Το Πολεμικό Ναυτικό μετρά αντίστροφα για την τελετή καθέλκυσης της 3ης φρεγάτας FDI Belharra, που θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο στο ναυπηγείο της Λοριάν, στη Γαλλία. To enikos.gr παρουσιάζει όλα τα τελευταία νέα σχετικά με τις νέες φρεγάτες, αλλά και το στάδιο που βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για την 4η φρεγάτα.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την καθέλκυση της τρίτης φρεγάτας FDI Belharra ΦΟΡΜΙΩΝ του Πολεμικού Ναυτικού.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά σε ενημέρωση από στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας, στην οποία το enikos.gr έδωσε το «παρών», όλα είναι έτοιμα για την 4η Ιουνίου, ημέρα κατά την οποία θα πραγματοποιηθεί η καθέλκυση της 3ης κατά σειρά και πιο εξελιγμένης φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού, ΦΟΡΜΙΩΝ.
Οι ιδιαιτερότητες της ΦΟΡΜΙΩΝ εν σχέσει με τις προηγούμενες δύο είναι ότι αυτή είναι η «ΗΝ» (Hellenic Navy) έκδοση, η οποία αποτέλεσε και το πρότυπο ανάπτυξης για τις πρώτες δύο, οι οποίες τελικά μετά τις καθυστερήσεις στην παράδοσή τους, θα ενσωματώνουν όλα τα χαρακτηριστικά που έχει ζητήσει το Πολεμικό Ναυτικό, δηλαδή 32 κελιά καθώς και αντιαεροπορικό – πυραυλικό σύστημα RAM μαζί με αερόφυλλα chaffs, που παραπλανούν το ραντάρ εισερχόμενου εχθρικού πυραύλου.
Όλα αυτά θα πλαισιώνονται από τον ολοκληρωμένο ιστό αισθητήρων – PSIM (Panoramic Sensor Intelligence Module). Είναι η ψηφιακή καρδιά του πλοίου, όπου βρίσκονται συγκεντρώνονται σχεδόν όλα τα συστήματα αισθητήρων, το προηγμένο σόναρ ανθυποβρυχιακού πολέμου ‘CAPTAS-4’ και το πλήρες ψηφιακό ραντάρ Sea Fire.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής, όσο κι αν σε ανεπίσημο επίπεδο υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι τελικά τα πλοία θα έχουν το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ECM (Electronic CounterMeasures), επισήμως από την κατασκευάστρια εταιρεία των φρεγατών δεν μπόρεσαν να δώσουν κάποια σαφή απάντηση σε σχετικό ερώτημα του enikos.gr.
Εξίσου ασαφές είναι και το θέμα της 4ης φρεγάτας FDI Belharra, παρά τις εξαγγελίες του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια.
Σύμφωνα με εκπροσώπους της NAVAL, μέχρι στιγμής οι διαπραγματεύσεις είναι σε εξέλιξη με την ελληνική κυβέρνηση, χωρίς να έχει κλειδώσει κάποια συμφωνία και κατ’ επέκταση το θέμα της τιμής. Ωστόσο, η γαλλική πλευρά εμφανίζεται ιδιαίτερα πρόθυμη να συζητήσει την παροχή κάθε διευκόλυνσης ενώ είναι συγκρατημένα αισιόδοξη για την πορεία των διαπραγματεύσεων, παρότι – όπως μας τόνισαν – δεν έχουν να μας δώσουν κάποια σαφή απάντηση για ενδεχόμενο συμφωνίας και τελική τιμή.
Η αισιοδοξία τους πηγάζει από το γεγονός ότι για την ναυπήγηση των τριών φρεγατών ΚΙΜΩΝ, ΝΕΑΡΧΟΣ, ΦΟΡΜΙΩΝ, εμπλέκονται 70 εταιρείες, οι οποίες συμμετέχουν στο 12% κατασκευής του πλοίου.
Ωστόσο, είχαν να μας δώσουν λεπτομέρειες σχετικά με την πρόοδο του προγράμματος ένταξης του πρώτου πλοίου, του ΚΙΜΩΝ στον ελληνικό Στόλο.
Ήδη, στη Γαλλία βρίσκονται 35 άτομα που εκπαιδεύονται από το πλήρωμα του πλοίου ενώ μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να μεταβεί στη Γαλλία όλο το πλήρωμα για τα πρώτα «Sea Trials», ήτοι τις εν πλω δοκιμές στην ανοιχτή θάλασσα.
Σε ότι αφορά τις διεθνείς παραγγελίες του πλοίου, εκτός Ελλάδας και Γαλλίας, οι επικεφαλής εκτιμούν ότι μόλις παραδοθεί το πρώτο πλοίο και δουν τις πραγματικές του δυνατότητες, θα προχωρήσουν σε παραγγελίες όσοι αυτή τη στιγμή έχουν εκδηλώσει απλά το ενδιαφέρον τους.
Βάσει του νέου αναθεωρημένου χρονοδιαγράμματος, η παραλαβή της πρώτης ΚΙΜΩΝ προβλέπεται για το τελευταίο τρίμηνο του 2025, της δεύτερης ΝΕΑΡΧΟΣ εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026 και της τρίτης ΦΟΡΜΙΩΝ εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2026, με το τελευταίο τρίμηνο να προκρίνεται ως το πιο πιθανό.