Το Πεκίνο συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να αποτρέψει την επιβολή νέων δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προτείνοντας ένα σύστημα κατώτατων τιμών. Αν και οι συνομιλίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, η Κίνα χρησιμοποιεί διάφορες πιέσεις, όπως η απειλή δασμών σε ευρωπαϊκά προϊόντα και έλεγχοι στις εξαγωγές σπάνιων γαιών.
Οι περιορισμοί θα ισχύουν μόνο για τα 100% ηλεκτρικά μοντέλα, με τις δύο πλευρές να διαφωνούν για το επίπεδο της κατώτατης τιμής, με προτεινόμενα ποσά 30.000 ευρώ από την Κίνα και άνω των 40.000 ευρώ από την ΕΕ. Μια πιθανή συμβιβαστική λύση φαίνεται να διαμορφώνεται γύρω από τα 35.000 ευρώ.
Πιο αναλυτικά
Παρά τις ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Πεκίνο συνεχίζει εντατικές διαπραγματεύσεις έτσι ώστε να αποφευχθούν οι νέοι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η εναλλακτική που προτείνει η κινεζική πλευρά είναι η εφαρμογή ενός συστήματος κατώτατων τιμών. Σύμφωνα με τον Κινέζο υπουργό Εμπορίου, οι συνομιλίες βρίσκονται στην τελική φάση. Η πίεση από την Κίνα είναι μάλιστα πολυμέτωπη. Για να πείσει τις Βρυξέλλες, η Κίνα αξιοποιεί διάφορα «διαπραγματευτικά όπλα». Πρώτον, τη δρομολόγηση αντίστοιχων δασμών σε ευρωπαϊκά προϊόντα, με κύριο στόχο τα γαλλικά κονιάκ. Δεύτερο, την απειλή επιβολής φόρων σε άλλες εισαγωγές, κυρίως κρέατος (π.χ. χοιρινό). Τρίτο και ισχυρότερο: Ο έλεγχος στις εξαγωγές σπάνιων γαιών -κρίσιμων για την παραγωγή μπαταριών και ηλεκτρονικών εξαρτημάτων.
Οι περιορισμοί δεν θα ισχύουν για όλα τα κινεζικά μοντέλα. Αφορούν αποκλειστικά τα 100% ηλεκτρικά που εισάγονται στην Ευρώπη
Η κινεζική κυβέρνηση φέρεται διατεθειμένη να επιταχύνει ή να μπλοκάρει εγκρίσεις ευρωπαϊκών εταιρειών, ανάλογα με τις εξελίξεις. Τέλος, το Πεκίνο έχει ζητήσει από τις κινεζικές επιχειρήσεις να περιορίσουν τις επενδύσεις τους στην Ευρώπη -ένα δυνατό πλήγμα, δεδομένης της ασθενούς ευρωπαϊκής οικονομίας.
Δεν βρίσκονται όμως όλες οι κινεζικές μάρκες στο στόχαστρο της ΕΕ. Οι περιορισμοί λοιπόν δεν θα ισχύουν για όλα τα μοντέλα. Αφορούν αποκλειστικά τα 100% ηλεκτρικά που εισάγονται στην Ευρώπη. Έτσι, για παράδειγμα, το νέο plug-in υβριδικό BYD Seal 5 θα παραμείνει αλώβητο.
Η βασική διαφωνία εντοπίζεται στο επίπεδο της κατώτατης τιμής: Η Κίνα προτείνει τις 30.000 ευρώ, η Ευρώπη άνω των €40.000. Η συμβιβαστική λύση φαίνεται να σταθεροποιείται γύρω στα 35.000 €.