Το άρθρο αναλύει την κρίση που αντιμετωπίζει η ελληνική τηλεόραση, με την τηλεθέαση να μειώνεται δραματικά και τα κανάλια να προβληματίζονται για το μέλλον τους.
Οι τηλεοπτικοί παρουσιαστές φαίνεται να αγνοούν την πραγματικότητα, ενώ οι influencers, όπως η Ιωάννα Τούνη, κερδίζουν συνεχώς έδαφος στα social media, προσελκύοντας μεγαλύτερο κοινό με χαμηλό κόστος.
Οι τηλεοπτικές εκπομπές δεν καταφέρνουν να ανταγωνιστούν το αυθόρμητο και ενδιαφέρον περιεχόμενο των influencers, με αποτέλεσμα οι τηλεθεατές να στρέφονται μαζικά στα social media.
Η τηλεόραση φαίνεται να έχει παραδοθεί άνευ όρων στα νέα μέσα, με τις εκπομπές να ανακυκλώνουν περιεχόμενο που οι θεατές έχουν ήδη δει online.
Πιο αναλυτικά
Τα δημοφιλή ονόματα, η τηλεθέαση που παραπαίει, ο κόσμος που γυρνάει την πλάτη στην τηλεόραση και ο προβληματισμός των καναλιών. Οι περικοπές θα αρχίσουν σύντομα γιατί τα στελέχη φωνάζουν “δεν βγαίνω μάνα μου δεν βγαίνω”… Όταν τα μονοψήφια στήνουν χορό και οι παρουσιαστές μας κάνουν πλάκα λέγοντας “μια χαρά πάνε όλα”, τότε ή στραβός είναι ο γυαλός, ή στραβά αρμενίζουμε.
Το 3,2,1 κάποτε ήταν επιτυχημένη εκπομπή του ΑΝΤ1 με μεγάλη τηλεθέαση, σήμερα είναι τα μηνύματα της NIELSEN που στέλνει καθημερινά δείχνοντας τον κόσμο να τους φτύνει και αυτοί να νομίζουν ότι βρέχει… Βρε πάρτε το χαμπάρι, η Τούνη και οι παρέα της στα social σας έχουν πάρει φαλάγγι και σας κοροϊδεύουν…
Η πλάστιγγα εσόδων στα περισσότερα κανάλια μπορεί να γέρνει υπέρ τους για την ώρα με διαφημίσεις που έχουν προπληρωθεί για το πρώτο τρίμηνο, όμως αν οι μετρήσεις τηλεθέασης, που ήδη ξεκίνησαν χαμηλά, δεν ανακάμψουν, τότε το επόμενο διάστημα είναι δεδομένο ότι θα τραγουδάνε όλοι μαζί “κλάψε με μάνα κλάψε με μια νύχτα με φεγγάρι”.
Ποιος βλέπει τηλεόραση; Ελάχιστοι πια! Έτσι απλά και ωραία…
Τα ραβασάκια της Nielsen που πάνε πεσκέσι καθημερινά ζαλίζουν. Και αν αυτά τα νούμερα μεταφραστούν σε αριθμούς ανθρώπων, θα εκπλαγείς! Οι περισσότεροι μεν έχουν πάθει αγκύλωση στα δάχτυλα από το ζάππινγκ, ελάχιστοι δε είναι φανατικοί.
Και επειδή η τηλεόραση δεν είναι απρόσωπη, τα γερά χαστούκια της αδιαφορίας του κόσμου πάνε στους παρουσιαστές μεριά, που σα να μην τους φτάνει ο εφιάλτης των μονοψήφιων, έχουν και άλλους εφιάλτες την Τούνη, την Οικονομάκου και πάει λέγοντας… Ο καθένας ξεχωριστά και όλοι μαζί οι influencers πάνε τάπα στους αριθμούς κόσμου που τους βλέπει τους παρουσιαστές και τους καταπίνουν αμάσητους… Δείτε γιατί…
Η νέα χρονιά μπήκε με το αριστερό για τους πιο πολλούς, με ελάχιστες εξαιρέσεις και τα πρώτα καμπανάκια δειλά δειλά ήχησαν.. Γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελά πατέρα; Έλα ντε! Οι παρουσιαστές δείχνουν χαρούμενοι και αισιόδοξοι μεν – και μακάρι να τους βγει- αλλά στην πραγματικότητα ζουν με το άγχος του κοψίματος και δεν κοιμούνται, γιατί κατά πως δείχνουν οι τάσεις μάλλον ο κόσμος σφυράει κλέφτικα.
