Η συντριβή της πτήσης Air India 171 στην Αχμενταμπάντ της Ινδίας, που κόστισε τη ζωή σε 241 ανθρώπους, αποκαλύπτει σοβαρές ελλείψεις και διαφωνίες στο κόκπιτ.
Σύμφωνα με τα δεδομένα από τα μαύρα κουτιά, ο πιλότος Sumeet Sabharwal είχε παραχωρήσει τον έλεγχο στον συγκυβερνήτη Clive Kunder πριν την απογείωση.
Η συζήτηση για τους διακόπτες καυσίμου, που φέρεται να μετακινήθηκαν σε λάθος θέση, προκάλεσε σύγχυση και απώλεια ισχύος, οδηγώντας στη μοιραία συντριβή.
Η προκαταρκτική έκθεση δεν αποσαφηνίζει ποιος ευθύνεται για την κίνηση των διακοπτών, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται με επίκεντρο τους ιατρικούς φακέλους των πιλότων και την ασφάλεια των Boeing 787 Dreamliner.
Οι αρχές καλούν για προσοχή στις πρόωρες αναφορές, καθώς η τελική έκθεση αναμένεται σε έναν χρόνο.
Πιο αναλυτικά
Σοκ προκαλούν οι αποκαλύψεις από το μαύρο κουτί της πτήσης Air India 171, που συνετρίβη στην Αχμενταμπάντ της Ινδίας τον προηγούμενο μήνα, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 241 άνθρωποι.
Σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται τα δεδομένα της καταγραφής, ο πιλότος Sumeet Sabharwal εμπιστεύτηκε τον συγκυβερνήτη Clive Kunder τον έλεγχο του αεροπλάνου λίγο πριν από την απογείωση, όπως αναφέρουν πηγές που επικαλούνται τα δεδομένα από τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους.
Οι πηγές εξήγησαν ότι δεν ήταν ασυνήθιστο ο πιλότος να παραχωρεί τον έλεγχο στον συγκυβερνήτη κατά την απογείωση. Ωστόσο, πιλότοι που μελέτησαν την προκαταρκτική έκθεση εκτιμούν πως ο κ. Kunder είχε «πολλή δουλειά» να χειριστεί στο αεροσκάφος λίγο πριν από το δυστύχημα.
Το αεροπλάνο απογειώθηκε στις 13:38:39 και παρέμεινε στον αέρα περίπου 30 δευτερόλεπτα πριν χάσει ισχύ και συντριβεί σε κατοικημένη περιοχή, σκοτώνοντας όλους τους επιβαίνοντες εκτός από έναν και 19 άτομα στο έδαφος.
Καβγάς για τους διακόπτες καυσίμου πριν από το δυστύχημα
Πριν από τη συντριβή, ο κ. Kunder ρώτησε τον πιλότο γιατί είχε μετακινήσει τους διακόπτες καυσίμου σε θέση που έκοβε την παροχή καυσίμου στις μηχανές, σύμφωνα με πηγή ενημερωμένη για την πρώτη εκτίμηση των αμερικανικών αρχών που επικαλείται το Reuters.
«Γιατί έκοψες τις μηχανές;» ρώτησε ο συγκυβερνήτης. Η ηχογράφηση κατέγραψε μια ασαφή άρνηση: «Δεν το έκανα εγώ».
Ο κ. Kunder φάνηκε να μην πείθεται και επανέλαβε το ίδιο ερώτημα αρκετές φορές μέσα σε έξι δευτερόλεπτα.
Η προκαταρκτική έκθεση και τα ευρήματα
Δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα πλήρης απομαγνητοφώνηση και η έρευνα συνεχίζεται. Πηγή του Reuters εκτιμά ότι η ηχογράφηση υποστηρίζει την άποψη ότι ο πιλότος ήταν αυτός που έκοψε την παροχή καυσίμου.
Η προκαταρκτική έκθεση του Ινδικού Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), που δόθηκε στη δημοσιότητα το Σάββατο, επιβεβαίωσε ότι οι διακόπτες καυσίμου μετακινήθηκαν από τη θέση «run» στη θέση «cutoff» αμέσως μετά την απογείωση, χωρίς όμως να διευκρινίζει πώς.
Η έκθεση αναφέρει πως ένας πιλότος ρώτησε τον άλλον γιατί έκοψε το καύσιμο, και ο άλλος απάντησε ότι δεν το έκανε.
Ποιος χειριζόταν το αεροπλάνο;
Δεν έχει ταυτοποιηθεί ποιος από τους δύο πιλότους έκανε τις παρατηρήσεις, αλλά η συνολική εμπειρία πτήσης ήταν 15.638 ώρες για τον πιλότο Sabharwal και 3.403 ώρες για τον συγκυβερνήτη Kunder.
