Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, σχεδόν το 50% των Ελλήνων σχεδιάζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, με προτίμηση σε οικονομικές επιλογές, όπως εξοχικά και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Ο μέσος χρόνος διακοπών είναι 11,3 ημέρες, ενώ το 50% των καταναλωτών μαγειρεύει κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, επιδιώκοντας να μειώσει τα έξοδα.
Η πλειοψηφία επιλέγει εγχώριους προορισμούς, κυρίως κοντά στη θάλασσα, και αποφεύγει πιο ακριβές επιλογές, όπως τα ξενοδοχεία all inclusive. Η τάση αυτή υποδηλώνει μια στροφή προς πιο προσιτές και αυθεντικές διακοπές, με έμφαση στην τοπική οικονομία και τη διατροφική αυτάρκεια.
Πιο αναλυτικά
Ένας στους δύο σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές και κερδίζουν έδαφος οι οικονομικοί τύποι διακοπών (εξοχικά, ενοικιαζόμενα δωμάτια), όπως δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ του Ιουνίου 2025 τα αποτελέσματα της οποίας βασίστηκαν στις απαντήσεις 800 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα.
Παράλληλα επισημαίνεται πως 11,3 ημέρες είναι ο μέσος χρόνος διακοπών, 1 στους 2 καταναλωτές μαγειρεύουν συστηματικά στις διακοπές τους και πως πάνω από 200 ευρώ είναι η μέση δαπάνη για αγορές άλλων προϊόντων στις διακοπές.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Σχήματος 1, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, γεγονός που ενδέχεται να αντικατοπτρίζει είτε οικονομικές πιέσεις, είτε άλλους προσωπικούς περιορισμούς. Ωστόσο, το 48% σκοπεύει να κάνει διακοπές, το 33% έστω και περιορισμένες, το 14% δηλώνει πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και 1% περισσότερες ημέρες. Από όσους σχεδιάζουν διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους τελικά ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, στοιχείο που επιβεβαιώνει την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις.
Όπως καταγράφεται στο σχήμα 2, η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (31%), είτε διαμονή (23%). Το 21% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή), κάτι που αποτελεί ένδειξη για την δυνατότητα οικονομικής ανταπόκρισης των ελληνικών νοικοκυριών στις εναλλακτικές που υπάρχουν. Τέλος το 5% επιλέγει camping και το 5% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.
Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια του. Οι πιο κοστοβόρες επιλογές, όπως τα ξενοδοχεία all inclusive και οι κρουαζιέρες, συγκεντρώνουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά. Όσον αφορά τους προορισμούς, η ηπειρωτική Ελλάδα κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές συγκεντρώνει την πλειοψηφία (60%), ενώ ακολουθούν τα νησιά (28%). Η ορεινή ηπειρωτική χώρα αποτελεί επιλογή για το 12% των ταξιδιωτών, ενώ το 9% εξετάζει διακοπές στο εξωτερικό. Τα ευρήματα υποδεικνύουν μια ξεκάθαρη στροφή προς εγχώριους και πιο προσιτούς προορισμούς και την αποφυγή των ακτοπλοϊκών εισητηρίων
Η τάση εξοικονόμησης αντικατοπτρίζεται και στο σχήμα 3. Οι καταναλωτές φαίνεται να υιοθετούν πιο οικονομικές λύσεις, με το 50% να δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές και το 62% να επισκέπτεται συστηματικά σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ, πιθανότατα σε μία προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων από την εστίαση. Παράλληλα, το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία. Μόλις το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ, Ιδιαίτερη σημασία έχει και το γεγονός ότι πάνω από τους μισούς (53%) δηλώνουν ότι προτιμούν να αγοράζουν τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και πιθανόν αναζητώντας αυθεντικές αλλά οικονομικά προσιτές γεύσεις. Συνολικά, διαμορφώνεται μια εικόνα διακοπών με έμφαση στον έλεγχο των εξόδων και την ενίσχυση της διατροφικής αυτάρκειας.