Δείτε όμως γιατί… Οι αριθμοί δεν είναι υποθετικοί, είναι πραγματικοί και δείχνουν την αληθινή εικόνα. Είναι αλήθεια σοκαριστικό πόσος κόσμος μένει μπροστά στην τηλεόραση και βλέπει πραγματικά το περιεχόμενο και όχι μόνο το έπιπλο…
“Στα 55- 60 μια γυναίκα έχει κάνει τα κουμάντα της, έχει βρει έναν καλό πλαστικό και κάνει ένα ωραιότατο lifting, δεν μπορείς να την παλεύεις για πολύ με Botox και υαλουρινικά, θες πιο άμεσες λύσεις… Αυτό πρέπει να κάνει και η ελληνική tv” μου έλεγε τις προάλλες άνθρωπος της τηλεόρασης, θέλοντας να κάνει έναν χιουμοριστικό παραλληλισμό μιας γυναίκας ώριμης με την τηλεόραση… Δίκιο ή όχι δεν έχει σημασία πάντως τηλεθέαση 15% σημαίνει χοντρικά ότι από τα 100 άτομα σε βλέπουν τα 15 και τα υπόλοιπα 85 σε φτύνουν…Εσύ νομίζεις ακόμα ότι βρέχει;
Τα νούμερα τηλεθέασης σε αντιστοιχία με τον αριθμό ανθρώπων που βλέπουν τηλεόραση διαφοροποιούνται από ζώνη σε ζώνη και από κανάλι σε κανάλι, αφού η δυναμική και ο μέσος όρος του κάθε σταθμού αλλάζουν. Άλλο ΑΝΤ1, άλλο ALPHA, άλλο MEGA και άλλο Star και Open. Για παράδειγμα, μια επιτυχημένη εκπομπή όπως είναι φέτος η Super Κατερίνα, στον ALPHA όταν κάνει 18,2% αντιστοιχεί κατά μέσο όρο περίπου σε 220.000 τηλεθεατές την ημέρα. Το πρωινό του Λιάγκα όταν κάνει 15% – στις καλές του version και στο γενικό σύνολο – το βλέπουν περίπου από 170.000 – 200.000 άνθρωποι, το Breakfast@Star με 10% το βλέπουν περίπου 135.000 άνθρωποι.
Τους Αταίριαστους με 14% η αναλογία τους σε κόσμο είναι περίπου 222.000, το Buongiorno με 13%, περίπου 140000 άνθρωποι, ενώ το Πρωίαν σε είδον που έκαναν 5,5- 6% η αναλογία των τηλεθεατών είναι περίπου στους 57.000. Στην prime time ζώνη των καναλιών, τα ίδια ποσοστά μετρήσεων αντιστοιχούν σε πληθυσμό 3 και 4 φορές επάνω. Τα κανάλια ρίχνουν όλα τους τα γερά χαρτιά το βράδι με στόχο να συγκεντρώνουν μεγαλύτερο αριθμό τηλεθέασης και περισσότερα διαφημιστικά έσοδα. Ένα σποτ στην πρωινή ζώνη κοστίζει 7-8 φορές λιγότερο από ότι στην βραδινή. Ο “Άγιος έρωτας” σημειώνοντας τηλεθέαση 19% αναλογεί περίπου σε 900.000 τηλεθεατές, το Grand Hotel με 13% αναλογεί περίπου σε 822.000 τηλεθεατές.
Το Master chef στα καλύτερά του νούμερα άγγιξε τους 600.000 τηλεθεατές ενώ το Αλ τσαντίρι news έφτανε τους 772.000 τηλεθεατές, όταν είχε ποσοστό περίπου 15- 17%. Οι τηλεοπτικοί σταρ μπορεί να γίνονται “μήλον της έριδος” για τα κανάλια την περίοδο των μεταγραφών ανάλογα με τις τελικές επιδόσεις τους, αλλά ο πρωταθλητισμός είναι σκληρός και τα νούμερα μιλάνε. Όταν βγει το τεφτέρι και αποδειχτεί “άνθρακας ο θησαυρός”, τα όργανα βαράνε αλύπητα.
Γιατί όταν σε έναν πληθυσμό 10.000.000 ανθρώπων, αυτοί που βλέπουν συνολικά τηλεόραση μετά βίας ακουμπάνε το 1.000.000 την εβδομάδα, τότε βέβαια υπάρχει θέμα… Οι influencers από την άλλη στα social έχουν στήσει το δικό τους πανηγύρι και τσακίζουν τους τηλεοπτικούς για πλάκα, ανέξοδα, αβίαστα και ακούραστα.
Η number one influencer Τούνη πάει… τάπα τους TV stars!
Στην ερώτηση “ποιος είναι ο αγαπημένος σας Έλληνας influencer”, η Τούνη είναι η βασίλισσα με διαφορά – όπως ήταν κάποτε η Μενεγάκη – σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, εκτός από την ομάδα 13-17, όπου πρώτη έρχεται η Αγγελική Κόκλα ή κατά κόσμον γνωστή ως Dat Lilly.
