Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω του αναπληρωτή υπουργού Κωνσταντίνου Κυρανάκη, προχώρησε σε δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου που στοχεύει στην αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα. Το σχέδιο περιλαμβάνει ριζικές αλλαγές στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, εισάγοντας δικλείδες ασφαλείας, αυστηρούς ελέγχους και βελτιωμένες διαδικασίες αξιολόγησης του προσωπικού.
Σημαντική έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση και την πιστοποίηση των υπευθύνων, καθώς και στην ενίσχυση των ρυθμιστικών αρχών για την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρόμων. Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τις 26 Ιουνίου 2025, καλώντας όλους τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν τις προτάσεις τους.
Πιο αναλυτικά
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε, από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, το σχέδιο νόμου για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων.
Το σχέδιο νόμου επιχειρεί ριζικές τομές στο μοντέλο λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου, δικλείδες ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων, αλλά και αυστηρή αξιολόγηση για το προσωπικό.
Εισάγει μια δέσμη μέτρων άμεσης εφαρμογής που ενισχύουν τη σιδηροδρομική ασφάλεια, δίνοντας έμφαση στην αναδιοργάνωση των φορέων και την ενίσχυση της λογοδοσίας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:
Σκοπός του παρόντος είναι:
α) Η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρόμων, η βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου της ποιοτικής λειτουργίας τους και η διασφάλιση της αποτελεσματικής και καθολικής εποπτείας του συνόλου του σιδηροδρομικού δικτύου,
β) η διασφάλιση της ουσιαστικής αξιολόγησης του προσωπικού που ασκεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο και
γ) η παροχή λειτουργικής και επιχειρησιακής ευελιξίας στον νέο εθνικό σιδηροδρομικό φορέα με την επωνυμία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία» (εφεξής: «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»), ώστε να διασφαλιστεί η αναγκαία αποτελεσματικότητα στη λειτουργία του, ιδίως σε ό,τι αφορά στην ολοκλήρωση έργων σιδηροδρομικής ασφαλείας και την πραγματοποίηση προσλήψεων σε θέσεις που συνδέονται με αυτήν.
Αντικείμενο του παρόντος είναι:
α) Η δημιουργία νέων δομών ασφάλειας για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου, με προσθήκη δικλείδων ασφαλείας μέσω:
αα) της ίδρυσης και λειτουργίας του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας των ελληνικών σιδηροδρόμων,
αβ) της δημιουργίας ενιαίας εφαρμογής «Railway.gov.gr» με επιμέρους εφαρμογές
-το Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων,
-το Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών,
-την Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων,
β) η αποτελεσματικότερη εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού των σιδηροδρόμων, καθώς και η αυστηροποίηση του κυρωτικού πλαισίου μέσω:
βα) της εισαγωγής δοκιμασιών, τόσο πριν όσο και μετά την πρόσληψη των στελεχών, για την αξιολόγηση της ικανότητάς τους να επιτελούν κρίσιμα καθήκοντα,
ββ) της ανάπτυξης συνεργασιών με τις Ένοπλες Δυνάμεις για την αξιολόγηση της καταλληλότητας του προσωπικού ασφαλείας,
βγ) του ορισμού Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας,
βδ) της ίδρυσης Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου,
βε) της αυστηροποίησης του κυρωτικού πλαισίου που αφορά στις παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κίνησης,
βστ) της διεύρυνσης της πρόσβασης σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες κατάρτισης του προσωπικού των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και του διαχειριστή της Υποδομής,
βζ) της διεύρυνσης της δυνατότητας πιστοποίησης υπεύθυνων για τη συντήρηση φορέων, από οργανισμούς πιστοποίησης,
γ) η οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) και του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.), ως κρίσιμων φορέων για την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρόμων, την πρόληψη ατυχημάτων και τη διερεύνησή τους, και η θέσπιση αποτελεσματικών διαδικασιών για την ταχεία στελέχωσή τους,
δ) η θεσμική κατοχύρωση της ανεξαρτησίας του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. ως προς τη διαχείριση των πόρων του και
ε) ο εκσυγχρονισμός της δομής, της μορφής και της εσωτερικής λειτουργίας της εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.».
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου βασίζεται σε τρεις πυλώνες παρέμβασης:
1. Νέες Δομές Ασφαλείας Σιδηροδρόμου
2. Εκπαίδευση, Αξιολόγηση Προσωπικού Σιδηροδρόμου- Αυστηροποίηση Κυρώσεων
3. Σύγχρονη εταιρική δομή για τον νέο ΟΣΕ / Ταχεία στελέχωση ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025 και ώρα 09:00. Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω νομοσχεδίου.