Η σιδηροδρομική εταιρεία South Western Railway στη Βρετανία είναι η πρώτη που επανεθνικοποιείται, περνώντας στον έλεγχο του δημοσίου, στο πλαίσιο του σχεδίου της κυβερνήσεως του Εργατικού Κόμματος. Ο πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ χαρακτήρισε αυτή την εξέλιξη ως «πολιτιστική επανεκκίνηση» και υποσχέθηκε βελτίωση των υπηρεσιών και πιο άνετα τρένα.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να επανεθνικοποιήσει όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες μέχρι το 2027, μετά από 14 χρόνια ιδιωτικής διαχείρισης. Αντίθετα, οι Συντηρητικοί υποστηρίζουν ότι η ιδιωτικοποίηση διατήρησε τα κόστη χαμηλά και καλούν τους Εργατικούς να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους.
Πιο αναλυτικά
Η σιδηροδρομική εταιρεία South Western Railway, στην Βρετανία, που δραστηριοποιείται στην νοτιοδυτική Αγγλία είναι από σήμερα η πρώτη εταιρεία του τομέα που περνά στον έλεγχο του δημοσίου στο πλαίσιο του σχεδίου της βρετανικής κυβέρνησης για την επανεθνικοποίηση των σιδηροδρόμων.
Η βρετανική κυβέρνηση χαρακτήρισε ως «πολιτιστική επανεκκίνηση» την έναρξη δρομολογίων σήμερα Κυριακή της South Western Railway (SWR) από τον σταθμό του Λονδίνου Γουότερλου προς το Σέπερτον. Είναι η πρώτη σιδηροδρομική εταιρεία που επανεθνικοποιείται, όπως είχε υποσχεθεί προεκλογικά το Εργατικό Κόμμα, που ανέλαβε την εξουσία τον περασμένο Ιούλιο.
Όλες οι σιδηροδρομικές εταιρείες της Βρετανίας θα περάσουν στον έλεγχο του δημοσίου μέχρι το τέλος του 2027. Η μεταρρύθμιση είχε ανακοινωθεί με την επιστροφή της κυβέρνησης του Εργατικού Κόμματος στην εξουσία τον περασμένο Ιούλιο, έπειτα από 14 χρόνια διακυβέρνησης των Τόρις.
«Η South Western Railway ανήκει πλέον στον δημόσιο τομέα. Και δεν είναι παρά η αρχή», έγραψε στο Χ ο πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ. «Αυτό θα σημαίνει καλύτερες υπηρεσίες, απλούστερο σύστημα διάθεσης εισιτηρίων και πιο άνετα τρένα».
Η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών εταιρειών πραγματοποιήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 κατά την πρωθυπουργία του Τζον Μέιτζορ που συνέχισε την φιλελεύθερη πολιτική της Μάργκαρετ Θάτσερ κατά την δεκαετία του ’80.
«Όλοι στον σιδηροδρομικό τομέα γνωρίζουν ότι η ιδιωτικοποίηση (…) δεν λειτούργησε και εξακολουθεί να μην λειτουργεί», σχολίασε ο Μικ Γουίλαν, γενικός γραμματέας του συνδικάτου των μηχανοδηγών Aslef.
Η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει τον Δεκέμβριο ότι η πρώτη εταιρεία που θα περάσει στον έλεγχο του δημοσίου θα ήταν η South Western Railway. Θα ακολουθήσουν η c2c στις 20 Ιουλίου και η Greater Anglia στις 12 Οκτωβρίου.
Νέος δημόσιος διαχειριστής επιφορτίζεται με την λειτουργία της South Western Railway μέχρι την ενσωμάτωσή της στην Great British Railways μόλις αυτή συγκροτηθεί.
Από την πλευρά τους, οι Συντηρητικοί δήλωσαν ότι η λειτουργία των σιδηροδρομικών υπηρεσιών μέσω ιδιωτικών εταιρειών είχε διατηρήσει το κόστος χαμηλό. Ο σκιώδης υπουργός Μεταφορών, Γκάρεθ Μπέικον, σχολίασε ότι «οι Εργατικοί θα πρέπει τώρα να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους για χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων, τερματισμό όλων των ανωμαλιών στα δρομολόγια και των απεργιών και καλύτερες υπηρεσίες στα τρένα για τους πολίτες».