταλεί εκ νέου ως έχει ως κατεπείγον.