Ένα βίντεο της Ιωάννας Τούνη μπορεί για παράδειγμα να έχει απήχηση σε κόσμο περισσότερο από 400- 500.000 χιλιάδες την ημέρα, έχει φτάσει και το 1.000.000, η Soula Glamorous επίσης διάσημη influencer, ανεβάζει μια είδηση και ξεπερνάει τα 800.000 views, όπως επίσης και η Αθηνά Οικονομάκου, που θεωρείται από τις επιτυχημένες στον κόσμο του instagram.
Ένας καλός influencer πρέπει να παράγει καλό περιεχόμενο μέσα στην πλατφόρμα του Instagram. Οι αποτελεσματικοί influencer είναι όλη την μέρα πάνω από ένα κινητό και παράγουν περιεχόμενο, απαντάνε σε μηνύματα, μιλάνε με τον κόσμο. Είναι με λίγα λόγια μια full time δουλειά. Δεν παίζει ρόλο μόνο ο χρόνος που θα χρειαστούν για ένα συγκεκριμένο post ενός πελάτη, αλλά o συνολικός χρόνος που έχουν αφιερώσει στο λογαριασμό τους, η εμπειρία και οι ιδέες που χρησιμοποιούν για να χτίσουν το προφίλ τους.
Σαφώς οι διάσημοι influencers είναι πολλοί και ο αριθμός ολοένα και αυξάνεται.
- Πόσο στοιχίζει ένα βίντεο στα social; Θα γελάσετε… Κόστος σχεδόν μηδέν.
- Πόσο στοιχίζει μια καθημερινή πρωινή εκπομπή; Θα κλάψετε!
- Σχεδόν 50.000 ευρώ καθημερινά στο κανάλι…
Η τάση του κόσμου ψηφίζει ξεκάθαρα τα social, και τα πρόσωπα που βρίσκονται σε αυτά, αποδομώντας και βρίζοντας χυδαία ορισμένες φορές τα πρόσωπα της τηλεόρασης με καριέρες και ιστορία…
Εδώ και πολύ καιρό υπάρχει ο έντονος προβληματισμός σε όλα τα κανάλια για τα νούμερα τηλεθέασης, τα ακριβά budget των εκπομπών που είναι δυσανάλογα με τα έσοδα των διαφημίσεων, τις χορηγίες, με ολέθριες συνέπειες να κόβονται πρόωρα εκπομπές, ακόμα και ένα μήνα πριν ολοκληρώσουν την συνεργασία τους. Μεγάλη κουβέντα γιατί ο κόσμος σταμάτησε να βλέπει τηλεόραση και στράφηκε στα social και στις εκπομπές στο Youtube.
Ίσως γιατί οι influencers έχουν πιο ενδιαφέρον περιεχόμενο, δίνουν ειδήσεις αληθινές, έχουν χιούμορ ή νεύρα, αυθορμητισμό, βάζουν τον κόσμο μέσα στην προσωπική τους ζωή, τόσο όσο θέλουν, αφήνοντας να υπάρχει και ένα μυστήριο.
Αντιθέτως τα άλογα κούρσας της τηλεόρασης, κλωτσάνε τον ίδιο τους τον εαυτό, αναμασάνε τις ίδιες ειδήσεις από το πρωί μέχρι το απόγευμα, κάνουν την τρίχα τριχιά, σκοτώνονται μεταξύ τους, δεν έχουν ελκυστικό περιεχόμενο και ιδέες και τέλος αναπαράγουν μια χαρά τις ειδήσεις των influencers που ο κόσμος τις έχει δει πολύ πιο πριν τις παίξουν οι εκπομπές.
Ο εχθρός της τηλεόρασης είναι τα social media και η τηλεόραση έχει παραδοθεί άνευ όρων σε αυτά… Αντί να σέρνουν οι λεγόμενοι σταρ της τηλεόρασης τους influencers από την μύτη, οι τηλεοπτικοί έχουν γίνει όμηροι αυτών, προσπαθώντας να κλέψουν κοινό από αυτούς αλλά και πάλι δεν τα καταφέρνουν.
Εκατό εκπομπές να γίνουν και να γεμίσει η τηλεόραση, σωτηρία δεν υπάρχει, ο τηλεθεατής το έσκασε! Αν η Τούνη είχε κανάλι θα ήταν το CNN της Ελλάδας. Η number one influencer και οι όμοιοί της πηγαίνουν… τάπα όλους τους Tv stars και έχουν δικαιολογημένα κάθε λόγο να καυχώνται για αυτό.