- Η «Μαύρη Παρασκευή» έχει γίνει εμπορική φιέστα που προωθεί τον καταναλωτισμό, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι οι εκπτώσεις είναι ευκαιρίες ζωής.
- Οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να αγοράζουν περιττά προϊόντα, που συχνά δεν χρειάζονται, οδηγώντας σε οικονομικό και ψυχικό άγχος.
- Η ονομασία «μαύρη» υποδηλώνει αρνητικά στοιχεία και η πρακτική είναι ξένη προς την ελληνική κουλτούρα, προτρέποντας τους καταναλωτές να αποφεύγουν τον πανικό των αγορών.
Ο προσδιορισμός «μαύρη» δίπλα στο όνομα ημέρας δεν προοιωνίζεται κάτι καλό. Εκτός αν είσαι έμπορος και περιμένεις τους μοδολάτρες…
Του Παναγιώτη Λιάκου
Μας πρήξανε με την Μπλακ Φράιντεϊ, την περιβόητη «Μαύρη Παρασκευή» των εκπτώσεων. Μας γανώσανε τα μυαλά με τις αμερικανιές, με τις εύπεπτες προπαγάνδες, με τα χαζοχαρούμενα τραγουδάκια (όλα ξένα, ασφαλώς) και τα… αμερικανελλένικα συνθηματάκια. Και βίρα μάινα η «Μαύρη Παρασκευή». Και δώσ’ του Black Friday, όπου (υποτίθεται ότι) οι έμποροι πουλάνε μπιρ παρά ό,τι έχουν και δεν έχουν και ο ευφυέστατος καταναλωτής θα τους πιάσει κορόιδα επειδή θα πάει στα μεγάλα εμπορικά κέντρα (τα malls, που προφέρονται «μωλς»), θα συνωστιστεί μαζί με χιλιάδες άλλους «παμπόνηρους» και «ενημερωμένους» και θα βρει την ευκαιρία της ζωής του.
Οπουδήποτε και να πάει κάποιος, για την Μπλακ Φράιντεϊ θα του πουν. Λες και είναι στόχος ζωής να πάρεις αποχυμωτή, γλιτώνοντας (αν τα γλιτώνεις) 10 ευρώ. Λες και είναι κάτι σαν το άγιο δισκοπότηρο μια πιο φθηνή φριτέζα αέρος ή ένα τηλεχειριστήριο παιχνιδοκονσόλας με έκπτωση 20%.
Όλος τούτος ο σαματάς γίνεται για πράγματα που, αν το καλοσκεφτείς, μπορείς άνετα να ζήσεις και χωρίς αυτά. Έζησες μέχρι σήμερα. Μπορείς και άλλο τόσο χωρίς να επενδύσεις χρήματα από το υστέρημά σου για ένα ηχοσύστημα τηλεόρασης, για το τελευταίο μοντέλο φορητού τηλεφώνου (που θα έχει παλιώσει μέσα σε ένα τρίμηνο). Ο καταναλωτισμός είναι εξ ορισμού στρεσογόνος. Όσο ρίχνεις ύλη πάνω στην ύλη, ακόμα και ο χρυσός σε μηδενικό χρόνο φαντάζει σαν ιλύς κι εσύ θα θέλεις διαρκώς κι άλλα, κι άλλα, κι άλλα, ελπίζοντας να ευτυχήσεις στην ακριβώς επόμενη συσκευή. Όσο δε σωρεύεις τόσο ρεύεις οικονομικά και στενεύεις ψυχικά.
Άσε και την ίδια την ονομασία αυτής της εκπτωτικής φιέστας. Ο προσδιορισμός «μαύρη» δίπλα στο όνομα ημέρας δεν προοιωνίζεται κάτι καλό. Εκτός αν είσαι έμπορος και περιμένεις τους μοδολάτρες…
Και δυσοίωνη η ονομασία και ντιπ ξένο το έθιμο και απόλυτα προβλέψιμη η κατάληξη των μάταιων επενδύσεων σε ευτελή πραγματάκια.
Μη μαυρίζετε τις Παρασκευές σας και μην αφήνετε άλλους να σας τις μαυρίζουν.