Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία δοκιμάζεται έντονα και ο Όμιλος Stellantis, πέμπτος σε μέγεθος στον κόσμο, μόλις ανακοίνωσε προειδοποιητικά στοιχεία για το πρώτο 6μηνο του 2025, με καθαρές ζημιές 2,3 δισ. ευρώ.
Το πλήγμα είναι ιδιαίτερα έντονο στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, με ευθύνες να καταλογίζονται τόσο σε εξωτερικές πιέσεις, όσο και σε εσωτερικές αδυναμίες.
Ο Antonio Filosa, που ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος μόλις στις 18 Ιουλίου, βρέθηκε αντιμέτωπος με μία από τις χειρότερες οικονομικές ανακοινώσεις στην ιστορία του ομίλου. Αν και τα νούμερα είναι ακόμη προκαταρκτικά, η εικόνα είναι ήδη ζοφερή. Η ζημιά, όπως διευκρινίζεται, σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με πρόβλεψη ζημιών ύψους 3,3 δισ., χωρίς την οποία τα αποτελέσματα θα ήταν θετικά.
Οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει κατά 6% στην Ευρώπη και κατά 25% στις ΗΠΑ, ενώ τα λάθη στρατηγικής της εποχής Tavares συνεχίζουν να στοιχειώνουν τις επιδόσεις του Oμίλου Stellantis

Η ανακοίνωση ήρθε νωρίτερα από το αναμενόμενο, ενδεχομένως για να «μαλακώσει» το σοκ, αφού ήδη από τον Απρίλιο υπήρχαν ενδείξεις -μεταξύ άλλων, η απουσία ετήσιων στόχων.
Η πτώση οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων: Δασμοί Trump στις ΗΠΑ, αυστηρές ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές ρυθμίσεις, αλλά και εσωτερικά ζητήματα όπως η αναξιοπιστία των κινητήρων PureTech και BlueHDI που συνεχίζουν να ταλανίζουν την εικόνα του ομίλου, ακόμη και στη μεταπώληση.
O Όμιλος Stellantis επηρεάστηκε επίσης από το σκάνδαλο των αερόσακων Takata, το οποίο αδίκως συνέδεσε το κοινό με τη Citroën, και είχε αποτέλεσμα επιπλέον ανακλήσεις μέσα στο 2024.

Οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει κατά 6% στην Ευρώπη και κατά 25% στις ΗΠΑ, ενώ τα λάθη στρατηγικής της εποχής Tavares συνεχίζουν να στοιχειώνουν τις επιδόσεις του ομίλου. Παρόλα αυτά, οι αγορές έδειξαν αυτοσυγκράτηση, με τη μετοχή να χάνει μόλις 1,8% στο Παρίσι και 0,76% στο Μιλάνο.
Ελπίδα τα «έξυπνα» αυτοκίνητα; Το δεύτερο 6μηνο αναμένεται πιο αισιόδοξο, χάρη στη στροφή σε πιο «έξυπνα» και μικρότερα αυτοκίνητα, που έως τώρα είχαν περάσει σε δεύτερη μοίρα. Εν αναμονή της ρύθμισης για τα «E-Car» ή «ASEV» -από το Affordable Sustainable Electric Vehicle. Στο προσκήνιο επιστρέφει το FIAT 500 MHEV, ενώ αναμένονται σημαντικά εμπορικά λανσαρίσματα όπως το νέα Citroën C3, το Opel Frontera και το FIAT Grande Panda. Το προσωπικό στις ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής περιμένει με κομμένη ανάσα.