Δεν υπάρχει βίντεο από το κόκπιτ που να δείχνει ποιος χειρίστηκε τους διακόπτες, όμως οι Αμερικανοί αξιωματούχοι θεωρούν πιο πιθανό ότι ήταν ο πιλότος, καθώς ο συγκυβερνήτης ήταν ο ενεργός πιλότος που είχε τα χέρια του απασχολημένα με το χειριστήριο.
Οι διακόπτες φέρεται να μετακινήθηκαν διαδοχικά με ένα δευτερόλεπτο διαφορά μεταξύ τους και επανήλθαν στη θέση «run» περίπου δέκα δευτερόλεπτα αργότερα.
Τι είναι οι διακόπτες καυσίμου;
Οι διακόπτες ελέγχουν τη ροή καυσίμου προς τις μηχανές και διαθέτουν μηχανισμό κλειδώματος, που απαιτεί από τους πιλότους να τους σηκώσουν πριν αλλάξουν θέση, άρα δεν είναι απλοί διακόπτες που μπορούν να γυρίσουν τυχαία.
Αμέσως μετά την απογείωση, το σύστημα έκτακτης ενέργειας (ram air turbine – RAT) ενεργοποιήθηκε, δείχνοντας απώλεια ισχύος από τις μηχανές.
Η συντριβή και τα θύματα
Το αεροπλάνο, που πετούσε προς Λονδίνο, άρχισε να χάνει ώση και μόλις έφτασε σε ύψος 650 ποδών, ξεκίνησε να βυθίζεται.
Οι διακόπτες καυσίμου επανήλθαν στη θέση λειτουργίας και το αεροπλάνο προσπάθησε να επανεκκινήσει τις μηχανές, χωρίς όμως επιτυχία.
Ένας από τους πιλότους εξέπεμψε το σήμα κινδύνου «MAYDAY MAYDAY MAYDAY». Το αεροσκάφος χτύπησε δέντρα και καμινάδα πριν συντριβεί σε κτίριο ιατρικής σχολής, σκοτώνοντας 19 άτομα στο έδαφος και 241 από τους 242 επιβαίνοντες.
Αντιδράσεις και έρευνα
Οι ειδικοί χαρακτήρισαν «απόλυτα παράξενο» το γεγονός ότι οι διακόπτες καυσίμου μετακινήθηκαν σε θέση off λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση.
Ο Υπουργός Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας τόνισε ότι τα ευρήματα είναι προκαταρκτικά και ζήτησε να μην βγουν βιαστικά συμπεράσματα, αναμένοντας την τελική έκθεση που θα βγει μέσα σε έναν χρόνο.
Ερευνώνται επίσης οι ιατρικοί φάκελοι των πιλότων, καθώς ένας ειδικός ανέφερε ότι ένας από τους πιλότους είχε πάρει άδεια λόγω ψυχικής υγείας τα τελευταία χρόνια.
Η αεροπορική εταιρεία Air India δηλώνει πλήρη συνεργασία με τις αρχές, ενώ έχει διατάξει αυστηρότερους ελέγχους σε όλο το στόλο των Boeing 787 Dreamliner, που αριθμεί 33 αεροσκάφη.
Η προκαταρκτική έκθεση δεν περιέχει συστάσεις για τον κατασκευαστή Boeing ή τον κατασκευαστή κινητήρων GE.
Το AAIB προειδοποιεί για τις πρόωρες και ανακριβείς αναφορές από διεθνή μέσα ενημέρωσης και υπογραμμίζει ότι η έρευνα συνεχίζεται.
Συνοπτικά
- Η συντριβή της πτήσης Air India 171 αποκάλυψε σοβαρές ελλείψεις και διαφωνίες στο κόκπιτ, με αποτέλεσμα την απώλεια 241 ζωών.
- Ο πιλότος είχε παραχωρήσει τον έλεγχο στον συγκυβερνήτη πριν την απογείωση, ενώ η συζήτηση για τους διακόπτες καυσίμου προκάλεσε σύγχυση και απώλεια ισχύος.
- Η προκαταρκτική έκθεση δεν αποσαφηνίζει ποιος ευθύνεται για την κίνηση των διακοπτών, με τις έρευνες να συνεχίζονται και να εξετάζουν τους ιατρικούς φακέλους των πιλότων και την ασφάλεια των Boeing 787 Dreamliner.
- Οι αρχές καλούν για προσοχή στις πρόωρες αναφορές, καθώς η τελική έκθεση αναμένεται σε έναν χρόνο.